PDA

Se full versjon : Alternativ til rødsprit?

_arkiv_sindrehauglum
04-04-2007, 20:31
Jeg bruker den norske rødspriten til forvarming av min primus som jeg har med meg i bilen.

Jeg er på jakt etter alternativer som varmer like godt, men som ikke legger igjen masse reststoffer etter forbrenning. Den norske rødspritener smaker også utrolig fælt...jeg drikker den ikke, men det hender jeg får noe på fingrene som igjen kan sette en stygg smak på maten.

Jeg har hørt rykter om at det svenske alternativet er bedre. Men hvem kan levere det?

Noen som vet om bedre produkt som det er mulig å få tak i?

_arkiv_freshmaker
04-04-2007, 23:03
Hei

Er det snakk om primus til å varme med eller koke mat på eller begge deler? Finnes flere alternativer på propan, alt etter som hva du skal bruke det til og effekt.. Selv selger jeg stort sett bare produkter som er bassert på gass(propan/butan) når det gjelder slikt tilbehør.. Har selv en primus 2 bluss kokeapparat som bruker propan når jeg reiser på tur..

MVH
Jørgen som jobber med caravan

_arkiv_sindrehauglum
06-04-2007, 12:16
Jeg var litt upresis i mitt innlegg.

Jeg har en Primus Optimus 111. En robust jævel som er fin i båt og bil (litt tung å ha med på fottur i fjellet). Dette er en brenner som forsvaret har brukt i lang tid.

Optimus 111 brenner parafin, men krever forvarming. Til forvarming er det vanlig å bruke rødsprit.

Hva kan brukes til forvarming i stedet for rødsprit?

_arkiv_Lars Erik
06-04-2007, 13:36
Hallo

Når jeg brukte denne brenneren i speideren hadde vi opptennings briketter istedefor rødsprit. De så ut som sukkerbiter.

_arkiv_freshmaker
06-04-2007, 14:27
Jeg var litt upresis i mitt innlegg.

Jeg har en Primus Optimus 111. En robust jævel som er fin i båt og bil (litt tung å ha med på fottur i fjellet). Dette er en brenner som forsvaret har brukt i lang tid.

Optimus 111 brenner parafin, men krever forvarming. Til forvarming er det vanlig å bruke rødsprit.

Hva kan brukes til forvarming i stedet for rødsprit?

Hei

Da er jeg med.. Skal høre med de som har primus agenturet nå (primus er borte, men det sitter noen med masse peiling hos Neptus) Du kan eventuelt ringe selv og spørre. Nr er 66759950 og her kan du få masse god hjelp.. Åpn tid er 8-4 mandag-fredag..

_arkiv_caravellekjell
06-04-2007, 17:33
Riktig som Lars Erik sier det var noen hvite tabletter som heter

Esbit. Om de finnes nå vet jeg ikke.

Den svenske rødspriten heter T-sprit og soter mindre.

Kjell.

_arkiv_sindrehauglum
06-04-2007, 18:38
Nå snakker vi!
Takk for gode svar.

Jeg fant tablettene her (vet ikke om hvem som selger dem i Norge)

http://www.esbit.de/www/index.php?id=81

Ellers har jeg i tankene en sånn gassbrenner som brukes av kokker til å svi toppen av kakene med. De har elektrisk tenning og burde gi nok varme. Om 20-30 sek forvarming med en slik er nok, vil det være en perfekt løsning.

_arkiv_Skrotsnokelaget
06-04-2007, 20:40
Biltema sin rødsprit er den samme som t-rød.Det er mindre farvestoffer enn i den som kommer fra Arcus.Det er verdt et forsøk.Billig er den også :D

_arkiv_steinn
22-05-2007, 05:39
Riktig som Lars Erik sier det var noen hvite tabletter som heter

Esbit. Om de finnes nå vet jeg ikke.

Den svenske rødspriten heter T-sprit og soter mindre.

Kjell.

Tabletter og gele etterlater slaggrester. Hvis det er soting det er snakk om, lønner det seg å blande opp rødspriten med 10% vann (fakta!). Da blir sotinga et mindre problem. Ja, rødsprit smaker skitt hvis du får den på fingrene. Løsning: IKKE få den på fingrene! :lol: Lett å si ikke sant? Optimus 111 er min store favoritt, de nye brennerene er så "pinglete".

_arkiv_steinn
26-05-2007, 15:59
Glemte det: Optimus 111 har muligheter for å bytte dyser slika at det blir en multifuelbrenner. Ved bruk av bensin trengs det lite/ikke noe forvarming. Litt mer farlig, men nå er livet en kalulert risiko i seg selv. 8)