PDA

Se full versjon : Reisende Mac sin VW T2 Westfalia

Reisende Mac
17-04-2017, 15:31
Det kan se ut til at denne ikke er omtalt her ennå, så jeg få vel presentere den også.
Dette er altså sommer-turbilen. En 1977 Volkswagen Transporter Westfalia. Original campingbil, opprinnelig solgt i California. Den er derfor utstyr med 2.0L luftkjølt innsprøytningsmotor (laget for blyfri bensin) og automatgear. En fantastisk behagelig bil å kjøre på langsomme veger.
Bilen har også sin egen facebook-profil (https://www.facebook.com/profile.php?id=100006791718898) hvor den liker å skryte av det den driver med, og en facebook-side (https://www.facebook.com/Campmobile-764137923703574/) hvor det også gjevnlig havner mye skryt. Den er ganske flink til å oppdatere disse når den er ute på tur. Ofte får jeg lov til å være med som sjåfør også. :D
Lik, del, bli venn med, etc etc.

https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/13716029_1773325719570468_2441762353254669626_n.jp g?oh=45509a2f181089a7f48c4e657446331d&oe=598A9D35

https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/12998363_1736532416583132_7553140204092353789_o.jp g?oh=5831677e3d7830dbb21ad0e879cb75dd&oe=598C544F

https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/1560568_1535522543350788_5163087499172680296_n.jpg ?oh=5506dd02b51413a90b3477bee0976675&oe=598DE57A

Reisende Mac
15-06-2018, 13:47
Nå er ny motor (nybygget motor på gammel blokk) bestillt fra UK. Det blir ikke billig, men forhåpentligvis så blir det bra. ;-)
http://thevwenginecompany.com

Rudeboy
16-06-2018, 07:49
-Alt til disse bilene er verdt det :elg:

Rudeboy
16-06-2018, 08:43
-Glemte :

det er bustreff i Drammen 13.-15.juli, hvorpå deler av gjengen deretter ratter alle snaromveier de kan til finske Somero hvor årets Busfest går av stabelen.

Skulle jeg makte å haie til meg kapital hiver jeg med østover også, men de årene jeg har fått delta på Drammenstreffet har det blitt med det. Unntatt første året, da brukte jeg og jentungen tre ukers tid på å finne veien til det årets Vestlandstreff og vi kjørte mye sammen med andre. Den beste tiden der, gikk i 50-70km/t og drivstofforbruket var irriterende lavt 8-) Mer penger til Bugg & cola.

Reisende Mac
13-07-2018, 14:45
Jeg regner med å få tatt meg en tur innover til Drammen i helga ja :D
...og i dag kom det ei kasse med motor til meg, så til uka må jeg nok leke mekaniker ;)

Rudeboy
17-07-2018, 11:18
Det var et bra busstreff, sant ?

Artig med han ungdommen i den hvite Jokeren, stasbil han har fått seg. (for uinnvidde) En surfer/snowboarder som anskaffet seg et Westfaliasmykke av en bil (peneste campern på T3-platformen) og bruker den til turer og som hverdagsbil.

Jeg fikk blod på tann, og må vel trekke med meg jentungen når jeg henter henne søndagen - om det blir tur så tidlig tror jeg ikke, men helga etter blir det ut og lyfte westfaliaduken på Vidvandre.

Reisende Mac
29-07-2018, 16:18
Busstreffet var veldig bra! Skal satse på å få det med meg neste sommer også :)

Nå er ny motor montert i bilen. Det ble jammen meg en hel uke med skruing. Det er ufattelig mange ting og tang (kjleblikk, eksosbokser, spjeldhus til varme etc etc) som alle må settes sammen og monteres i helt riktig rekkefølge. Dette medførte at mange deler ble montert og demontert igjen en rekke ganger. I tillegg så dukker det alltid opp ekstra problemer på gamle biler. Begge de bakre motorfestene røyk, og deleleverandøren hadde ikke på lager. Heldigvis hadde han de i bestilling og de kom to dager senere. Nå så alt var nesten ferdig montert så begynte bensinpumpa å lekke. Det viste seg at det var gnagd hull på den av noe som hadde ligget inntil den over lang tid. Jeg kaller det flaks at jeg oppdaget dette nå (uflaks at det i det hele tatt hadde skjedd). Ny pumpe var ikke å få tak i , så da ble det en erstatning fra Biltema. Den kommer selvsagt uten nødvendige slangestusser, og dette er heller ikke noe som Biltema har i sitt sortiment. Tess ble redningen her.
Nå er ihvertfall bilen i drift, og har fått vært på sin første campingtur med ny motor. 8-)
I løpet av turen begynte det å lyse i EGR-lampa. Denne bilen har ikke EGR (lengre), så det var jo litt rart. Det viser seg at denne er koblet til en km-teller på speedometer-wiren, og det er en reset-knapp der som slukker lampa. :lol:

Rudeboy
31-07-2018, 08:59
Flaks med tanke på deletilførselen som et nanosekund så ut for å bli mørk og dyster men som i neste nu, ble levert to dager senere - som gamle William sa det, alt vel som endast vel (Shakespeare).

At ting går sund på bussene ? Husker ikke om du var ved T4-gjengen på treffet men Peter aus Deutschland fortalte at de tyske ingeniører hadde en spanjol (!) som leder og han sparte penger på spansk vis, noe som på T4 innebærer at en kabel fra startbatteri og over til starter har omlag 10cm for kort lengde - den gnager da på metall fiks ferdig levert fra fabrikk og få av oss har byttet denne med en da respektive 10 cm lenger kabel bort til starteren.

Spare seg til fant vs spare oss til fant var et tema den kvelden på treffet.

Du kan sikkert få ei EGR-lampe av meg også, om du vil - sånt tullball lar jeg ikke gå i bilen min. Bilder, da ?

Reisende Mac
23-08-2018, 22:18
Da er det vel på tide med en liten oppdatering her igjen....

Når det gjelder hullet som ble gnagd på bensinpumpa, så skal nok ikke de tyske ingeniørene lastes for dette. Slangen (tror jeg det var) som har ligget og gnagd mot pumpa er ettermontert i forbindelse med en Ebersprächerinstallasjon som ble gjort på tidlig 80-tall.
Jeg tror faktisk ikke jeg har funnet noe som egentlig er særlig kritikkverdig rundt engineering/design på denne bilen. :D

Nå har jeg fått kjørt kanskje 250 mil etter motorbyttet, og det har ikke vært noen som helst problemer. Jeg har etterfylt bittelitt olje, men ikke noe nevneverdig mengde (altså langt innenfor spec for denne motoren). Den eneste bekymringen som har meldt seg er en tendens til blinking i oljelampa når motoren er varm og går på tomgang. Det er kun en marginal turtallsøkning som skal til for at den slokker helt. Siden bilen har automatgear, så holdes tomgangen litt nede av at bilen står i 'drive' når jeg står f.eks i lyskryss. Da har jeg (i følge en billig turteller) ca 950rpm. Da kan det være at det blinker/lyser i oljelampa. Hvis jeg setter automaten i 'neutral' så øker turtallet til ca 1000rpm, og det er ikke noe som helst lys eller blinking i oljelampa.
Dette opplevde jeg aldri på den gamle motoren, men det kan skyldes en eller flere av følgene :
-Den gamle motoren hadde tettere oljekanaler og fik følgelig høyere oljetrykk ved lave turtall.
-Den nye motoren leverer lavere oljetrykk (ved lave turtall)
-Oljetrykksgiveren i den nye motoren er litt mer konservativ enn giveren i den gamle motoren.

Uansett: den nye motoren oppleves som litt sterkere (mer dreiemoment) enn den gamle. Bilen orker altså å holde noe høyere hastighet i motbakker, og den klarer også å holde 3.gear opp enkelte bakker som tidligere måtte angripes i 2.gear (det er kun 3 gear på denne kassa).