Da skal jeg prøve å avslutte denne tråden. Hvis det er noen som har spørsmål skal jeg svare så godt jeg kan.
Jeg tror ikke alle inntrykkene fra Island har satt seg ennu og det blir nok noen gjenopplevelser iløpet av høsten og vinteren. Ennu har vi ikke gått gjennom flere hundre videosnutter, men jeg regner med at de fleste blir slettet. Skal bruke litt tid på å finne et redigeringsprogram som ikke er for komplisert men samtidig har funksjoner som gjør at man kan sette sammen klipp fra flere opptak.

Men så var det erfaringer:
Vi kjørte mer enn vi hadde planlagt og mot slutten ble det for mye kjøring og for lite tid til å nyte landskapet. Været styrte ruten vår og det angret vi ikke på selv om det førte oss langs samme vei flere ganger. Det var greit å kjøre F208 i begge retninger mest fordi den går gjennom variert og vakkert landskap.
Vi brukte 3 uker på Island og som mange før oss har sagt er det ikke nok tid til å oppleve alt Island har å tilby. Selv om vi fikk med oss mye er det fremdeles steder vi føler vi skulle ha fått med oss. Herdubreid er et slikt område som mange islendinger snakket varmt om. Da vi var i nærheten blåste det så mye at vi lot både Herdubreid og Askja være.
Reykjavik og de store attraksjonene i området rundt hovedstaden valgte vi bort denne gang. Grunnen var at vi kan nå disse reisemålene med fly og leiebil og en uke med hotellovernattinger.
Vi opplevde kjøringen på Ringvei 1 som stressende fodi vi måtte konsentrere oss om trafikken istedet for å nyte landskapet. Derfor ble det mange småveier og grusveier.

Grusveiene var stort sett greie, men det er avgjørende for komforten at man har muligheter til å variere lufttrykket i dekkene. Vi hadde 33 tommers dekk og med kun 1 kg (15 psi) lufttrykk klarte vi å passere strekninger med vaskebrett som ville filleristet både oss og utstyr hvis de skulle kjøres med "asfaltdekk". Vaskebrett ødela opplevelsen av vei 864 på østsiden av Jøkulså å Fjøllum (Dettifoss).

Fjellveien F26 over Sprengisandur anser vi som lite attraktiv fordi den går milevis gjennom kjedelig steinørken. Hvis vi ikke hadde lagt turen via Laugafell ville vi slettet disse dagene fra minnet. Laugafell var som en oase i fjellet og av de varme kildene vi besøkte kunne ingen måle seg med Laugafell. Gudrun, som styrer plassen, ga også et helt annet inntrykk enn den bryske tyske ungdommen som agerte Gruppenfuhrer på Landmannalaugar. Dessuten ble vi frarådet å bade i Landmannalaugar. Det var en gruppe førere i Bjørgunnarstveit (redningstjenesten) som sa de heller tok turen til Laugarfell pga fare for parasitter i poolen i Landmannalaugar. Det er angivelig andungene i området som tilfører udyr til poolen.
Hvis jeg drar tilbake til Island tror jeg at jeg vil besøke Laugafell via F752 fra Skagafjordur eller F821 Eyjafjordur og kanskje kjøre ned F881 til F26 og Bardardalur. Da blir det mindre ørken enn å krysse fra syd til nord.

Jeg har nevnt F208 som en attraktiv vei men man får ikke med seg så mye av naturen når det er regn og tåke.
Vei 59 fra Hrutafjordur i nordvest til Budardalur er også verd å kjøre. Masse natur og fin grusvei.
Hvis du skal besøke Latrabjarg for å se på lundefugl bør du ta en avstikker fra 612 til 614 som går til Raudisandur. Sandstranda opplever du best fra campingen ved Melanes, men det som gjorde størst inntrykk på oss var veistykket ned fra fjellet. Bratt, smal, svingete og uten rekkverk ga den et adrenalinkikk som ikke er for de med svakt hjerte!
Vei 643 ytterst mot Nordurfjordur i nordvest bør absolutt unngås i vått vær. Der var strekninger som vi opplevde som livsfarlige og vi vil neppe kjøre den igjen selv om den fremkalte litt skrekkblandet fryd hos sjåføren. Passasjeren satt livredd og stirret opp langs de loddrette fjellveggene mens sjåføren hadde blikket festet på veien. Som en kuriositet vil jeg nevne at vi møtte en asiat med kamera og tripod og oppspilte øyne i veikanten midt i det verste området. Sjøl våget vi ikke å stoppe for å ta bilder. Jeg lot GoPro-en surre så kanskje kan jeg gjenoppleve turen når jeg spiller av filmen?
Vei 939 over Oxi fra Egilsstadir til ringvei 1 i Berufjordur kjørte vi begge veier og den fikk også hjertet til å banke litt raskere enn da vi kjørte Trollstigen.

Vi opplevde en utrolig natur og det er vanskelig å vurdere områder opp mot hverandre da været er avgjørende for opplevelsen. Vesturdalur i Jøkulså å Fjøllum, F208 mellom Kirkjubærklaustur og Landmannalaugar, og Jøkulsarlon opplevde vi i både tåke, regn og solskinn og vi fikk med oss den magiske følelsen fra stedene i regn og solskinn. Men Ljotipoljur må oppleves i solskinn og helst med sola i nordvest for å få med seg fargespillet. Vei 558 gjennom Berserkjahraun på Snæfellsnes kan oppleves på en kort halvtime, men man kan også bruke dagevis på turen. Og hva med vakre Thingvellir? Jeg ville gjerne brukt mer enn en kveld og en kort morgenstund der.

Jeg vil ikke ta standpunkt til om jeg vil ta med bilen til Island en gang til før jeg har fått turen mer på avstand, men lysten er absolutt til stede. Og la det være klinkende klart at jeg ikke ville unnvært min egen bil og campingutstyret på turen vi hadde. Vi fant frem til steder vi ikke ville utforsket med leiebil og selv om vi kanskje kunne klart oss uten lavgir føler jeg at lavgir gir mer kontroll og større sikkerhet ved manøvrering i bratte skrenter og over store steiner og dype bekker. Passasjeren liker seg også bedre når man slipper å benytte fart og store krefter fo å ta seg frem.

Til slutt, før jeg glemmer det, må jeg be de som raser fra Larvik til Horten langs E18 om en gang iblant å ta 303 fra Larvik til Tønsberg og 311 via Åsgårdstrand som vi gjorde for å ta ferga fra Horten til Moss. Flotte omgivelser og meget behagelig trafikk.

Og om jeg kommer på noe jeg ønsker å dele med andre senere får dere vise overbærenhet hvis det allerede synes å være nok.

Nå gleder jeg meg bare til at andre som opplevde Island i sommer finner tid til å dele noe av opplevelsene på forumet.