Side 1 av 21 12345611 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 209

Tråd: Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro

Vel, de som har litt tid til overs kan jo se her
    http://turpaahjul.com/forum/showthre...o-Coach/page19

Siden sist har jeg observert bobler i lakken på høyre A-stolpe. På begge A-stolper er det antydning til rust under lakk (men ikke bobler før nå) og ved dørenes innfesting for hengslene er det boblerust (tetningslist leder vann ned langs A-stolpene og inn til området ved hengslene).

Ettersom jeg i høst oppdaget boblerust som etter en tiud også sprakk på bakluka ved nedre venstre hjørne av bakruta, et dobbeltglass av pleksglass som Westfalia monterte i Californiaserien, så tror jeg tiden for å gjøre noe med tingenes tilstand nærmer seg. Forrige/første eier hadde innbrudd i bilen gjennom bakvinduet og jeg antager da at problemområdet jeg nå har rust på er selvsamme sted Langfinger-Lars tok seg inn i bilen (hva er galt med standardglasset i framdørene ??).

Det skal la seg gjøre å lage rigide og stødige nok bakluke og skyvedør i glassfiber men det er et nytt felt for meg så jeg får vel bruke resten av våren på å lese meg opp. Er jeg heldig kan man lage bakluka og skyvedøra som begge veier "litt" og på sitt vis bytte deres egenvbekt i stål mot egenvekt i glassfiber og så overføre restvekta i min favør til de spinkle 470kg last bilen kan ta inni og på taket (50kg der).
    Men det blir ikke i dag. Bare observasjoner og småfundering om hva jeg kan gjøre mot at bakluka skal smuldre hen, miste bakruta ut av bakluka etc.

-Skyvedøra har ikke rustangrep som sådan men innertrekket, en plate, er i ferd med å løsne fra plastknottene som er tredd i hull i stålet på skyvedøra. Disse knottene er da limt opprinnelig til innertrekket og gammalt lim blir porøst over tid så der må jeg jo løsne det som er og evt lime opp igjen om jeg ikke bygger ny dør, da.

Rusten rundt førerposisjon er enklere, bare å pusse ned, hive på kaldforzinking, prime og lakke oppattat. Sies det. Får ta det den dagen jeg kan.

Før den tid skal forsikringene inn, og jaggu venter det ikke ei vegavgift også

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Jeg har en tid hatt et 15W solcellepanel innhentet på Jula på Lørenskog (ish) for noen år siden, stående på min leide balkong.

Vel. I går blåste det ned og cellene er sprukket og glasset likeså. Min intensjon om å sollade et fritidsbatteri jeg har stående i en Zargesskasse (lokket ligger løst på, utlufting skjer) gikk dermed også i knas. Så da lærer jeg hvordan man returnerer glass på gjenbruksstasjon om kort tid

Har koblet på regulator/relé og da får jeg vel sånn på sikt handle meg et ånkli panel med 100+W istedet. Det får vel skrus på bilen, når jeg tenker meg om, så slipper jeg at det blåser ned fra sitt opplente ståsted på en tilfeldig balkong, tenker jeg.

Ellers ittno nytt.

EDIT - dersom noen ønsker å teste solcellepanelet om det virker, kan de få panelet aldeles gratis. Hentes i Bydel Bjerke.
    Sist endret av Rudeboy : 11-03-2015 kl 09:54

Standard

Om du skal bygge bakluke fra bunnen av kan det kanskje la seg gjøre å innlemme noe turtilpasninger i den, eller? Det eneste jeg kommer på i farta er reservehjulsfeste, men det er vel kun fantasien som setter grenser.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Hehe, bilen min har swing away carrier på bakluka as is. Men joda, litt kabling histen og pisten for diverse må man vel gjennomføre ved glassfiberstøyping av bakluka.

Montere koblingsboks stor nok til å bære f.eks 12V uttak på utsiden av bakluka, montere høytalere som bygges inn i bakluka m.v. Det ville ikke blitt bare en glassfiberkopi av originalbakluka men en kraftig forberdet sak. Kanskje ha kobla opp tilstrekkelig med kabler for 13-pin hengerkontakt der. "Alt går an" bare man gjør det.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Ettersom flere faktorer medvirker til det, manglende årsavgift, behov for trening m.v så sykla jeg bortom leiecontaineren jeg har hatt trekkende av mine surt (som oftest) opptjente penger. Der stua jeg jo vekk alt fra Husstanden jeg og ekskona hadde på Adamstua for at vi skulle tømme kåken ifm salg, visninger osv.

Jeg har kanskje ikke vært bortom containeren hver måned i mitt prosjekt på å tømme den og samvittigheten tynger litt. Så derfor sykla jeg dot bort i dag, ca halv mils veg.

Og jaggu! fant jeg ikke både min Danita 1240 CB-radio for fastmontering i Vidvandre, jeg fant MDF-II navigasjonsanlegget ("stereoanlegg" + navigasjonsenhet = navigasjonsanlegg, visstnok)(Blaupunkt) med GPS-antenna til den, jeg fant ei magnetfotantenne og jeg fant don Quijote osv osv.

Lang historie kort så sitter jeg her med CB'n og alle medfølgende deler, jeg har ei koblingsrekke med sikringer i og på balkongen står et utrangert fritidsbatteri (12V) med et svakt solcellepanel tilkobla.

Dersom jeg nå skulle ta feil i opphavet til magnetfotantenna, at det ikke er den jeg fikk med på kjøpet fra ICE.net dengang jeg skulle ha enkel internettilgang fra dem, og dette er den antenna jeg fikk til CBn så skulle det meste være på stell for å koble opp.

Nå bor jeg i dumpa nedenfor Trondheimsveien, sånn ca midt mellom Østre Aker vei og Trondheimsveien men jeg vil tro jeg på frisiktgjetting skal kunne sende/motta fra E-6 oppom Karihaugen til Helsfyr, Østre Aker fra Grorud til Økern og Trondheimsveien fra Rødtvet til toppen av Bjerke. Sånn for sikkerhets skyle sjekker jeg ved å ha min bærbare Midland Alan 42 påslått på kanal 3, så finner jeg vel ut om det er noe påsketrafikk på sambandet.

3'ern skal være oppkallingskanalen, sies det, så da hviler jeg på den.

-Skal spørre en kjenning om antenna er passende til CB-båndet men hvor finner jeg ut av det hen, ved å se på antenna ?? Trur jeg mangler noen mellomstykker mlm kabling og antennekontakt på radioen så hastverk har jeg vel neppe her.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Jeg kan ikke engang koble til den antenna jeg kom hjem med i dag, den er dessuten for GSM (NMT) 450-båndet og ikke for CBens 27MHz-bånd.

Men om ikke annet kan jeg jo forhåndskoble opp strømtilførselen slik at når jeg subber ut i bilen er det bare å gjemme kablinga og skru fast radioen baki der, baki. Skal ha den stasjonære radioen bak slik at ekstern (den må jo ha ekstern antenne, ikke noe innebygget der) antenne kan monteres en eller annen plass på bilen og coaxkabel så strekkes til radioen(e). Jeg har jo den bærbare CBradioen og den har jeg så langt rukket ha foran, har 12Vkabel og antennekobling for ekstern antenne til den også men da altså ingen antenne til CB-radioene. Når jeg finner den som skal kobles til CBn så får jeg ta til vurdering om jeg på langturene trenger bare en antenne på utsia av bilen, for kortholdsradio duger jo den håndholdte som den er.

Jaja, ikke noe hastverk på dette heller. Påska er i gang og jeg må finne ut når & hvor påskekrimmen går av stabelen

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Idag har man opplevd og lært litt, først skulle jeg feste/stramme sykkelstativet på bakluka - Fiamma er knall på sykkelstativ, men da jeg skulle feste det som holder fast stagene etter at jeg hadde dratt dem inntil så de skal holde seg innåt øvre og nedre del av bakluka, så sier det POFF! og jeg står og ser på skralla som da holder låsmutteren og deler av bolten jeg trodde jeg skulle ta tre omdreininger til på. Ikke det, nei.

Ny bolt er anskaffet, og flere til - reservedelssatsen til bilen begynner jo å ta form.

Deretter rattet jeg ut i morgentrafikken og kunne konstatere at det er mange sesongsyklister der ute, for i trafikken var det egentlig romslig og lite med biler. Blårøyk bak bilen, eller var det hvit røyk ? Unngikk nevneverdige gasspådrag til motoren seks kilometer senere hadde driftstemp, men da var det ikke engang antydning til min noe mer normative svartrøyk som skyldes soting i eksosrøret. Så da var det bare bilen som hilste pent og sa "jeg er kald", da.

Kjørte ut til Sandvika med CBn påslått, ikke et knyst på Ch 3 verken dit eller oppom Skytterkollen eller hjem igjen men det er vel slik det skal være på dagtid ?

Haiet til meg to ukers strøjobb som starter mandagen og det skal bli godt å få henge fingrene i noe igjen, så får man se om jeg greier tillempe delt omsorg for jentungen med denne liksomturnusen de har. Ene uka oppstart 0700 (for me only 0800) til 15 vs 10 - 18 motsatt uke. Det som for min del blir motsatt uke, er jo når pikebranet er hos sin mor og da kan jeg jo jobbe som F.
    Får se hvordan det blir, driver og pønsker på å ta noe så plebsk som T-banefører for å kjøre i helgene (evt kveld) så da får jeg se hva som skjer.

Første tur med bilen blir Göteborg i juni, deretter Nijmegen for firedagersmarsjen i juli og så - forhåpentligvis - 30 Jahre Syncro / Berlin Busfestival i august. Men det skjer ikke uten at jeg har jobb, gitt. Arbeidsledighetstrygda er ikke noe å reklamere for, den er 6+% av det man har hatt før slik at man skal tvinges ut i jobb. Smart løsning, sånn rent bortsett fra at det er rift om jobbene og jeg ikke har utdannelse

Det blir vel no helgeturer ut av Oslo, når det bare blir litt varmere om dagan.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Alltid noe nytt, er det ikke slik det er ?

For aller første gang i VAG-kjøretøy fikk jeg gullampa for olja idag under en mils kjøretur. Gult er varsel, rødt er stans.

Jeg har jaggu lavt oljenivå - og det betyr at denne bilen da drikker olje på ett eller annet vis når den ikke blir mye brukt. Da er det vel stort sett tre veier den olja kan ta. Enten ut bunnpluggen (mener det er to år siden siste oljeskift så jeg stikker innom JET-stasjonen i Kirkeveien om noen ukers tid og foretar bytte av filter + olja der.

Alternativt lekker olja ut via bunnpannepakninga skjønt det tviler jeg på - skal løste på bunndekselet under motorrommet og inspisere støydempematta som er i den, ligger det olje der kan jeg senke skuldrene for da er det en lekasje utover - "bare" å tette, etterfylle og kjøre i vei.

Er det ikke noe annen olje enn den forrige eier helte ut over motoren ifm sin "service" før jeg kjøpte bilen, så tyder det på at olja skal snike seg vekk andre steder enn ut av motoren. Da er første sted jeg lukter/kjenner med fingrene på kjølevæska (fordi beholderen jo liggter hendig til. Da sliter jeg mer med bilen enn jeg trodde og har en jobb foran meg med diverse som kan utarte seg.

Men ikke noe jeg velger verken stresse meg etter bekymre meg for - jeg kjører rolig selv om jeg har noe mer futt i bilen enn Volkswagen Norge mente den skulle ha ved innførselen i 2000, og ikke kjører jeg tungt lasta heller.

En annen ting er at jeg på min ferd forbi Løvenskjolds område i går haia tak i vikariat, så da får jeg meg en okay plass å parkere bilen på - og et sted jeg (utendørs) kan skru på bilen. Det kjennes godt og ikke minst - helt rett. På mange plan.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Peila olja, noe man vel skal litt oftere enn det jeg har gjort og det er lavt oljenivå.

Men jeg undrest på hvor den manglende olja har tatt veien, gitt.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

En feil kommer skjelden alene ?

Han jeg kjøpte bilen av var i sin tid selger innen medisinalvarer (hardware) og brukte bilen ifm jobb, kjøpte så ut bilen og solgte firmaet. Han ble i sin tid påkjørt av en lastebil rett over frontruta og planet på lastebilen lagde hakk i glassfibertaket rett over venstre øvre hjørne av frontruta.

Dette er altså noen år siden.

I går rattet jeg rundt i byen og parkerte etterhvert ved barnehagan fordi jeg skule hente jentungen, og jeg lot bilen stå igjen over natta. Alt okay. I dag da jeg satte meg inn og myser framover mens bilen glødet før start, ser jeg en 10cm sprekk i det som er ytterste lag av frontruta rakt ned fra der planet i sin tid tok borti bilen. Atså har planet gitt bilen en dult der oppe og ruta har sikkert stått i spenn hele tia - noe som kan være grunnen til at frontruta lekker luft/slipper fukt under venstre del ned mot vinduskarmen...

Så det betyr at kjører jeg bare langt nok med dette, må ruta tas en vakker dag.
    Da kan jeg slå dette sammen med å få rydda opp etter rævva lakkjobb oppretterne gjorde etter lastebilbesøket og jeg kan ha vekk dashbordet for å gjenomføre diverse ting foran i kupéen - bla montere lyddempende materiale histen og pisten, strekke kabler og bytte stag & montere original Volkswagen NAVI-enhet (Blåpunkt) med viare.

Jeg får rigge meg til en eller annen plass glassmesterfolket kan komme og fjerne gammal, original (sukk) rute og så la det bli et opphold over f.eks ei uke mes jeg romsterer i fronten av kupéen før ny uoriginal rute monteres. Jeg spurte tyskerne jeg traff på treff i 2012 om det i Tyskland var slik at det var kun uoriginale ruter å få tak i og jf dem er det bare uoriginale ruter å hente. Trist.
    Men i det minste kan jeg jo da drømme om å ha en bil som ikke bare hjelpevarmeren til motoren virker som den skal (Eberspächeren som ikke har virket på snart tre år) og at frontruta slipper ise ned på innsiden

Good times !
    Sist endret av Rudeboy : 11-04-2015 kl 09:30 Årsak: iMac sitt tastatur er forferdelig kvalitet på...

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •