Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
Rundt Rāzna en ettermiddag
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Rundt Rāzna en ettermiddag

Standard Rundt Rāzna en ettermiddag

Rāzna (OSM, Google Maps) er Latvias nest største innsjø (men størst i volum, som de lokale påpeker... ), og ligger i en av Latvias fire nyopprettede nasjonalparker. Øst i Latvia er det langt mellom turistattraksjonene, så turmulighetene dreier seg for min del mest om å suge opp kulturlandskapet og å få litt grusvei under hjulene.

Vi startet i Rezekne, og fulgte P55 og P56 rundt sjøen. Vi tok avstikkere inn noen sideveier som ikke var skiltede. Og så klatret vi opp på Latvias høyeste punkt, Mākoņkalns (direkte oversatt: Skyfjellet), som ruver over landskapet med sine 247 moh. Vi kjørte litt rundt på småveiene rundt Mākoņkalns etterpå, og tok nordover ved Zosna og så grusveier nordover til Rezekne igjen. Hele turen tok vel en fire timer, tenker jeg.

Hele dette foregår i Latgale, det østligste av Latvias fire landskap. Regionen er noe kupert, og bærer preg av land- og skogbruk, med rester av sovjetiskbygget industri her og der. Det er ikke fryktelig mye og ta seg til her, og arbeidsledigheten er høy. Det som er artig å kikke på for oss vestfra er alle småbrukene og kulturlandskapet rundt, der de fremdeles noen steder legger høyet opp i såter og bruker hest i noen utstrekning. Om noen få år er det traktoregg og større bruk over hele distriktet, tipper jeg. Spredt rundt omkring er også restene etter kollektivbruk og tvangsindustralisering. Etter tyve års frihet fra sovjetåket er det bare grunnmurer og rustne strukturer igjen som bærer vitne om hvordan det var.

Langs sjøen er det en del bademuligheter. Det er også pent stelte private badeplasser hvor man kan betale seg inn (se etter skilt atpusas baze eller med forklarende bilde). Det ene stedet vi har vært kostet en lat per dag (NOK 11,50). Det er også muligheter for fiske. Campingplasser finnes, men jeg har aldri prøvd noen av dem, da familien bor i nærheten.
    Vedlagte småbilder Vedlagte småbilder Klikk bildet for større versjon

Navn:  kart.png
Visninger: 138
Størrelse:  48,3 kB  

Standard

Også noen bilder, da:

Grusvei anlagt for skogbruk i statens skoger, som faktisk inneholdt et par rasteplasser:

Klikk bildet for større versjon

Navn:  DSC_2457.jpg
Visninger: 171
Størrelse:  72,0 kB

Høysåter:

Navn:  DSC_2461.JPG
Visninger: 165
Størrelse:  105,2 kB

Utsikt fra Makonkalns over Razna:

Navn:  DSC_2476.JPG
Visninger: 169
Størrelse:  100,9 kB

Discovery i kulturlandskapet:

Navn:  DSC_2490.JPG
Visninger: 175
Størrelse:  116,5 kB

Slike småveier er det masse av, og åpne for almenn ferdsel:

Navn:  DSC_2492.JPG
Visninger: 155
Størrelse:  115,7 kB

Distriktets minste katolske kirke. En del trebygninger ellers i området, men annerledes byggeskikk enn her i landet:

Navn:  SAM_0446.JPG
Visninger: 143
Størrelse:  110,7 kB

Standard

Og her er den dårligste veien vi forsøkte oss med den dagen. (Edit: Kartreferanse til startpunktet i UTM: 35V 0532036 6287277 og i grader: N56°43'42, Ø27°31'25 (se også vedlagte kartutsnitt))

Navn:  DSC_2486.JPG
Visninger: 160
Størrelse:  115,6 kB

Dette er egentlig en adkomstvei sørfra til en gravplass, men har tydeligvis blitt dårlig vedlikehold de siste årene. Vi kom oss nesten ned til folk igjen nordfra og sørover, men det siste stykket var det veldig dype hjulspor etter traktor, og siden vi ikke hadde noen ambisjoner om å bli sittende i mygghølet der, så snudde vi og kjørte ut igjen. Men det er en passende liten trase for å prøve bilen, og fremdeles åpen for almenn ferdsel:

Navn:  DSC_2483.JPG
Visninger: 154
Størrelse:  112,2 kB
    Vedlagte småbilder Vedlagte småbilder Klikk bildet for større versjon

Navn:  detaljkart.jpg
Visninger: 129
Størrelse:  79,1 kB  
    Sist endret av Harald Hansen : 12-07-2010 kl 10:40 Årsak: La til kartreferanse

Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Krokstadelva/Buskerud

Standard

Veldig artig å høre om, og se bilder, fra litt "utradisjonelle" reisemål.
    Gjerne flere bilder av landskap og bebyggelse.

Vi satt faktisk her i helga og snakket om at det kunne vært fint med en bilferie til f.eks. Kroatia eller Portugal e.l. så slike reisebeskrivelser er gode inspirasjonskilder.
    [color=#4000BF][b]Stig[/b][/color]
    [SIZE="1"][url=http://landrover.blogg.no/]Min blogg[/url] - [url=http://landrover.mobilblogg.no/]Min gamle blogg[/url][/SIZE][COLOR="LightBlue"] - - - - - - - - [/COLOR][COLOR="DarkGreen"]Land Rover serie IIa 109" stw 2,25 bensin 1971[/COLOR][COLOR="LightBlue"] - - - - - - - - [/COLOR][COLOR="DarkGreen"]Range Rover 3,5 EFI 1986[/COLOR]

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Vis innlegg
    Gjerne flere bilder av landskap og bebyggelse.
    Kan komme med noen fra andre turer og slikt. Først ut er slektsgården til svigerfar, som et eksempel på fordums byggeskikk. Den er i familien fremdeles, og blir holdt sånn noenlunde i stand, men ingen bor der lenger. Svoger holder bier på engene rundt.

Navn:  DSC_2652.JPG
Visninger: 151
Størrelse:  131,8 kB

Navn:  DSC_2625.JPG
Visninger: 159
Størrelse:  150,9 kB

Navn:  DSC_2629.JPG
Visninger: 167
Størrelse:  140,4 kB

Standard

Kan forresten nevne at vi brukte kartet Rezeknes novads med ISBN 978-9984-07-562-4. Vi forsøkte å få tak i det nye nasjonalparkkartet i bokhandlene i Rezekne uten å lykkes.

Standard

Og lenger vest i Latvia, med en helt annen arkitektur: Slottet Rundāle, i barokkstil og bygget på 1700-tallet.

Aiva beundrer gullsalen:

Trappeparti ved en av inngangene:

Det er anlagt en svær hage i riktig stil. De har blant annet tusenvis av roser fra alle verdens hjørner, og mange historiske arter:

Ble medlem
    Jan 2010
    Sted
    Bergen

Standard

Det ser ut at dere har hatt en kjempe fin tur.
    Vi hadde også planer om å ta en tur rundt Rāznas innsjø nå i sommer men planene ble endret i siste liten og vi tok en tur i motsatt rettning til Pavilosta (en by i nærheten av Liepaja).

Slottet Rundāle besøkte vi også
    Martins Macs
    [URL="http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=16092"]VW T3 Westfalia 1.6TD[/URL] og [URL="http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=30381]VW T3 Coach 2.1DJ[/URL]

Standard

Siden du skriver norsk på den måten du skriver, og har 's' i slutten av for- og etternavn så tipper jeg at du er derfra? Vai ne?

På parkeringsplassen på Rundāle traff jeg forresten en kollega med familie. Liten verden...

Ble medlem
    Jan 2010
    Sted
    Bergen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Harald Hansen Vis innlegg
    Siden du skriver norsk på den måten du skriver, og har 's' i slutten av for- og etternavn så tipper jeg at du er derfra? Vai ne?
    Hehe.. ja, det stemmer.
    Jeg kjenner bare at den store interessen for "den store verden" har ført til at jeg føler meg mer som turist der hjemme..
    Martins Macs
    [URL="http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=16092"]VW T3 Westfalia 1.6TD[/URL] og [URL="http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=30381]VW T3 Coach 2.1DJ[/URL]

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •