Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 46

Thread: VW T4 som turbil (syncro)

Default VW T4 som turbil (syncro)

Er jo selverklært T3-idiot men det begynner å bli dyrt og komplisert å holde disse i drift. Så om en 10-15 år () må man vel krype til korset og anskaffe seg en T4.
    Mine behov er ikke innenfor ekstrem offroading men 4x4 må det være.

Noen bilder og litt dagdrømming følger

Bilen over tilhører en trivelig tysker som har brukt en god del ressurser og tid på bilen. Se bare her.

Seikel lift-kit ca. 920 Euro

Seikel underride protection, engine ca. 700 Euro
    (ruined after first heavy contact). I propose to create one with 8mm thick panel sheets by yourself.

Underride protection, middle - aluminium sheets, custom made according to my wishes ca. 400 Euro

Seikel front fender ca. 300 Euro
    Shorter, thick glass fibre reinforced plastic. Increase the angle of driving slope, but it's no longer available. I got one of the last.

Mantec Snorkel ca. 280 Euro
    I used only the upper part - the lower part was adapted with a selfmade glass fibre reinf. tube.

5x Tires BFGoodrich 215/70 R16 ca. 650 Euro (but BFG 215/75-R15 are also fine on T4. With some body modifications BFG 235/70 R16 or 205R16 are also possible).

5x aluminium rims BBS 16" (111kw-series, second hand) ca. 400 Euro
    - paint stripping and black powdercoating + ca. 280 Euro

Spare wheel holder (upgrade and mounted like original) ca. 500 Euro

... and a lot of work. Sometimes in a rental garage if necessary.

I do a lot of more (crazy) things like
    - changeover to a syncro - it was a normal 10/96 2WD California before
    - changeover to the 16" 111kw brakes (the biggest series-brakes)
    - overhauling a 111kw engine (assembly project for next winter)
    But these are not necessary if you start with a "normal" Syncro.

I propose also a short final drive ca. 2900 Euro
    I bought none (yet) - but with big wheels it should be necessary to master extreme uphill grades. T4 Syncros don't have a separate underdrive like T3 Syncros
    Otherwise the clutch and torque of engine has to do the work. My car managed Iceland in this way as pictured above.

See it as a hobby

cheers,
    RalphCC

Blog Entries
    4

Bra! Den snorkelløsningen så ganske bra ut til å være hjemmelaget.

Jeg har et par spørsmål:

o Får man T4 Syncro med diffsperre eller diffbrems?
    o Finnes kombinasjonen campinginnredning og syncro fra fabrikk? Evt i Norge?
    o Er Seikel de eneste på markedet med heving og slikt til T4?
    Administrator og forumeier (hvis jeg skriver med [liten tekst i firkantklammer] så er det i rollen som admin)

(Turbiler: 2003 VW Multivan Syncro, 1988 VW Caravelle Syncro 1,9 TD (AAZ), 1974 Chevrolet Pronto brannbil)
    (Turer: Baltikum 2001, Tyskland 2007, Pyreneene 2009, Østersjøen 2008, Latvia 2010, Sør-Europa 2012, Island 2013
    )

Diff sperre bak får du iallefall.

T5 leveres fra fabrikk som offroadmodell, seikel som står for ombyggingen. Modifikasjonen er vel heving et par cm, mer dekk, diffsperre bak og skliplate i front. Kjenner en som har en slik i kort utgave og han er ganske godt fornøyd.

Fant mer info

Volkswagen Transporter Offroad:
    Klar for tøffere tak

Alle firehjulsdrevne modeller av Volkswagen Transporter kan nå leveres med en offroadpakke som bidrar til betydelig fremkommelighet utenfor vei.

Henning Ivarson

Volkswagen har lang erfaring med å tilby allhjulsdrift på sine nyttekjøretøyer. Med det tidligere brukte viskokoblingssystemet var benevnelsen Syncro, men da Volkswagen tok i bruk den langt mer sofistikerte og raskere Haldexkoblingen skiftet man navn til 4MOTION. De siste generasjoners Transporter med allhjulsdrift har imidlertid hverken hatt ekstra bakkeklaring eller forsterkede fjærer og har således kun hatt bedre fremkommelighet og sikrere kjøring på vei fremfor en tohjulsdrevet modell.

For ca 35.000 kroner (inkl. mva) kan alle Volkswagen Transporter 4 MOTION nå leveres med en offroadpakke som bidrar til betydelig fremkommelighet også utenfor vei. Med denne får man et ca 30 mm forhøyet understell med forsterkede fjærer i tillegg til aluminiumsplater under motor og drivverk. Modellen kan gjøres ytterligere egnet til terrengkjøring ved å legge ytterligere ca 20.000 kroner på bordet for å montere spesielle terrengdekk på standardfelgen. Dermed økes bakkeklaringen ytterligere 28 mm og bilen blir således nærmere 60 mm høyere enn en vanlig 4MOTION-modell. Videre tilbys beskyttelsesrør for kanalene på begge sider for kr. 11.500. Alle 4MOTION-modeller har i utgangspunktet en lavere utveksling på både de tre laveste girene og revers i forhold til tohjulsdrevne modeller. Dette gir mer krefter i bakker og holder mer enn nok for moderat terrengkjøring. Dersom bilen skal settes på hardere prøver tilbys det også en girkasse med hele 18% nedjustering av første og annet gir, 10% nedjustering av tredje til sjette gir og 17% av reversen. Dette til den nette pris av 45.000 kroner. De stive prisene forklares med at hverken grunnpakken eller tilleggskomponentene til Transporter Offroad monteres på båndet, men blir tilpasset og ettermontert på produsentens servicesenter som ligger i tilknytning til fabrikken i Hannover.

God fremkommelighet i gjørma

Mangel på snø og ekstremt mye regn gjorde prøvekjøringen av Transporter Offroad rett før jul til et betydelig gjørmestunt. Med et svært bløtt underlag ble det derfor påfallende forskjeller mellom modellen med ordinær offroadpakke og den som hadde større dekk og ditto bakkeklaring.

Begge bilene var utstyrt med ordinær 4MOTION-utveksling i girkassen og dette bør holde for de aller fleste. Vi kom i hvert fall uanstrengt opp tildels vært bratte skråninger uten at motoren fikk pusteproblemer av den grunn. Og med den mekaniske differensialsperren på bakakselen inne (standard) stoppet heller ikke gjørmen oss i nevneverdig grad.

Som ihuga T3 entusiast har jeg mest lyst til å hoppe bukk over alt som heter T4, men den seikelutgaven er jo tøff.

Og en sånn T5 offroad kunne kanskje vært noe... Spesielt nå som VW endelig kommer med automat og 4wd på T5en.

Men det blir nok T3 i noen år til.

Så forresten ganske nylig en T4 syncro Multivan på Finn... kanskje ikke helt campingbil, men greit utgangspunkt for turbil.

Edit: Der var den: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19469302
    Last edited by _arkiv_OddN; 23-10-2009 at 02:21.

Blog Entries
    4

Personlig synes jeg også T3 er tøffere enn T4. T4 har liksom ingen personlighet - ikke at det er noe godt argument for å hoppe over den, men de fleste kjøper jo egentlig bil med hjertet. T5 er litt bedre igjen, men når ikke helt opp til T3.

Den T4 syncro Multivan du lenket til så ut til å være en dugelig turbil, ja. Bare å ta den til Tyskland på første turen og få Seikel til å heve den...
    Administrator og forumeier (hvis jeg skriver med [liten tekst i firkantklammer] så er det i rollen som admin)

(Turbiler: 2003 VW Multivan Syncro, 1988 VW Caravelle Syncro 1,9 TD (AAZ), 1974 Chevrolet Pronto brannbil)
    (Turer: Baltikum 2001, Tyskland 2007, Pyreneene 2009, Østersjøen 2008, Latvia 2010, Sør-Europa 2012, Island 2013
    )

Blog Entries
    4

Noen T4er på VW Camper Interior Photo Gallery:

Det er flere T4er i de andre kategoriene på siden, men jeg regnet med at Westfalia og Reimo var de mest aktuelle her på berget.

)

Default T4 = problemfritt

Tage, din lausunge ;-D

Du henger her inne, du også. Jaja, jeg har vel kun observert her siden oppstarten.

Så til fokus !

Du får to-toms TÜV-ok hevesett til T4, men å finne en Westie i T4 med syncro er skjeldent - nesten såpass skjeldent at jeg ikke helt får meg til å si til meg selv at 240k er "for mye" for den seine T4'ern linka lengre oppe.

Swing a-way carrier til reservehjulet er også noe uvanlig her hjemme siden Møller fant ut at detta var noe nordmenn ikke ville ha på bilene sine (-PØH !) så nå til dags ligger vel prisen rundt seks laken for en nye en.
    Drawback er at du med en sånn en montert ikke kan slenge på sykkelstativ, men har du enkelte typer sykkelstativ kan du henge reservehjul(ene) bakpå den.

Dekk & felg er alpha & omega for en bil som skal uttafor asfalten, det kjenner du jo til.

En T4 kan jo "heves" vha gromme dekk og en ok felg, som et substitutt eller for den saks skyld som et tillegg til hevesett. Ulempa er at om du skal langt, kan det jo lønne seg å ha "asfalthjula" på for kjøring fra A til B og så legge om ved bestemmelssted(ene) og ratte uttafor vei der ?

Jeg er en svoren fan av winchfanger så skulle jeg finne tak i en T4 syncro eller bygge om Tyskerbrakka til syncro, må jeg jo ha på en wraparound kufanger som winch og ekstralykter m.v monteres på !

Du har sett bilder av Jagdwagen, der er etpar moment jeg gjerne skulle hatt på min T4 om jeg skulle rigge en ordentlig ekspedisjonsvogn av VW T4. Og DOKA er vel ikke noe å kimse av, man kan jo dytte inn Caravelle/Multivan-deler i kabinen selv om det er en Transporter.

Standardutgaven av T4 uansett hva slags konfigurasjon den har, er jo begrensa hva framkommelighet utenfor vei angår. Elendig angrepsvinkler foran og bak gjør jo at plasten flagrer om man skal prøve å gå opp ei skråning eller ned i ei grøft ettersom plastfangerne er eneste sort for godkjente støtfangere på disse bilene.

Jeg så hva Daniel gjorde i Elvedalen med hans forrige T3, og han brydde seg ikke mye om at T3 også (faktisk) har sine begrensninger i angrepsvinkler - han gav gass. Tok borti både foran og bak, men hadde det blitt prøvd med en T4 ville man kjørt hjem uten fangere...

Ettersom du har funnet fram etpar fete fotos av forskjellige T4-konfigurasjoner som finnes, kan du jo også google Pan Americana og se hva som da kommer opp.

Det ble laget en "offroad"-versjon i T4 (og T5a) med denne betegnelsen, men ingen er vel tatt inn til norge. Jeg vil tro tre ting om disse T4'erne :

1) De er djævelsk dyre, selv om du finner en shabby bil
    2) De er like lette å finne som andetenner
    3) De er ikke noen 100%-løsning for en skikkelig offoad-/ekspedisjonsrigg. -Snarere et utmerket utgangspunkt, som jeg i min ringe verden ikke ville nølt med å skaffet om jeg kunne ;-D

OK, da har jeg rallet nok om T4 og turvogn.

Øvrigheta - Tage & meg, og andre her inne, "kommer fra" VWBusforumet (jeg er også på VBF).

mvh,
    Yngve S

Default En slags edit

Jeg biter meg merke i at brukeren min står oppført med en dato så seint som 2008 - well, sånn går det når man blir kicka for lite besøk av forumet...

Tags for this Thread