Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Derfor er smørepunkter viktig.

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Jeg er reisende.

Standard Derfor er smørepunkter viktig.

Med 230.000km på klokka, en Ilsandstur med både støv, vading og risting, adskillig offroading her hjemme, og til sist en real tur i Pyreneene så oppdaget jeg på søndag at det var en vibrasjon i bilen min. I tillegg til vibrasjon, så kunne jeg av og til høre en ule/summe-lyd. Frekvensen på vibrasjonen var for høy til at det kunne være ubalanse i et hjul, så konklusjonen ble at det måtte være et mellomakselkryss som var i ferd med å gi tapt for tidens tann.
    Etter jobb i går krøp jeg innunder bilen for å inspisere, og kanskje riktig. Der var det et kryss som var på vei ut av sitt gode skinn.
    Jeg tok en telefon til EWS på Liertoppen/Asker for å sjekke om han hadde kryss på lager, hvilket han hadde. Men han nevte også noe om at han hadde hørt at dobbeltkrysset ikke lot seg bytte. Vi ble enige om at jeg kunne hente nye kryss pluss komplett mellomaksling, og så levere tilbake det jeg ikke brukte. Ruffsen stillte villig opp som sjåfør med dertil egnet transportmiddel, og ca kl 1830 var vi på plass hos EWS for å ta ut deler.
    Jeg hadde alerede fått booket meg hall med løftebukk, så resten av kvelden fant for mitt vedkommende sted der.
    fremre mellomaksling ble demontert, og jeg kunne raskt konstatere flere mm slakk i leddet med dobbeltkryss (double U-jount). Det var ikke vanskelig å se at det ene nålelageret var tomt for nåler. Jeg brukte skruestikka på verkstedet til å presse ut lagrene, men siden dette er doble kryss, så sitter det ogå et sentreringslager der. Dette ramla endel nåler ut av, og jeg hadde ikke nytt slikt lager. I tillegg så var gummikappa rundt sentreringskula sprukket rundt ca 1/4 av radien. Siden jeg ikke helt visste tilstanden på sentreringslageret, eller hvorvidt jeg fremdeles hadde alle nålene til dette eller ikke, og at denne gummikappa var sprukket, så bestemte jeg meg for å bytte til den nye mellomakslingen istedenfor å bare bytte kryssene i den gamle. Så fikk det heller stå til med denne mellomakslingen nok er den desidert dyreste bildelen jeg noen sinne har kjøpt.
    Jeg tok en sjekk av de øvrige kryssene, både på fremre og bakre mellomaksling. Disse er av enkel type, med smørenippel. det var ikke antydning til slakk i de, og de beveget seg gjevnt og fint med akkurat passe motstand. Kryssene i dobbeltleddet har altså ikke smørenippel, og disse var hva man på godt norsk kaller 'helt jævlige'. Dersom disse kryssene også hadde vært utstyrt med smørenippel, så hadde (med normalt vedlikehold) denne mellomakslingen vært evigvarende -ihvertfall sett i forhold til bilens levetid.
    På eldre Landrovere (som sikkert på mange andre gamle biler også) har jeg opplevd at det stort sett er smørenipler på alle endeledd, kryss, spleins etc. Dersom man ikke neglisjerer vedlikeholdet og smøreservicene på bilen, så virker det på meg som at disse delene nermest aldri trenger å byttes. På nyere biler, så er dette 'vedlikeholdsfritt', og hvor mange biler som er eldre enn 5år har det ikke vær byttet et endeledd eller to på?

En stor takk til Ruffsen, som stile opp på kort varsel for å hjelpe meg å få hentet deler!
    Og en like stor takk til EWS som sitter på et så omfattende delelager som det han gjør. Jeg ville ikke ha statset på å kunne få tak i mellomaksling til bilen via merkeforhandler eller noe som helst slikt uten at den måtte bestilles fra et eller annet utland...
    mvh
    Onkel Reisende Mac

- Itinero ergo sum -
    Jeg reiser - altså er jeg.

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Helt enig, smørenipler har en misjon og de må brukes. I de siste årene vi har vært på Island begynner turen hos Dekksmidjan, Egilstadir med oljesjekk/bytte og full smøring. Jeg tar på kjeledressen og frem med smøreordren og så går vi under bilen og setter i gang. Er det tid så gjør vi det samme på returen.
    EWS er et funn for LR eiere, det samme er VTP for G eiere.
    Bernhard

Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Kongsberg

Standard

Bare hyggelig å kunne hjelp. Bra du fikk det sammen, men teit vi ikke fikk med den støv kappa og lager som manglet, den kostet jo litt den komplette akselen. Men på den annen side, jeg har kjøpt speil til vito med varme og justering elektrisk og det var MYE dyrere. Så du har ikke den værste bilen med tanke på dele priser. Og om du virkelig blir litt ispirert, del km på prisen. Kan være det er ganske rimelig rett og slett.
    “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
    Sir Winston Churchill

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Jeg er reisende.

Standard

Det sentreringslageret finnes ikke som del til Landrover . De har nok lagt opp til at aksling skal kjøpes komplett. Nå fant jeg imidlertid ut at dette lageret kan kjøpes fra ei sjappe i USA, så nå har jeg bestilt derifra. Planen er å overhale den gamle mellomakslingen min, og enten ha den i reserve, eller selge den til noen som trenger den. Det er jo for dumt å kaste såpass mye bra stål, når det kan overhales
    mvh
    Onkel Reisende Mac

- Itinero ergo sum -
    Jeg reiser - altså er jeg.

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nittedal

Standard

påenget er at sålenge dingser ikke blir smurt, er alltid smørefritt / tett utførelse best. 10 av 9 bileiere, og 5 av 10 verksteder, smører IKKE ihht hverken spesifikasjon eller intervall når det skal smøres. Og da er det like greit at ting er så " tett " som mulig...

GD300
    Theres no point in living if you cant feel alive..

Ble medlem
    May 2009
    Sted
    Frogner i Sørum

Standard

Mener det er 11 smørepunkter under subben, og tror det er uten kryssene. (har ikke brukt å gjøre det selv....) Var flink og smurte hver 5000km som foreskrevet på chevyen i starten, men så sviktet jeg....

Har nå på tur over fra US stort sett alt av slitedeler til forstillingen. Blir å skifte rund baut og oppta smøreritualet igjen..

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •