Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro - Side 17
Side 17 av 20 FørstFørst ... 7121314151617181920 SisteSiste
Viser resultater 161 til 170 av 200

Tråd: Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Sånn fordi jeg glemte det, så er jeg på andre sosiale nett også. Ikke Facebook, gikk såpass lei "hverdagsrasismen" og det at folk på død og liv absolutt må insistere på å få demonstrert sin egen dårskap. Denslags byr meg imot, en har da oppdragelse (noe de ikke har).

Insta
    yngve_rudeboy

Twitter
    YngveS2

Tumblr
    ArcticRudeboy

Youtube
    Arctic Rudeboy

Blog
    arcticrudeboy.blogspot.com

Ligger an til ny tur imårra. Får se om avsender gidder besvare mitt simpleste spørsmål om aktuell hengervekt på et stillas som står i Skien på en enaksla henger (forhåpentligvis med vinterhjul på, De...) og skal til Mosjøen. Det er noen andre kolli på Nimber som skal nordover, to avsendere skal ha tjafset sitt til Fauske, to til Mosjøen inklusive nevnte henger. Vært greit om alle sier "jaaa! Kom og hent" i den hensikt at det dekker diesel og bompenger opp og ned.

Blir med jentungen, så får vi hilset på farmora hennes, stemora mi og gått litt på ski der vi var i påska i fjor og gikk på ski. Hytta er solgt, men er hun up for it, så kan vi nok gå innom og se om nyingene er innstallert der. Gi dem etpar velmenende3 rås og tips, opplevelser om varmeste dag (32'C) eller kaldeste dag (-32'C) og hvor en går med potetskrellet eller askbøtta fra vedfyringa vinterstid.
    Pleide komme både rev, røyskatt og etpar kråkefugler til den askhóla midtvinters da hytta enda var i bruk. Elgen holder seg unna mens det er hvitt i lendet men våde den og tamrein er det rikelig av i egnen.

Får med meg ei maskinkappa kiste fra 1800-tallet og et replikamaleri av Myllarguten på returen om stemora mi er hjemme, arvegods fra opptil flere dødsbo. Greit å få tingene hjem, selv med leiekåk her nede. Får tillate meg å sette i en betongskrue i stueveggen for å ha maleriet der.

Sørover blir det mest sannsynlig å kjøre fra E6 i Junkerdal og gå over Graddis inn på Silvervägen før vi ved Arjeplog tar fjellveien sørover. Aldri kjørt den før. Som baksetesjåfør så jeg kun kystleden i Sverige på sommerferiene vi var der i området. Godt kjent til Luleå på Silvervåagen men fra Arjeplog via Vilhelmina, Särna og til Trysil er det ukjent land. Bobil-Jimmy, eller Jim som han heter, kjørte der i fjor på barmarksføret og tok bilder av grusveier som så fristende ut. Får se hva det blir til, men det blir mest sannsynligvis der vi ratter oss nedover. Kanskje vi bryter over til Selbu og passerer Røros påvei hjem, noen skal ha sin 70,årsdag der i mai (vi pleide være på Røros dengang jeg var liten og vi bodde i Orkdalen (bodd mange steder, ikke spør)). Kunne vært okay å kjørt litt opp og ned gatene der, inspisert hotellet som er betalt og se etter parkering i den trakten. Mai, ligger vel snø enda i solsia på Rorøs da.

Forventet returdag blir Skjærtorsdagen, da går jentungen til mora og så har jeg to uker "fri", som enkelte kaller det. Blir å stelle i heimen, forberede bil på verkstedbesøk m.v da. Kanskje ta en scootertur. Me lyt sjao.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Ja, godtfolk.

Med Agatha Christies' Poirot på NRK 1 på TV og påskekrim fra Shetland i vente (som på sitt vis henviser til "båten til Norge", du!) så kan jeg rapportere om en liten snaromv ei nordover. Som annonsert. Vi starta opp så snart jentungen var henta fra skola fredagen og vi ankom Skihyttparkeringa i Sulis, Fauske kommune omtrent halv ni på lørdags kveld. To slitne reisende inntok en bedre kvelds på østsiden av Kjelvatn ikke langt unna Den norske turistforenings hytte i Challanes (Chalaves, som spanjolene på kartverket skriver det)(folk fra Hønefoss, altså...).

Turen opp starta i grått vær og med utfartstrafikk men vi kom oss avgårde mellom de to hovedbolkene med turister på E6 ut av Oslo nordover. Bra er det.

Ettermiddagsmat på Elgstua før vi fyllte diesel i Trysil og så videre i retning av Östersund, jeg hadde sett meg ut et hotell der. No dice, som det heter påutlandsk. Noen hvitknokekjørende hattkailler senere slo det meg at veien var da veldig smal.. Den er det, så det på heimveien - de brøyter opp høye brøytekanter som deretter siger ned med iskomlinger og what not i veien som deretter fryser til issvuller. Man skal jo kjøre i hjulsporene og lage så dype som mulig spor her sør, slik at en ikke kan kjøre sikkert og trygt men jeg kan kjøre på også slike forhold så vi klarer oss. Ble mørkt og i slike forhold innså jeg at Østersund fikk utgå.
    Vi kom til Sveg hvor vognfører var såpass trøtt at det ble dit vi kom fredag. Et flott hotell av typen en kjenner som pensjonat fra en tidligere påskekrim med navn Rød snø. SEK 1.300,- og en kjempefrokost (wifi inklusive, rom 28 har et svært bad for seg selv og gode senger) var vel verdt det hele. Vi kom oss avgårde så snart frokostdama hadde stått opp, for å si det slik. Ei blid og omgjengelig antatt yougoslavisk dame (førdt i Yougoslavia, da, om jeg må stave det) serverte en nydelig frokost med flust opp av mat og ikke minst - kaffe til far og O'boy til jentungen

Kjøredag 2 starta med vind og lettskya pent, værmeldinga meddelte det kom til å bli snø lengre nord så jeg hadde forberedt meg med å ha varmt tøy lett tilgjengelig i bilen - kommer du nordfra så er du forberedt på å overnatte i bilen selv om den ikke er campingbil, men det er jo Vidvandre så her snakker jeg om å bare forbedre komfortfaktoren. Mer og mer solid is, altså enda hardere enn sør for Östersund var fasit på føreforholdene og det er jo ikke annet enn kulde som gir slikt. I tillegg endel tørr snø oppå som dekke slik at det ikke vistes om det var kun is under eller om det også var (tørr) asfalt der. Heldigvis var det for det meste tørr asfalt men jeg har nå fått erfare hva folk snakker om når de snakker om vinteregenskapene til BF/Goodrich All Terrain KM KO-II - de skal ha seip og pigg den dag jeg får meg jobb i strøk salt brukes i maten.

Fikk passere Vilhelmina og Dorotea, sistnevnte har jo sin helt egen europavei (14) til Mo i Rana, dét hadde jeg glemt siden jeg engang var "back seat driver" som barn og vi pleide være overalt i feriene. Så rein her og der, og det er jo årstiden på lik linje med elgen - begge dyr henter salttilskudd fra veiene så avpass fart etter forholdende når dyrene trekker. Barnelærdom. Jentungen syns de var flotte, og hun hadde aldri sett dem annet enn på TV og nå fikk hun se dem på nært hold siden Far er slik en dyktig sjåfør

Vi kom oss opp til Arjeplog og shoppa pizza rett ved Coop (anbefaler pizzaen, men ikke vær der når de har fullt opp av folk, de er ikke helt der at fult hus er okay for dem gjennom en lang dag). Det etter å ha først stoppet ved Iglootellet vest for elva. Der serverer de riktignok bare overnattingsgjester og det er på sitt vis okay, tysk vertskap.

Graddis er som jeg husker, høyfjell. At det derimot lå et slags polarsirkelsenter før Graddis, kan jeg garantere det ikke gjorde da jeg var der i området sist sånn på midten av 80-tallet. Tyskerne mente det gikk an å handle mat der, og det tror jeg det gjør - både kolonialvarer og servert måltid.
    Man kan mate og / eller klappe elg noe før dette polarsirkelsenteret på Silvervägen, også, minnes ikke hva det heter der.

Skaiti (og da altså ikke Skaidi man hører om på værmeldinga om vinterstengte veier i Finnmark på radioen) lå slett ikke hvor jeg husket det og man relærte etpar moment der i egnen. For dem som har kjørt over Graddis og inn i Norge v.v så er det en eldgammel vei ned til Junkerdalen. Smal og ufin etter dagens standarder, men produksjonen på anleggsområdet i Tjernfjell sier at tunnel igjennom fjellet er klar på kort tid og den gamle veien (med enkelte partier fremdeles enveiskjørt) skal bli gang- og sykkelvei for dem som liker slike ting.

E6 er som E6 er, smal og med elendig toppdekke selv om det et parti nedover Saldtalen er bedre enn det pleide være. Tunnelene mot Fauske er som før, men det er visstnok verre i Folda enn i Salten. Godt en ikke skulle oppover forbi Fauske og møte tyskere eller nederlendere med hvite knoker fem på fem på rattet sånn plassert midt i veibanen i tunneler.
    Vinterstid må en via Fauske kommune og da Finneid før en kan ta av til høyre og kjøre Rv-830 til Sulis. Sommerstid kan vi kjøre opp over et skar med hytteområde (ikke etter søringstandard, det er avstand mellom hyttene i Norge (i motsetning til her på Sørlandet, så mange kommoder i Trysilområdet med leiligheter og annet rask solgt som "hytter"). Den grusveien over skaret til Solvika har t.d dype hjulspor, det kan tyde på at ingen av hytteeierne har hengerfeste slik at de kan etterfylle med grus/pukk i hjulsporene men da jeg sist kjørte den veien midtsommers tok Vidvandre nedi. Det vet jeg den ikke gjær neste gang men det skyldes ikke at de lokale har fått ut fingeren og gjort jobben sin på veien "vår"
    Husk den veien er kun ett spor på, så se deg ut møteplasser etterhvert som du forserer den. Alt i alt sparer en vel ett kvarter (16 min) på snaromveien over fjellet til Rv-830 til Sulis når en kommer sørfra.

Oppe i Sulis er det midtvinters dårlig med andre veitilbud enn det som brøyta er. Og veinettet stopper hhv ved kirka (som sommerstid går oppom både Ny-Sulitjelma og Lomi), Skihytta (hvor Såkiveien går til Såkibrua og Balvassveien fortsetter til Balvatn i Saltdal (kommunegrensa rett før brua). I tillegg går veien til Jakobsbakken året igjennom, sommerstid kan en fortsette til Sagmo. Det ligger jaggu an til at jeg og forhåpentligvis også jentungen skal oppover. Da blir det å feriere med Allykanoen på taket, sånn mellom padlinga. Den blir ikke pakket sammen før hjemveien fordi det er etpar vann langs både Silverväg og E45:an, Innlandsvägen, som frister for bl.a fiske.

Vi klarte å unngå bil med scooterhenger som "skal bare" copyright Albert Åberg) ut i veibanen foran oss når de ser vi kommer på glatta, (Hei, Graddistosk som kjørte til Junkerdalsenteret, du skulle vært tatt utvidet blodprøve av) og vi fikk ingen skrens påvei sørover. Vi fikk derimot tatt oss tid til å få bildemateriale av tamreinen som sleika veibanen og vi fikk se hvorfor de brøyter "sofa", som jentungen kaller det, langsetter veiene i Sverige (det er for å flytte brøyteskavlen omlag 1m ut fra veibanen og da i to etasjer slik at snøsmelding ikke bare skal foregå uten at det renner smeltevann inn på veibanen slik at det der ville frosset på kvelden, men også slik at det tiner fortere enn når skavlen får ligge i fred.
    -Jeg har da sett slik vårbrøyting nordpå også, underlig en ikke gidder her sør men hva betyr vel trafikksikkerhet når man kan spare penger...

...hvilket minner meg på at grunne lag med pukk i veibanen oppover mellom Elverum og Trysil samt veien ut til grensa gjorde at vi fikk mye svev i forsetene pga telehiv. Underlig vi har en samferdselsminister som sier "me ska bygga vegar med eh-mindre pukk i, me ska bygga meir veg og me ska bygga hurtigare veg" når naturen krever minimum 5.5m pukklag i veglegemet... Fjesinger som er vekk ved neste valg.

Jentungen syntes slikt er moro men jeg har tidligere hoppet med Vidvandre og jeg er ikke overdrevent motovert for å utføre slikt på vinterføre.

Vi dro til Østersund for å ta inn på campingplassen vi blinka oss ut på nett før hjemreise. Idet vi kommer dit, og da selvsagt fordi vi ikke reserverte/betalte før vi satte ivei, så går da siste ansatte på jobb hjem idet vi svinger inn veien til inngangspartiet på campingen.
    Så da ble det hotell, da. Mer wifi og avslapping.

Ut over den campingen, har jeg etter svensk føring konkludert med at samtlige campingplasser langs det svensiek veinett er stengt inntil hovedsesongen starter når tyskerne kommer nordover. Skiltene står som før, men i motsetning til hva jeg er vant med så dekkes de ikke til når campingen er stengt. Mang en sur bomtur kan på det vises garanteres om en bare ønsker sove i ei oppvarma campinghytte ei natt på reise. Synd men det er jo for seg selv de ødelegger.

I skrivende stund er bilen halvtom av reiseeffekter og alt oppladbart i ferd med å bli toppladet. Pikebarnet er overlevert sin mor og de reiste videre med stefar i retning hans familie i Larvik. Oslo byr på påskevær, men som jeg fortalte jentungen da hun rynket på nesen da jeg brukte begrepet om snøfokk og snøbyger ved passering Graddis i forgårs, så er det ikke steiksola man beskriver når en tar i bruk begrepet men istedet det været påska byr på. Alt i alt en fin-fin tur som gir mersmak.

Bilder i neste innlegg. eller på
    Instagram
    yngve_rudeboy

Twitter
    YngveS2

Tumblr
    ArcticRudeboy

Youtube
    Arctic Rudeboy

Blog
    arcticrudeboy.blogspot.com

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Ingen startbilder fra turen, det ville i så måte vist det som alltid er - bilen som den er, litt nedstøvet og fin.

Første bilde fra Nord for Østersund og muligens mellom Vilhelmina og Dorotea, hvor vi lørdags eftan inntok en noe forsinka lunch. Som Tom Waitz sier det, burgers n'fries. Trivelig betjening, grei mat.

Populærkulturen vil jo ha det til at det er "eksotisk" å sove i snøhule, så la for all del geskjeftige tyskere komme opp og lage business av snø så lenge de finner det drivverdig. Dertte er Iglootel i Arjeplog, og da omlag 100m unna Silvervegen, svensk riksvei 95.

For kjennere av kjøretøy med forbrenningsmotorer så vil en kanskje savne et synlig utløp på eksosanlegget i dette bildet. Det jeg fant underlig var at det ligger en isklumpover eksospotta, men alt går an og selv om det er nytt for meg så fungerer jo Vidvandre så godt som vanlig.
    Det viste seg, da jeg fikk bøyd tilstrekkelig med knær i passe antall grader at eksosrøret fra katalysator og til buen hvor alle brudd i eksosen skjer, vinkelen som deretter går langs skyvedøra, hadde bare hoppet av. Får dytte den på plass en dag.

For spesielt interresserte så har vi her fra venstre til høyre ei russisk parafinlampa og to karbidlamper fra norsk gruveindustri.

Europavei 6 fra litt etter innpassering til Saltdal kommune retning SØR den dagen det var glatt. En personbil på taket på Fauske, og to vogntog sakset i 50-sonen i selvsamme kommune så politiet stengte ferdsel på E6 etter at vi hadde kjørt. Første bildet er fra en rasteplass m/bobilparkering langs fjorden, en kan se sildefisket derfra i sesongen sånn ad notam.

Neste bildet er fra den gamle og snart utskifta veien på Riksvei 77 fra E6 til Graddis, oppe i Junkerdal. Smalt og trangt, og mer enn nok av svinger. Det skal bli gang- og sykkelvei her så snart tunnelen i Tjernfjell er ferdigstillet og det ser en fram til. Mangt et kjøretøy har bulka enten i andre kjøretøy eller i bergvegg eller autovern opp gjennom årene her. Siste bildet fra svensk side over Graddis idet vi var på vidda mot Arjeplog, snøkov og vind bakfra la skavler over veien og vi møtte etpar plogbiler og en frontlaster - well, de bruker også en Kässbohrer løypetråkker for å få vekk snøen utenfor vegbanen (det ser en ikke i Norge, du!). Grønne brøytestikker vises et par hakk bedre i white out langsetter veien, mye mer synlig enn de røde vi har langs veiene. Jeg kjørte med tåkebaklyset på der det var snø på veien fordi ingen av de bilene vi evt tok igjen eller på annet vis lå bak var synlige før vi hadde dem få billengder foran oss. Det gjorde at folk som kjørte fort og tok oss igjen så oss tidligere enn de så andre biler. Slo selvsagt av tåkebaklyset når jeg så lysene deres komme bakfra. Jeg veit at skulle jeg kjørt henger på det føret vi kjørte på ville jeg hatt på tåkebaklyset uansett, fordi kjørelysene på en henger ikke vises i snøen som fokkes opp bak hengeren ved normal kjøring - var én svenske som hadde diodelamper kobla på kjørelysene, disse LEDlampene var montert på toppen av bakluka på hengeren og de vistes så där under kjøring. Det er også verdt å merke seg for dem av oss som skal avgårde med henger i snødekket lende, LED er fint nok men vises som så under forhold utenon klarvær.

Trodde jeg hadde bilder av logimentet i Sveg påvei opp men jeg finner ikke ett eneste ett på verken mobil eller laptop så da er vel det forsvunner i cyberverdenen. Synd, men dette er Skandic Hotel Østersunds rom for natten

Som nevnt har jeg deler av skapseksjonen i atomer fordi fritidsbatteriet skal byttes, der Ladegerät skal monteres på sin plass når jeg har funnet skruene tilhørende evt erstattet dem og jeg skal også hive på diverse støydempende matter og plater bakover i bilen og derfor er bilen pr dato ikke å bo i nede. Vi kunne ha sovet oppe, dvs hun nede og jeg oppe eller tilsvarende, men i og med at mye av campingstashet da lå hjemme, så ble ikke det heller noe av.

I påska er det alltid påskevær, sånn er det bare.
    Og som alltid i disse tider av året, er det villttrekk samt tamreintrekk der også vi ferdes. Greit å huske de runde skiltene med tall i rød sirkel langsetter veinettet.

Hører med til historien at noen i bilen var litt molefunken over å ikke ha fått tatt bilde av reinen vi så påvei opp fredagskvelden i mørktna, var rett og slett ikke tid til det i og med at jeg måtte konse på nedbremsing men samtidig hadde overskudd til å se "åj, se det var noen raringer" til jentunge og hun åjet og sukket så søte de er da. På nedturen i dagslys stoppa jeg da jeg så at løkskallene foran ikke hadde nødblink som virka, og jeg demonstrerte at sånt ekstrautstyr virker på Vidvandre (selvsagt bruker man nødblink ved villt på vei, det er standard prosedyre). Jentungen fikk fram kameraet og jeg lot bilene uten nødblink passere reinen, før vi også rykket framover sakte, sakte. Flokken besto av tre slike klikkdannelser langsetter omlag 600m strekk på veien. Alle der for å rengjøre veien til 17. mai ? Det saltes om enn i mindre grad enn her i landsbyen, men reinen trenger saltet i kosten og da trekker de ut på veien og tar til seg det de kan av svenskenes bordsalt. Heldig med været.

Her kunne innlegget ha fortsatt men begrensninger sier maks X antall bilder eller smileys + bilder pr innlegg så da bygger vi like greit ut tråden med enda ett innlegg istedet for å nøye oss med ett innlegg.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Fint i Trysil også, noen timer senere.

Bilen ble glad for en vask, kan man si...

Dieselforbruket ligger noe høyt på Vidvandre for tiden, er over literen på mila og det på langkjøring selv med moderat aksellereasjon og rolig kjøring ut av svinger. Mener at glødepluggene var punkt på utskiftslista ifm storservicen i fjor vår men jeg har jo betalt for mer enn jeg fikk før hos Harald A. Møllers stolteste, så hva veit vel jeg.
    Får bestille opp 5x flett nye plugger og late som om jeg har motivasjonen til å foreta knokepoker med tysk ingeniørkunst. Det er trangt på to av pluggene, mye ræl i veien.

En annen ting som jeg plagdes med og som jeg oppfatter som en ny problemstilling er å starte opp som før, og ved rast eller pissepause langsetter da uten videre oppdage at frontlysene ikke er skrudd på. Kjørelyskretsen er muligens defekt i bryteren i bilen, burde muligens høre med et verksted i Tyskland om de kan stille med ny bryter når jeg er innom om seks ukers tid. Trenger ikke kjørelyskretsen, når en kan vri bryteren til "på" og ha alle lys der. -Når jeg skrur lysene til selvsamme "på" og tilbake til 0/kjørelys, da virker alt som det skal..

Tenningsbakstykke (det med bryteren som gir signal til startmotor ved vri om på nøkkelen i rattlåset), rele 109 og 99 samt da altså hele lysbryteren (helst uten kjørelyskrets) er hva som står på reservedelslista sånn akkurat nå.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Crap, jobbintervju i Trondheim utgikk. Og så meg som var motivert for å sette meg i bilen idag og komme hjem igjen natt til lørdag etter ny fin tur med Vidvandre.

Jaja, får etterfylle 2taktsolja på nyscooteren istedet og klargjøre for sommerlige turer med den istedet. Eller klemme på plass eksosen på Vidvandre.

-en dag.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Artig...

ingen av bildene jeg la ut vises. Konkluderer med at postimage stinker sur gymsokk og noterer dem på samme liste som alle andre lurendreiersajts som "tilbyr" å være tredjepartsvert for billedopplastning.

Da blir det ut og vaske Vespa etter svippturen til Verdens ende, men jeg kan jo ikke lage innlegg om den turen siden bildene ikke blir liggende i tråd.. Elektronisk jævelskap i system.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Neste trinn her i verden er å innhente skiver og klosser rund baut. Sto på servicelista da jeg henta ut bilen etter s.k "storservice" i juni og siden jeg har ny PKK i juni i år, så tager jeg ingen sjanser. Bytt skjiten så er jeg også sikret.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

VW Norge kan du få gratis av meg (da snakker jeg ikke om luftnaziene som stjal navnet, de er i denne sak ganske uskyldig).

Skulle legge på sommerhjulene. Det pleier jo å foregå etter et ganske simpelt mønster, sånn hva utførelse angår.

-Men når du sitter der på dine brudne knær og myser på felgen på sommardekket der det henger og slenger på bilen og du kommer på at faen, jeg mangler noen senterringer da viser det seg at du som bileier er dum som ikke har tryllet fram penger for å kjøpe en 2018 T6 4motion. Skjitdum.

Delekatalogen ETKA, som tidvis (og sånn skal det jo være) ligger offentlig tilgjengelig out thar på interwebben, viser seg å være kraftig frissert for deler til t4 med unntak av det du finner på enhver delebil. Senterringer ? Niet.

Men deleguru på Ryen uttalte at om jeg fant tak i senterkopp så står det delenummer inni den, og med det skulle han i sitt bolde vesen finne tak i det jeg trenger.
    Så da jeg formidlet dette delenummeret til hans arbeidssted slo jeg på stortromma og bestillte samtidig fem senterkopper. Like greit. Mangler 1 og kommer sikkert til å miste flere, sånt skjer jo ved normal bruk av bilen.

Samtidig har jeg under dekke av å slite med de tyske føderale myndigheters manglende informasjonsevne, det norske tollvesens uforstand m.v også spurt Arctic trucks om de påtar seg jobben for Seikel, siden Seikel snakka varmt om dem i siste korrespondanse. Ikke for noe annet, turen er betalt og inkluderer opptil 23 grensepasseringer som det er så om jeg dropper å stoppe hos Seikel så gjør ikke det noe så lenge Arctic Trucks gidder kose med Vidvandre.
    For så vidt er jo også gildet hos Seikel betalt, det også. Refusjon fra Seikel om AT gjør detta og i allefall om jeg får bilen i hende innen oh, let's say nesteuka.

Turen starter fredag neste uke. Hjemme 7. mai.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Evnet ikke få løs caliperne da jeg forsøkte bytte bremser ifm hjulskift til sommerdekkene, kan for så vidt være at jeg glemte løsne skruen som står på flata mot felgen som for alt jeg veit holder caliperen fast

Dersom dét var feilen, kommer jeg i det minste inn til der jeg kan løsne både caliper, bremseklosser og få av bremseskiva. Hvis det ikke var feilen jeg gjorde er jeg for så vidt like langt. Har en plan når Vidvandre går på søylebukk onsdag å høre om jeg kan pusle med venstre forambrems, der er skiva synlig slitt og siden jeg hører metall mot metall når jeg bremser ser jeg vel ikke for meg annet enn at akkurat den bremsen er moden for utbedring.

Om jeg får lov å stå ved siden av folket, så tar jeg skiftet mens de pusler med sitt. De er ikke et verksted som sådan bytter slitedeler. Seikel, mener jeg.

Det er avhengig av at jeg kommer meg dit, det er "noe" med bilen som slår og slår og slår tidvis, og så plutselig forsvinner det. Biler bak sakker plutselig bakover uten at det er lyd i bilen og jeg hadde woblinga jeg hadde i høst, i går da jeg kjørte til Borås for å gå Linnémarschen her. Kom da fram så jeg kommer sikkert til Stena imårra eftas etter at Dag 2 er unnagjort, også.

Dyr camping, forresten - selv om det skal nevnes campinghytta jeg leide har dass & dusj ombord er vel SEK 800,- over norm pr natt.

Må ut innen 1100 imårra, så da pakker jeg i kveld og vasker meg ut for så å kjøre bilen til resepsjonen ifm at det blir på tide å ta seg til start borti gata. Så står bilen her til jeg er ferdig og kan kjøre til Göteborg.

Spent på hvordan bilen vil oppføre seg til ting er på stell. Blir å flikke med den når jeg er hjemme, få den fiksa noe før PKK 1. juni.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Her sitter jeg og der sitter du

-Sånn at det er nevnt, si.

Jeg satte på mine gamle sommerdekk etter at jeg hadde kommet fra Fauske og begravelser etc diverse adming i den anledning i april/mai i fjor og fikk på flett nye nokiadekk på mine AEZ-felger rett før storservicen jeg hadde "de der" til å ta men da en bil med nye hjul, antirustbehandling under og alt såre vel.

I.l.a juni ser jeg at senterkoppen på venstre bakhjul er vekk. Jævla unger, tenkte jeg siden noen av dem peller av VW-logoer (øy, ræppere går med Mercedesstjerner i halskjedene sine - gi faen i VW-logoene våre) så så jeg jo for meg at Langfinger Lars og kompisene hadde vært på færa.

Og jeg veit den senterkoppen forsvant i juni.

-Nå sitter jeg på hotell i Tyskland og slapper av etter at der Wehrksmeister fortalte meg at senterbolten på bakhjulet er vekk. Jeg fikk demonstrert hvor mye slark det er i den jernklumpen som holder felgen på, og som skulle ha vært fast med selvsamme forsvunnede senterbolt.

Så slår det meg. Jeg hadde storservice i juni i fjor. De pella på bilen min. De kom med en rekke fjas og piss som de mente var "galt" med Vidvandre, og noe av det har jeg godtatt og noe avvist (uten at de evnet forstå tilbakemelding om at fin og grei vinduspusserblad på frontrute med antirust olje/voksblanding gir synlig felt hvor pusserbladet har gått, det er ikke fordi pusserbladet var slitt)(det står enda på lista deres...)

Jeg tror sågar "jeg" har funnet kilden til disse rotasjonskastene bilen har gjennomført i godt over et halvt år, og selv om det ikke er ofte eller hver gang så legger jeg det til at kulelageret bak var eneste som holder venstre bakhjul til bilen.. Og ikke bolten som skulle ha holdt hjulet til bilen.
    Verksmesteren var en fin fyr, kommer til å innhente ei aldri så lita argumentasjonsrekke fra ham og verkstedet som jeg så tar med "de der" for jeg syns ikke det er okay at de slipper biler ut på veien hvor deler faller av sånn uten videre "av seg selv". Selv om jeg kjører med de samme "slitte pusserbladene".
    Stor takk til verksmesteren som påpekte at "diz centre cap should not have been here, since the bolt is missing" og hele historikken til de jævlene hos "de der" falt på plass som et puslespill som legger seg selv, fra da jeg sto der med mekaniker og verksmester og til jeg hentet Vidvandre på verkstedet i Groruddalen i fjor You could have lost de wheel, at any time and in any moment. Jo, takk. Fagarbeidere som ikke kan noe utenom OBD-II og senere interface. Herlig.

Forbanna ? Skjelden. Ikke nå. Er sjeleglad det gikk bra.

Men jeg kommer til å plukke etpar høner med dem når jeg er hjemme. Hvilket passer bra siden meteret blinka med noen km til neste service. Kanskje de skal få denne ene sjansen til å vise seg voksne ?

Så til det praktiske.

Jeg skulle på road trip. Mange kilometer. Jeg er 100m unna mitt nonop kjøretøy, på hotell. Jeg har en ca-pris fra gutta borti gata og jeg veit hva jeg har betalt på hotellet.

-Burde jeg ta dette på forsikring ? Jeg stoppa på verkstedet fordi jeg trodde og mente det var skadet bremseskiva som lagde lyder pga utslitte bremseklosser (har vi ikke slitasjevarslere på 2000-modeller lenger ?? Kakemonsteret hadde jo det, men den var jo riktignok 2003) og fikk ei smørbrødliste like lang som armen min.

Det eneste jeg visste om før avreise var frontruta, så - mistenkte - jeg at ene bremsen kunne være moden for utskifting. That's it.

Det hadde vært fint om dette er forsikringsgreier, får ringe dem imårra den dag (og, sånn fordi jeg veit at 1. mai ikke er fridag i Nederland, så er det fridag her i Tyskland... Just saying)(verksmester hadde fri onsdag men stiller på jobb for å få der Norweger på veien igjen, kjernekar!). Finner vel ut noe derfra. Er learning by doing, detta.

Godt jeg har bøker å lese i, to døgn på hotellseng er ikke så stas. Vel kan jeg nå bevege meg til fots igjen, og det er jeg sjeleglad for - tenk så nitrist dét hadde vært, om detta skjedde mens knærne enda var føkka

Få tips. Av dere som har direktekunskap eller førstehåndserfaring. Thank you.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •