Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
Brannbilen - 1974 Chevrolet Pronto
Side 1 av 6 123456 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 55

Tråd: Brannbilen - 1974 Chevrolet Pronto

Standard Brannbilen - 1974 Chevrolet Pronto

Ja, da har jeg trosset all fornuft og kjøpt et pensjonert blålyskjøretøy for å bruke som turbil:

Vidunderet er en 1974-modell Chevrolet Pronto brannbil. Det er altså en Chevrolet pickup-ramme med drivverk, 4,7 liter rekkesekser bensin markedsført som ombygget til brannbil av sveitsiske Hämmerli fra Lenzburg.

Her er platen jeg fant under "panseret":

Høyde: 2300 mm
    Bredde: 2050 mm
    Lengde: 5750 mm
    Motor: 292 I6 bensin (forgasser)
    Girkasse: 4-trinns
    Reduksjonskasse: NP203 permanent 4x4
    Framaksel: Dana 44 3/4 tonn m/ skivebrems
    Bakaksel: GM 14-bolt m/ trommelbrems

Forbruk:

Sist endret av Harald Hansen : 03-06-2011 kl 21:39 Årsak: Forbruk

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nittedal

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Harald Hansen Vis innlegg
    Jeg skal oppdatere tråden litt mer i morgen, men akkurat nå så må jeg nok i loppekassa.
    Avlat ?
    HAR ikke du tre unger da ?
    Theres no point in living if you cant feel alive..

Standard

Gratulerer med amerikaner

Interiørbiler er da på sin plass hehe

Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Kongsberg

Standard

gratulerer
    “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
    Sir Winston Churchill

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Jeg er reisende.

Standard

oj! Se den flott bilen i bakgrunnen!
    mvh
    Onkel Reisende Mac

- Itinero ergo sum -
    Jeg reiser - altså er jeg.

Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Leksvik

Standard

Endelig en fornuftig handling. Dette er den ultimate turbilen.

Gratulerer!
    Alias Lafterolf.

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Harald, du verden gratulerer!!!!
    Bernhard

Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Nøtterøy/Tinn

Standard

" .. trosset all fornuft .."?? Har du ikke fulgt mavefølelsen da?
    Det eneste "fornuftige" er å gjøre det man blir glad av. Og tenk for en gave til barna, å få vokse opp i den eventyrturbilen! Gratulerer

Apropos fornuft: Du skal vel vente og se - og prøve skikkelig - før du gir deg i kast med en omfattende, dyr motorkonvertering?

Jeg ble litt nysgjerrig på motoren, og gjetter at det er en Chevrolet 292 (115hk, 300Nm v/1500 omdr.), som sitter her. Jeg ble sittende noen timer og lese litt her og der, og den får gjennomgående veldig positiv omtale i amerikanske fora. Sterk, slitesterk, stille.
    Driftsøkonomien er noe omdiskutert, men flere steder hevdes at den riktig stelt og stilt kan gi "higway gas milage" på godt over 20mpg, altså 1,1-1,2. Riktignok var det i 2WD pickup, men det er ikke sikkert at det er så galt i denne heller, hvis du kjører pent.
    292 har dessuten (angivelig) den særegenhet at motorfestene er "offset", dvs. at det høyre er forskjøvet i lengderetning, slik at alternativ motor uansett medfører noe sveisejobb på ramma.

Drivstoffet utgjør jo også bare én del av turbudsjettet.
    I en av mine C303(Tgb11)-perioder regnet jeg for moro skyld på en Finnmarks-tur, og kom (selvfølgelig enkelt og banalt) til at overnattinger i sandtak og skogholt, med brødskiver, boksmat og -øl, betyr så store besparelser i forhold til campinghytte, "dagens" i kafeteriaen og en halvliter eller to, at 1,1, 1,5 eller 2 liter på mila blir helt underordnet.
    (Redigering: Sammenligningsgrunnlaget var da den konsumentadferden jeg ville synes jeg kunne "unne meg" med en turbil som brukte halvparten av en 303)

Mvh Terje K.
    Sist endret av _arkiv_Terje K. : 29-05-2011 kl 01:15 Årsak: Ettertanke
    Turbiler: 1974 Land Rover 109, 1990 Range Rover TD, 1992 Suburban, 1995 Defender 110

Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Oslo

Standard

Gratulerer masse ja! Som Terje K sier, dette må da bli ren glede, både for eier og for familie! "Eventyrturbilen", eller bare "Eventyrbilen" er jo et veldig fint navn på den! Men "Pronto" er også et herlig navn. Lykke til!
    Jeg ser forresten at den på bildet her står på mindre hjul enn den gjorde i annonsen?
    Sist endret av _arkiv_Stein : 29-05-2011 kl 04:56
    [COLOR="DimGray"][B]To[/B] stk (!) [URL="http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2288"]1988 VW LT4x4[/URL] en blir turbil, en selges snart. 1997 Vito 108D småtur og bruksbil. 1965 [URL="http://daimler-v8.blogspot.com/"]Daimler 2,5 V8[/URL] (Jaguar Mk2) restaureres. Litt små seilbåter etc, som tar mer av min tid[/COLOR]

Standard

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Det er 292-motor, ja. 126 kW står det i vognkortet, noe som skulle tilsvare 169 hk, et noe optimistisk overslag, spør du meg. Men motoren går pent og stille, såpass at jeg begynner å tvile på om det er bryet verdt å få inn en diesel. Det blir uansett ikke i år, da vi ikke skal på noen langtur i år allikevel. Og som Terje sier, det er uansett ikke drivstoff som er den aller største utgiftsposten.

Hjul: Jeg tok med bare originalhjulene. De felgene i annonsen passet visst ikke helt allikevel (problematikk med metrisk felg vs tommefelg?) På felgene nå står noen General-hjul i 9.50R16.5. De får stå til bilen har blitt brukt litt. Om jeg får tak i noen stålfelger så må de vel rødmales...

Planer for bilen: Den skal brukes til småturer i sommer. Jeg må få takteltet oppå på et vis. Inntil jeg har blitt kjent med den så skal alle modifikasjoner være av reversibel type. Den er såpass spesiell at jeg skal ha gode grunner for å ta stikksaga fatt...

Jeg skal prøve å få tatt noen interiørbilder.

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •