Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Amerika på langs - Side 3
Side 3 av 62 FørstFørst 123456781353 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 611

Tråd: Amerika på langs

Standard Whipsaw Trail - del 1

Okey!

Etter litt byferie bar det nok engang ut på veien, og nå retning øst. Vi var ikke helt mette på Canada, og kursen ble satt mot Okanagan, The Rockies, og muligens en svipp innom Drumheller og dinosaur-land. Men først: Whipsaw Trail!

Dette er en offroad trail i sørvestre British Colombia, med start og slutt i nærheten av Princeton. Turen er ca 85 kilometer, og av disse er 25-30 km rett og slett særdeles saktegående. Ikke veldig teknisk, men en limited slip diff eller en locker er kjekt å ha. Brukte to dager på trailen med camp underveis. Kjørte ut midt i uka, og møtte ikke en sjel.

Første delen av turen går i skog opp langs en elv og inn i det de kaller for “alpine meadows” eller “der skogen blir åpnere pga høyden”. Veien er her bare dårlig/fin (stryk det som ikke passer) grusvei. Kan lett kjøres med hvilken som helst firehjulstrekker om man har litt god tid. Man starter turen på ca 800 høydemeter, og og man når høyeste punktet på nesten 1900 moh før veien blir noe mer teknisk.

Etter en stund blir veien grovere og grovere. Ikke noe spes vanskelig, men det går selvfølgelig ikke spesielt fort med alt tur- og campingutstyret lastet opp bak i bilen.

På enkelte punkter må man krabbe noen kneiker. De aller fleste lister man seg opp uten å legge inn locker, men jeg må vel innrømme at latskapen kom over meg et par ganger, og i stedet for å rygge ned å ta fart ble det trykknapp-metoden... Som dere ser av bildene var det knusktørt i sporet disse dagene, og denne trailen er vel mest kjent for vanskelige partier når det er litt mer fuktig. Hadde ikke regnet på et par uker når vi var der.

Et par andre hindere kom vi også over, men co-piloten ordner opp.
    Stilte meg opp ved et velkjent hinder, men uten lockere, og med et par-og-tyve psi i dekkene bak. Framenden gynget faretruende høyt når jeg begynte å spinne, og jeg lot det bli med det. Kjørte rundt, men angret seff litt etterpå. Det var jo ikke SÅ bratt... Dog merker jeg meg at en tenkt linje gjennom senter av bakhjulet og rett opp viser at det er MYE vekt bak bakakslingen når det blir så bratt som dette. Ekstra fuel tank, stort reservehjul, jerry kanner, high-lift, og dessuten ligger lastebarrieren ved c-stolpen så alt som er i lasterommet kommer også bak akslingen. Og i tillegg kommer det som er på taket. Neste fueltank blir i hvert fall mellom akslingene, og der skulle jeg gjerne like å se vanntanken(e) også...

Første “ordentlige” hinder: Falcon Hill (ta ett søk på youtube!!). Denne er BRATT og noe rufsete. Var ganske så løst, og det var tydelig at det hadde vært mye gassing her. La inn sperren bak og krabbet fint opp uten større problemer, men litt spennende var det. Hadde nok hatt adskillig puls om det hadde vært vått!

Forts i del 2...
    Espen & Malin
    Flere bilder på [url]http://www.flickr.com/malinandespen[/url]
    Mer om tur på [url]http://www.unurban.no[/url]

Standard Whipsaw Trail - del 2

Camp! Etter at en grizzly skremte oss bort fra camp i en tidligere post har vi vært litt mer “bear aware”, som det heter, og når vi camper i områder med mye bamse prøver vi å lage mat litt vekk fra campsiten. Her er vi igjen oppe på omkring 1800 meter, og som dere ser er det passende åpninger i skogen for hyggelig camping. Er alltid litt triveligere når man får utsikt.

Litt utvasket vei innimellom, men stort sett myk start på dag 2.

Vurderer om jerrykanne-holder-brette-risk’en...

Det siste “ordentlige” hinderet er “The Ditch”. Normalt er dette det mest tricky’e punktet, og spesielt for biler uten lockere, da det er en bratt gjørmete bakke rett etter en gjørmedam. Vi var naturligvis spente på hvor vanskelig det skulle være, og spesielt siden vi er rimelig baktunge. Men denne dagen var The Ditch rett og slett uttørket, og vi cruiset rett over uten så mye som å tenke på å legge inn en sperre. Vi lurte til og med en stund på om vi hadde funnet riktig hinder. (og for ordens skyld, broen er for ATV... :smile: )

Herifra ble veien stort sett bedre og bedre, men ved et par punkter hadde det tydelig vært endel spinning av biler med lite artikulasjon og uten sperrer. Lett kost for Patrol med 5 tommer løft, da...

Trailen ender etterhvert på en logging road som tar en tilbake til hovedveien et par mil nord for Princeton. Og herifra bærer det til Okanagan for vin og sol!

Snakkes!
    GT
    Espen & Malin

Ble medlem
    Mar 2006
    Sted
    Stokke i Vestfold

Standard

Nydelig terreng og fantastiske bilder. Keep them comming.

God tur videre.
    Mvh Sven Erik

Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Fjerdingby (Rælingen)

Standard

Fantastisk flotte bilder og beskrivelser!
    Hilsen Arild Hokstad
    Land Rover Discovery 2001

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted
    Hokksund

Standard

Heger meg på
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hokstad Vis innlegg
    Fantastisk flotte bilder og beskrivelser!
    73
    T I Vassbø

[color=#0000FF]SII 88" 1961 Bensin 2 1/4 Orginal
    SIII 88" 1974 Diesel 2 1/4 (2,5 D)
    X-mil OneTen 1986 Bensin 2.5 (300Tdi)
    Ko-vogna 1986 x-mil[/color]

Standard Vingårder i Okanagan

Etter et par dager i skogen på Whipsaw Trail og basic camping, fikk co-piloten trumfet igjennom en litt annen type aktivitet (og jeg var ikke spesielt vanskelig å be....). Nest stopp var Okanagan Valley og Canadas beste vingårder! Denne dalen har den øyeste gjennomsnittstemperaturen i Canada, og gir defintivt en "Middelhavsk" følelse. Var til og med badetemperatur!!

Vi blinket oss ut tre ulike vingårder, og først ut var Quail's Gate. Vi prøvde og prøvde, co-piloten noe mindre enn undertegnede (siden noen måtte ta bilnøklene...), og vi endte opp med tre ulike viner til vin-kjelleren (venstre skuff i lasteromet...).

Den andre gården, Mission Hill, er den største i området, og er regnet som en "show case" vingård i British Columbia. Stort og fancy sted, men det åpne området var ganske så turistifisert. Hadde tenkt å spise lunsj i restauranten deres, men den var ev en eller annen grunn stengt for dagen. Ble ikke noe vinkjøp, og lunsjen ble inntatt "hjemme".

Grey monk var siste gården vi dro innom, og det beste ved denne var dessert menyen (siden vi kun hadde spist brødskiver til lunsj..)! En av debeste Creme Brulet'ene jeg har smakt! Og vinen var ikke så værst den heller. Kjøpte oss en Chardonet til en varm sommer-ettermiddag.

Hadde et par rolige dager i området, og fikk sitte på stranden og lest litt bok, men siden vinkjelleren var full og det er grenser for hvor mye vin en bør konsumere på kort tid, kastet vi loss igjen retning Dinosaur-land!

GT
    Espen & Malin

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Sunnmøre

Standard

Standard

Trodde det bare var svære Unicat-drog som hadde vinkjeller, jeg... Det så for øvrig ut som en ordentlig trivelig liten avstikker!

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Harald Hansen Vis innlegg
    Trodde det bare var svære Unicat-drog som hadde vinkjeller, jeg...
    ...spørsmål om prioriteringer

GT
    Espen & Malin

Standard Dinosaurjakt i Drumheller

Hei igjen!

Siste innlegg fra Canada i denne omgang er fra Drumheller og dinosaurmuseet. Å komme kjørende over et enormt sletteland og så nærmest dumpe ned i en merkelig canyon er nesten magisk. Og enda bedre blir det når man tilbringer en dag på Royal Tyrell Museum og får den drøyt 65 millioner år gamle historien fra området.

Drumheller er et område som er kjent for alle sine dinosaurfossiler, samt de merkelige steinformasjonene nede i canyon''en. Når man kikker og klatrer rundt på disse er det nesten så man forventer at en dinosaur smugkikker på deg fra bak en "Hoodoo".

Et at de mest kjente dinosaurfossilene fra området er "Black Beauty". Dette er en ung, eller kanskje bare liten, Tyrannosaurus Rex med et fantastisk detaljert skjelett. Mineralene som over tid erstattet cellevevet fra skjelettet var av en sort som idag gir en blank svart farge, og derav navnet. Det var selvfølgelig også manga andre merkelige skapninger fra fortiden som er funnet i samme område. Et virkelig fasinerende besøk på et spesielt sted.

Og ikke så alt for lite skremmende heller. Er glad vi ikke trenger å gjemme oss for disse oppe i takteltet vårt...

Drumheller er et absolutt must for alle som reiser forbi i området, og selvfølgelig kan stedet skilte med verdens største dinosaur!.

Og neste post: USA!

GT
    Espen & Malin

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •