PDA

Se full versjon : Vulgære campere?

Stig
09-08-2007, 08:58
Noen tråder her på TurPåHjul handler om 4x4-lastebiler med camperpåbygg. De er sjeldne her til lands, men jeg har et inntrykk av at de er mer vanlige i Tyskland og i noen få andre land.

Et eksempel på hva jeg mener:
http://www.allrad-lkw-gemeinschaft.de/phpBB2/usercars/1337_070702_1183378895.jpg

Er ikke disse bare vulgære? Et uttrykk for en rikmannsstatus som vi også ser her til lands i form av hyttepalasser og svære båter?

Bortsett fra bocomforten, så ser jeg ingen praktisk fordeler med noe slikt. Tvert imot. Jeg vet ikke om jeg ville turt å legge ut på tur med noe sånt. Fordi:
1) Svindyre i innkjøp.
2) Svindyre reparasjoner og reservedeler.
3) Feltreparasjon nesten umullig, du klarer ikke løfte et dekk engang.
4) Kjører du deg fast, så kommer du aldri løs på egen hånd, og ikke uten en minst like svær trekkbil.
5) Landeveiskjøring blir ukomfortabelt og langsomt, som i f.eks. Unimog.
6) Ferger og bompasseringer blir dyre.
7) Noen ferger kommer du ikke med på engang pga for tung bil.
8 ) Man distanserer seg fra mennesker og natur.
9) Bilen er overkill; folk har kjørt verden rundt i 2CV, moped og det som værre (?) er...
10) Sa jeg at det var dyrt?
11) De fleste deler av verden man gjerne besøker med en slik farkost er folk lutfattige. Hva slags holdning utstråler du med et slikt monster, både i størrelse og penger, i møte med disse menneskene?
12) etc...

Kjøper du en gammel bil for å få en billig bil, sliter du med dårlig kjørekomfort, lave ytelser og vanskelig deletilgang. Man da er man gjerne en entusiast, og tilhører ikke den gruppen av mennesker jeg addresserer ovenfor.

Er det noe i mine påstander, eller...? Eller er de bare veldig praktiske turbiler for en opplevelsesrik forlenget ferie for de virkelige entusiastene blant oss, med enorm driftssikkerhet og bare litt overdimensjonert grovt, uslitelig drivverk?

skjohans
09-08-2007, 10:19
"Live and Let Live" :D

Skrotsnokelaget
09-08-2007, 10:26
He,he. Jeg lar meg ikke provosere av den der Stig. Tror nok de fleste som reiser rundt i en sånn bil kommer i kategorien entusiaster.De bygger som regel om bilen selv.Tror nok det er begrenset utvalg med ferdigbygd i denne kategorien bil.De som vil ha status kjøper seg campingbil til flere millioner.De kommer seg ikke mye utenfor allfarvei. Kjøretøy som er utviklet til forsvarets bruk er nok en fornuftig investering da de er dimensjonert for høy belastning. Se på gamle biler fra det norske forsvaret.Det er mange i drift fortsatt.De fleste går og går med ett unntak :twisted: De fleste jublet når den forsvant ut av rekkene.

Harald Hansen
09-08-2007, 11:17
Du har opptil flere interessante problemstillinger i innlegget ditt, Stig.

Det tekniske aspektet er ikke det viktigste, men jeg tar det først: Lastebil-reisen er kanskje ikke nødvendigvis så sinnsykt dyrt. En Landcruiser eller Defender, selv om de er av mer beskjeden størrelse, koster nok mer enn en gammel VW-MAN, luftkjølt Magirus eller for den sakens skyld IFA W50 (som en del tyskere bruker). Deler er dyrere, men de går sjeldnere i stykker. Alt blir større og tyngre, men også mer robust. En lastebil i god stand er nok mindre påvirket av en tur gjennom Afrika enn en overlesset Landcruiser. Dette blir mest synsing fra min side. Det hadde vært artig å sett og sammenlignet er par komplette kostnadsoversikter, men det er sjelden folk tar de med i reisebeskrivelsene sine. Det går sakte, men er man ikke på ferie? :D

Så det sosiale aspektet: Hvordan man bli oppfattet dit man reiser kan nok være til stor grad avhengig av farkosten man kommer i. Kommer man til en liten afrikansk landsby i en 8x8 MAN fra Unicat blir det nok vel voldsomt, og selv om man kanskje er verdens mest omgjengelige person har man kanskje allerede skapt en distanse. Jeg lurer dog på om ikke turrigget Defender 110 uansett er verdt mer enn hele landsbyens eiendeler? Kanskje den fysiske størrelsen gjør det mindre dominerende, og derfor gjør det enklere å komme innpå de lokale?

Når det gjelder statusen så synes jeg vi skal la folk bruke penger som de vil. Noen har kanskje forsaket både det ene og det andre for å kjøpe flott turbil, men det vet jo ikke vi noen om. Når det gjelder Norge så forsøker jeg å drite i hva naboene mener om det ene eller det andre, men det blir litt annerledes i utlandet. Da er man faktisk gjest der man ferdes, og vanlig høflighet tilsier at man tilpasser oppførselen sin deretter. Men bare det faktum at man har tatt fri fra jobben og reiser rundt i verden tilsier jo at man har det bedre økonomisk enn 90% av verdens befolkning. Kanskje noe å ha i bakhodet, men tenk også på at den lokale økonomien blir bedre av at man reiser dit og kjøper varer og tjenester.

Jeg tror forresten Stig hovedsakelig snakker om de som stikker innom Unicat eller Action Mobil med kredittkortet, ikke de som møysommelig tar for seg en eldre lastebil og tilpasser den.

Stig
09-08-2007, 12:44
Nei, hvorfor skulle dette provosere deg, Skrotsnokelaget, når tilogmed navnet ditt sier at du er milevis fra den bærmen jeg snakker om. :lol: Og ja, det er som Harald sier; det er de som trekker kortet og henter ut en ferdigbygget sak til maaange millioner jeg snakker om! Men også om de praktiske forhold rundt en stor bil. Og når vi snakker om gammel og stor bil, så blir det hele straks enda mer ukurant. Hva med f.eks. pkt. 3 og 4 som jeg tok opp i mitt første innlegg?.

Det kryr av ombyggere i Tyskland, så det er nok ikke hovedsaklig entusiaster som bygger bilene selv som ferdes i slike. De kan gjerne være entusiastiske for noe, men de kan knapt fylle drivstoff selv.

Og ja, folk må bruke pengene slik de vil. Skulle bare mangle. Men tyskerne er vel ikke akkurat kjent for pen framtreden og oppførsel i utlandet. Blir ofte regnet som brautende og kvalmende, med tendenser igjen fra den tid da de var "herrefolket". Og overdimensjonerte vogntog til feriebruk føyer seg godt inn i dette bildet! Nå skal jeg ikke ta alle over en kam, og entusiaster er de samme hvorenn i verden de kommer fra, og de kan selvfølgelig være minst like mye entusiastiske som oss, bare det at de driter penger i tillegg.