Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
Amerika på langs
Side 1 av 62 1234561151 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 611

Tråd: Amerika på langs

  1. #1

    Standard Amerika på langs

    Hei alle sammen!

    Tenker å prøve meg på litt posting fra turen min her på TurPåHjul forumet. Oppdaterer så ofte jeg finner nett, noe som naturlig nok varierer litt med hvor vi befinner oss.

    Kjører en 2004 Patrol med litt ekstrautstyr. Har tidligere lagt inn en link til byggetråden min på Nissan4x4: http://www.nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=1256

    Mer info om tur ligger på http://www.unurban.no
    Bilder på http://www.flickr.com/malinandespen

    Og vi liker selvfølgelig godt kommentarer og tilbakemeldinger...

    Espen&Malin

  2. #2

    Standard Prudhoe Bay, Alaska

    Da er vi igang!



    Har jo på en måte vært igang en stund allerede, men nå er vi ORDENTLIG igang! Har dyppet tåa (ok, skoen var på..) i the Arctic Ocean, og kjørt Dalton Highway så lang vi fikk lov. Den stopper i Dead Horse og derifra må man ta buss noen kilometer opp til sjøen. Ble inført ganske strenge regler etter 9-11-2001, og de ser det ut til at vi må slite med ennå. Litt irriterende, og ikke spesielt intelligent, da hele oljeledningen fra Dead Horse til Valdez ligger åpent til i terrenget.
    Vel, vi svelgte kamelen med hårene og satte oss på bussen klokken 0700 på morgenen sammen med ett tyvetalls andre som hadde flydd opp ene og alene for å se The Arctic Ocean. De skulle på flyet tilbake igjen kl 9-et-eller-annet, så det var ikke så lange turen. Men vi fikk da rusle litt i fjæra, klatre på noen drivisblokker, samt få noen glimt av oljeinstallasjonene til BP og et par andre. Hele samfunnet der oppe, og det er ganske stort, er bygget med moduler for at det skal kunne tas ned og fjernes når oljen engang tar slutt.



    Som vanlig var vi blitt informert om at veien var grusom, utmattende, livsfarlig, ekstrem på alle måter, kom til å ta knekken på bil og mannskap, etc. Heldigvis har vi stort sett sluttet å høre på slikt, og kjører heller en tur og kikker på forholdene selv. Og veien var slett ikke verst! Var selvfølgelig lange partier med grus, og et kort parti med skikkelig grov grus, men i det store og det hele gikk alt fint. Så en punktering langs veien (en pickup med bra lass), og hørte fra noen folk på campen i Fairbanks (før vi dro) at de hadde hatt en punktering på hengeren. Ikke så rart egentlig når man laster en liten henger med ATV’er, sykler, kayaker, svære utstyrskasser, og dekkene er i retning av 145-60-16. Hos oss gikk det i hvert fall uten mye dramatikk. Nesten... På vei sørover lyste plutselig oljetrykkslampa når vi startet opp etter en pause. Var sporenreks ute og sjekket nivå og for lekasjer, men alt så ut til å være i orden. Mens vi stod med panseret oppe, stoppet en kar i en Ford pickup, og sa at sensorer hadde en tendens til å få hetta på grunn av alt støvet på veien. De spruter en blanding av calsiumklorid for å binde sand og støv, og salt leder som kjent ganske godt strøm. Videre forklarte han at på Ford kunne man nulle ut en evt feilmelding ved å starte og stoppe otoren tre ganger i rask rekkefølge (om sensoren har kommet til hektene igjen). Prøve, og jaggu meg forsvant ikke lyset på tredje start. Har hatt noen tilfeller i ettertid også, og da har dette trikset ikke funket like bra, så jeg vet ikke helt om det bare var tilfeldig. I alle fall var jeg så overbevist om at dette ikke var noe mekanisk at jeg har ikke brydd meg videre med det. Tar bilen inn til en service hos et Nissan verksted i Canada ganske snart, og får vel bytte sensor der. Håper jeg slipper å bestille fra Europa...



    Turen opp til Dead Horse var rett og slett fantastisk flott. Mange sier at tundraen man krysser etter Brooks fjellkjeden er lanktekkelig og ganske kjedelig, men etter å ha kjørt i skog, skog og mere skog i to måneder var utsikten fra Atigun Pass utover tundraen helt rått. Vi så caribou langs mye av veien, til forskjell fra resten av Alaska, der vi knapt nok har sett et jordekorn. I forhold til BC og Yukon i Canada virker det som at dyrene holder seg langt vekk fra befolkede områder i hvert fall. Langs Alaska Highway krydde det av alt mulig på fire bein.



    Hele veien opp hadde vi stort sett flott vær, men dette endret seg brått når vi hadde ca en mil igjen til Dead Horse. Der kjørte vi inn i en slags blanding av tåke, regn, saltdriv fra havet, og temperaturen raste 10 grader på et øyeblikk. Campet utenfor Dead Horse i ca 0 grader celcius, og på morgene var alt av teltduk rått og “småklissete” av salt. Ganske utrivelig egentlig. Så etter bussturen opp til sjøen, var vi en liten runde i “byen”, tok litt bilder, og deretter satte vi kursen sørover.



    På veien nordover hadde vi passert en diger lastebil med en enorm last, og denne møtte vi noen mil lengre sør. De hadde brukt fem dager fra Fairbanks, og hadde vel en eller to igjen. I tillegg til en bil som dro en slags semitrailer, var det fire lastebiler bak som dyttet opp bakkene! Sært skue. Fikk tatt en par bilder og en videosnutt. Skal se om jeg får lastet opp en av de nærmeste dagene. Ikke rart at de kaller veien for the Haul Road når man ser mengden av utstyr de har fraktet opp til oljefeltene.



    Så! Nordligste punkt er unnagjort, neste mål er Ushuaia i Argentina. Regner vel med at det blir litt posting og bilder før den tid. Neste post blir om “Top of The World Highway” tilbake til Canada, og til gullgraverbyen Dawson City og Klondyke!



    Vi snakkes!
    GT

  3. #3

    Standard

    Kjempeartig at dere skriver litt her også, og ikke bare lenker til bloggen! Skal følge dere videre, og er sikker på at dere får en flott tur!

  4. #4
    Ble medlem
    Aug 2008
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    257

    Standard

    Kul bil og kule bilder.
    Drømmetur
    [url=http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=909]Familie og tur bilen vår[/url]

  5. #5
    Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Fjerdingby (Rælingen)
    Innlegg
    76

    Standard

    Gleder meg til fortsettelsen!
    Hilsen Arild Hokstad
    Land Rover Discovery 2001

  6. #6

    Standard Top of the World Highway

    Siste etappe i Alaska var en relativt kort sjarmøretappe fra Fairbanks til Tok, og derifra en sving nordover langs Top of the World Highway, som da krysser grensen til Canada og Yukon. På veien passerte vi også The End of Alaska Highway som vi kjørte nordover, men som vi svingte av fra noen mil før slutten. Top of the World Highway er en alternativ rute til Alaska Highway, er kun åpen på sommeren, og går noe lengre nord. Ferden går stort sett på grus, og på sommertid kryr det av bobiler langs veien.



    Vi stoppet for å overnatte i Chicken, et sted men kun noen få fastboende (om noen på vinteren...), og som har fått navnet sitt av noen gullgravere som ikke visste hvordan de skulle stave Ptarmigan (no: rype), som området het før skiltet skulle opp. Da vi skulle kjøre videre ble vi advart om alle leie-bobilene langs veien, der sjåføren mest sansynlig aldri hadde kjørt på grus før (og ofte var tysk..). Denne dagen regnet det kraftig, og vi hadde tjukk tåke fra første kilometer. Synd da utsikten skal være flott... Fikk litt underholdning likevel da vi kom over et par campingdoninger langs veien som hadde "funnet" den myke kanten...







    Grensepasseringen foregikk uten dramatikk, og vi var igjen i tilbake i Canada og denne gangen på vei inn til Dawson City! Dawson er et lite sted som holder på tradisjonene, og ingen gater har asfalt. Fortau er stort sett belagt med plank, og vi endte opp på can-can show på det lokale casino’et på kvelden og natta. Mesteparten av neste dag ble tilbrakt i fluktstolen under markisen... Vel. Fra Dawson kjørte vi opp langs Klondyke River og Bonanza Creek for å se på restene etter det store gullrushet. Et enormt område er rett og slett endevendt for å lete etter gull. Foretok selvfølgelig en rask sjekk etter noe som glitret, men kom kun opp med kråkesølv.

    Dredge No. 4: Et monster av en gullgravemaskin som "smelter" seg frem gjennom permafrosten mens den filterer grus og stein for gull.



    Bonanza Creek: Måtte bare sjekke litt....



    Vel tilbake på highway’en ble det besluttet og ta en sving oppom Dempster Highway (den som går opp i Canadisk Arktis og Inuvik). Her kjørte vi ca 100 km nordover, men vi valgte å snu ved Tombstone Terretorial Park, og stoppet der for et par dagers fjelltur. Pakket sekkene og gikk inn til et sted som heter Grizzly Lake og campet i fjellteltet . Fantastisk flott område med spesielle fjell. Været varierte med intervaller som hadde gjort Carl Louis imponert, og vi hadde regn, sol, tåke, og litt hagl om hverandre. Fikk et sikkelig regnskyll på vei ut, og det meste var rimelig fuktig. Pakket alt i bilen, og på vei sørover fant vi oss en liten avstikker inn til et slette i skogen der vi slo opp camp. Satte opp markisen, hengte opp klessnorer, og fikk omsider pakket ut og hengt opp alt turutstyret. Da knaket det i greiner i skogbrynet... Og joda, omsider fikk vi da sett grizzly’en vår. Raskere nedpakking har sjelden vært observert, og “the kodak moment” ble dessverre nedprioritert. Vel plasserte i forsetene i bilen så vi bamse ta en runde for så å forsvinne i skogen igjen. Den virket egentlig ikke så interessert, men for sikkerthets skyld (vi hadde også akkurat lagd og spist middag rett ved bilen) ble camp flyttet noen mil videre sørover langs highwayen.



    Nå sitter vi i Whitehorse og venter på et fly, og det er nesten like hektisk pakking for å prøve å få med oss en 60-70 kilo med vinterstasj (og masse annet pjask vi har innsett at vi ikke trenger) hjem til Norge. Skal ha en to uker pause for litt familiære aktiviteter, og så er det rett tilbake til Canada for å fortsette sørover!

    Mer kommer om litt...
    Espen & Malin
    Flere bilder på [url]http://www.flickr.com/malinandespen[/url]
    Mer om tur på [url]http://www.unurban.no[/url]

  7. #7

  8. #8
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Nøtterøy/Tinn
    Innlegg
    1.304

    Standard

    Fantastisk tur. Flott rapport. Takk for at dere deler med oss.

    Mvh Terje K.
    Turbiler: 1974 Land Rover 109, 1990 Range Rover TD, 1992 Suburban, 1995 Defender 110

  9. #9

    Standard Sørover!

    Hei igjen, folkens!

    Er på veien igjen! Tar som vanlig litt tid før ting blir postet, og som vanlig lover jeg å skjerpe meg... Har vært skralt med WLAN på campene langs veien en periode.

    Ble en ekstra lang skrivepause dette, da vi som kanskje noen vet, tok oss en liten tur hjem til gamlelandet for noen familiære sammenkomster. Stor stas! Torsdag 22.juli satt vi på flyet tilbake til Whitehorse og tenkte at ting hadde gått alt for fort, samtidig som vi gledet oss til å komme tilbake til bil, tur og Canada. Hadde booket inn et olje- og div filterskift hos Nissan i Whitehorse, egentlig for å komme oss inn på et Nissan-verksted med Consult3-leser, men som viste seg å være et fåfengt forsøk da ZD30 motoren ikke lå inne i databasen... F...! Hadde virkelig vært greit å få sjekket ut loggen og evt feil etter litt div sensor tull. Har ennå ikke fått nøstet opp i effekt-tap i litt høyde. Tror jeg må prøve meg på MAF’en med voltmeteret.

    Vel! Fra Whitehorse gikk ferden rimelig rett sørover. Vi har nå hengt rundt oppe i nordlige trakter i et par måneder, og sol og sommer lokket sterkt. Campet langs veien sørover mot Watson Lake, og satte neste morgen kursen sør langs highway 37 retning Vancouver. Så hele 10 bjørner langs veien denne dagen.





    Mot kvelden tok vi en avstikker til et sted ute ved kysten som heter Stewart, og slo oss til for natten. Hadde lest om bjørne-titting og Salmon Glacier (Canadas største isbre som man kan se fra bil...), men det vi ikke visste var at man måtte tilbake inn i Alaska for å komme dit! Viste seg at en liten tarm Alaska strekker seg helt ned til stedet Hyder, som vi måtte kjøre igjennom for å komme videre inn til bjørner og isbre.







    Fancy isbre, men det morsomste kom når vi parkerte ved elva der børnene pleide å samle seg for å fange laks. En litt eldre kar sto litt lengre borte på parkeringen og kikket rart på oss – lenge. Vi lurte litt, men passet på å smile pent, og da kom han bort og forklarte saken. Han var bilblad journalist fra Israel på ferie i Canada og USA, og hadde fått forklart fra sin gode venn Joy, Patrol-entusiast og 4x4-turarrangør i Israel, at han måtte holde utkikk etter en svart Patrol fra Norge. Joy er en aktiv bruker i patrol4x4.com forumet i Australia, og hadde fått med seg noen av bildene mine derfra. Hele historien endte med at vi ble der en ekstra natt, var ute og tok noen bilder, og han skriver nå artikkel om turen vår for bilbladet sitt i Israel (fikk ikke helt med meg hva det heter, da hebraisk ikke var mitt sterkeste fag på skolen...). Blir spennende å se hvordan det tar seg ut.



    Kom dessuten over denne i Hyder. Så ut som den hadde hatt et langt og begivenhetsrikt liv. Legg spesielt merke til førersetet!

    Og enda mere bjørn. Denne var på jakt etter laks. Dessverre for oss var sesongen litt treg i år, så de store mengdene (av laks (og dermed bjørn...)) uteble de dagene vi var der.



    Grensekryssing tilbake til Canada foregikk uten dramatikk (men med de samme smarte spørsmålene om hvem vi er, hvor vi har vært, og hvor lenge vi har tenkt å bli... (HALLO! Veien går liksom ikke noe annet sted enn et par hundre meter gjennom Alaska og tilbake inn i Canada, og det er en blindvei!?!?)), og vi var igjen på vei sørover. Artig å se landskapet forandre seg fra små og kronglete trær til de helt enorme stammene på et par meter i diameter. Litt lengre sør kom vi inn på hovedveien fra Prince Rupert, og plutselig var vi tilbake i sivilisasjonen. Masse biler og hus alle steder. Fikk nesten litt klaus... Men vi kom oss unna ved hjelp av noen gamle kart fra det lokale “Forestry”!

    Mer om det i neste innlegg! (og det kommer VELDIG SNART!)
    GT
    Espen & Malin
    Flere bilder på [url]http://www.flickr.com/malinandespen[/url]
    Mer om tur på [url]http://www.unurban.no[/url]

  10. #10

    Standard

    Flott med oppdatering!

    Angående MAF: Jeg vet ikke hva slags teknologi det er i din, men på Discoveryen min var det masse guff på selve sensortrådene som forsvant etter en runde med bremserens. Det hjalp!

Tags for this Thread

Regler for innlegg

  • Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •