Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 13 av 13

Tråd: Planer om påbygg?

Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Oslo

Standard

Komposittplast / fiberforsterket plast har vært brukt bredt i mange år nå, men det er likevel et felt med rask utvikling i teknologi. Derfor er det oftest litt trauste metoder som funker i enkel produksjon som læres bort og mer avansert bruk må man finne ut av på andre måter. Det er også nesten ubegrenset med variasjonsmuligheter av hvilke materialer og metoder man kan kombinere, så det blir ofte feil å si "aldri" eller "alltid". Når det gjelder kombinasjon av CSM (matte av korte fibre i tilfeldig retning) og vevde eller andre fibermatter er det korrekt at det kan ha positive effekter, men også motsatt.

Bruker man polyester som lim og grovt vevde fibermatter, MÅ man bruke et lag med finvev eller tynn CSM på gelcoat før man legger selve styrkelagene. Ellers får man såkalt print through. Mønstret av veven slår gjennom gelcoaten. Ikke pent. Om man støper slurvete og i flere lag med tykke vevde matter, (som vanlig i produksjon) er det en fordel å legge CSM matte mellom lagene fordi den synker inn i "ruglene" på veven og gir bedre forbindelse mellom lagene. Det gir altså bedre styrke til skjær belastninger. Altså laster som går hovedsaklig langsmed fiberen. Men slik støping bør man unngå. Slurv er ikke bra uansett sammenheng. Bruker man bedre matte og komprimerer laminatet med lufteruller eller andre metoder blir det mye bedre uten CSM.

Denne type støp gir gjerne 25% til i beste fall ca 40% fiberinnhold etter vekt. Altså 75% til 60% polyester. Høyere andel fiber = mer styrke. Med fibertypene jeg kommer inn på under her får man lett 50% til 80% fiberinnhold. Altså ned til bare 20% av laminatet er epoxy. Siden fiberen er det som gir styrken, blir dette mye bedre. Det er mulig å presse ut for mye epoxy også, så det blir dårlig heft mellom fibrene, om man bruker varme, vacuum og autoclave (trykkammer) feil, men det er ikke vanlig.

Når man vil ha maksimal styrke med minimal vekt, brukes aldri CSM. Da bruker man epoxy som matrix og u-vevde matter som er nesten eller helt glatte i overflaten. Fiberen i ekte unidireksjonale "matter" er helt rette og parallelle som nøye gredd hår med ekstremt tynne strå, slik at det er nesten ingen tomrom i den. Karbonfibre kan være under en tusendel av et hårstrå. Fibrene holdes på plass når man håndterer dem ved at de oftest ligger på en plastfolie som trekkes av når det ligger på plass i formen. Slike fibre er oftest en eller annen type høykvalitets fibre. Gjerne også prepregs, som betyr at de er impregnert med matrixen av epoxy fra fabrikken og må lagres i fryser til de brukes. Denne type materialer er ikke egnet for uøvede, men de gir fantastiske muligheter og egenskaper.

Det er nesten ubegrenset med detaljer å si om slikt, men jeg skal prøve å begrense meg. Skal man ha bruk for sånt her, er det for å f.eks bygge en ekstremt lett turbil. Det kan jo være interessant om hele karosseriet til bil som Defender eller GW veier under 150 kg ferdig isolert, og hele rammen under 50 kg, rustfritt og stivt som nøkken...? Eller man kan lage spesielt sterke deler i høyt belastede funksjoner. Bærearmer i understellet etc. Men slikt er dyyyyrt og neppe realistisk her med det første....?
    Sist endret av _arkiv_Stein : 16-03-2011 kl 01:45
    [COLOR="DimGray"][B]To[/B] stk (!) [URL="http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2288"]1988 VW LT4x4[/URL] en blir turbil, en selges snart. 1997 Vito 108D småtur og bruksbil. 1965 [URL="http://daimler-v8.blogspot.com/"]Daimler 2,5 V8[/URL] (Jaguar Mk2) restaureres. Litt små seilbåter etc, som tar mer av min tid[/COLOR]

Standard

Noen idé i det hele tatt om kvadratmeterprisen på de forskjellige alternativene? Det jeg synes var litt artig med den tyske lenken som var innledningen til tråden var at det var den første slike prislisten jeg har sett.

Et lite camperpåbygg, terningformet og 2 m i side, vil bruke 24 m2 plater. Da er man fort oppe i over 20k kroner bare for platene, vil jeg tippe.

Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg har ingen ide om pris på ferdige plater. Antagelig er det stor forskjell i pris mellom ulike materialvalg. Som nevnt er det også vesentlig forskjell i egenskaper og holdbarhet. Det ville ikke være overaskende om platene er ganske mye dyrere enn råmaterialer til samme plater, men det er ikke egentlig noen grunn til det annet enn at de antagelig er lettere å selge og man da utnytter muligheten til å tjene mer penger. Det er ofte MYE å hente på å handle i store kvanta og som firma, ikke privat.

Om materialene er de samme, vil støpekvaliteten på industrielt produserte plater normalt være ganske mye bedre enn det man lager selv. Det hjelper å ha gjennomprøvde metoder og passe trykk, varme etc. Likevel ville jeg selv definitivt lage platene selv med en av de beskrevne metodene over, men jeg tror jeg ville anbfale andre å bruke ferdig støpte plater om man får ok priser og kvalitet. Selv med ferdige plater vil det være lurest å støpe litt selv. Man kan sikkert sette sammen paneler med skruer og tetningslister etc. Da slipper man antagelig å jobbe med overflatefinish, men det blir mye sterkere og tettere om de er støpt sammen. Da må man jobbe endel med sparkling og sliping i ca 10 cm bredde på hver side av skjøtene. Kanskje kan man istedet dekke skjøtene med noe film etc, så man slipper dette.
    [COLOR="DimGray"][B]To[/B] stk (!) [URL="http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2288"]1988 VW LT4x4[/URL] en blir turbil, en selges snart. 1997 Vito 108D småtur og bruksbil. 1965 [URL="http://daimler-v8.blogspot.com/"]Daimler 2,5 V8[/URL] (Jaguar Mk2) restaureres. Litt små seilbåter etc, som tar mer av min tid[/COLOR]

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •