Side 11 av 12 FørstFørst ... 6789101112 SisteSiste
Viser resultater 101 til 110 av 119

Tråd: Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Sånn idt mellom å vite at jeg har 1 punktering (høyre bak fra påska i Nord) og det å finne ut om jeg jaggu har en punktering til (venstre foran sto flatt før helga da jeg kom ned i garasjen for å hente ting i bilen, du - trodde ikke jeg hadde kjørt på noe som helst annet enn flat'ish asfalt etter fjellheimen i Salten) så sendte jeg ut mail til Elfa Diselectric om dette aller, aller siste komponentet som Vidvandres Ladegerät/trafo mangler for at jeg skal svinge loddebolten igjen.

De brukte 21 minutter av sin arbeidstid på å slå opp i sine kilder for å fortelle meg at dette filteret koster kr. 11,20 og at de har over 420 stk av det på lageret på Kølabotn.
    -Jeg kvitterte med å spørre om jeg kan komme innom og handle over disk sånn mest fordi prisen går opp med 90,- for ekspressfrakt til kundene om man vil ha dette tilsendt..

Noe drøy prisforskjell IMHO (in my honest opinion) så da spør man.

Da er det å få kontroll på lekasjer i hjul, få fiksa Eberspächeren, bytta fritidsbatteri, vannpumpe, drivstoffpumpe og vakumpumpe samt de tre reimene i front så er bilen jaggu bedre enn jeg kjøpte den for fem+ år tilbake

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Frontfangeren begynner bli noe løs & løen, fra høyresia og mot senter.

Hoppa, noe ufrivillig, min you! påvei nordover i mars da jeg kjørte til Fauske/Sulis. Solvik-Olssens prestisje og alt det våset der med å "bygge" "nye" veier flere ganger mot tidligere bare én gang.

Vel, ett stag ble dengang slått løs i festet til ramma på bilen. Det er et stag som skal ta imot sitt men gi etter i festepunktet (gummi-/plastknott som går i stykker ved støt) og jeg går ut fra at den er grei å finne tak i ny - selv hos Møller for en rimelig penge. Stagets nedre del er festet godt i selve fangeren og der sitter ting som de skal.

Men i tillegg til detta, har fangeren ett øvre feste som er skjult inn mot forskjermen. Der er det uten forvarsel helt løst, som om noen har sparka i fangeren eller stått på den.

Jeg står på min bil, så får alle andre stå på sine biler. Jeg har ikke stått på frontfangeren på den siden noen sinne. Men jeg veit det har vært folk i garasjen her jeg bor og skulle "bytte" lysarmatur i taket og jeg har noen nye fingermerker på biltaket som ikke er mine... Ingen automatikk i at de har stått på fangeren, men en kan jo begynne lure. -Ikke bytta de armaturet heller, da jeg hadde med bilen til vikariatet mitt - kun lysstoffrøret er bytta

Meniaffal! Jeg får lese sprengskisser og tekniske tegninger over innfestinga av frontfangeren og deretter se om jeg ikke finner deler som skal erstattes og monteres. Det blir ikke idag. Idag er det en tur oppom containeren jeg (sukk - enda!) leier som bod, og deretter en snaromvei bortom Bobil-Jimmy med no deler til en Webergrill han arva av meg.

Ellers er livet bra
    Sist endret av Rudeboy : 14-05-2017 kl 13:55

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Godt mulig denna støyen jeg hører er en drivakselmansjett...

Det høres ut som gummi som gnisser og kun når bilen triller framover. Da undrer jeg på hvorfor tur-retur Sulis gikk knirkefritt (sic) men å ha bilen ei uke i garasjen hjemme skal plutselig "løsne" på drivakselmansjetten.. -det sagt, så er jeg ikke i stand til å huske om lyden var der påvei ut fredags morgen eller om turen til jobb vvar lydløs, og at det "oppsto" under den turen evt ettermiddagens retur fra jobb til heim. Får begynne ta notat. "Kjørte 4 km idag, brukte alle blinklys, bremselys og kjørelys er fremdeles inntakt." eller noe slikt

VWBus.no/Mjøsa har vårtreff på Lillehammer camping i helga, jeg er low on cash og spekulerer istedet på å ta ei overnatting i mårra kveld til 17. mai, kjøre hjem grytidlig da og parkere før jeg henger med jentungen til hun skal gå i toget i hovedstaden og så dra hjem og sette PVR-boksen på opptak slik at dersom hun vises i barnetoget på TV har jeg det så hun også kan se. Og om jeg da tar enda ei overnatting til 18. mai etterpå vil tiden vise, det ligger farlig an til at natt til 18. ligger man i sin seng fordi jeg og en kompis har avtalt whiskysmaking litt utpå 17. mai

Må finne ut om det er drivakselmansjetten, jeg var ikke langt nok innunder til å se mansjettens ytre del, dvs det som er nærmest felgen. Det får bli når bilen står på bukk imårra eftas før jeg kjører oppom Øvre Romerrike og henter en hærsabel (kompis skal gifte seg, jeg låner en til ham av en kollega). Kan ikke ratte en time hver vei med løs mansjett, da går den åt skogen.

Ellers har jeg det fremdeles bra, bilen stort sett likeså.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Fikk lent meg såpass ned (beinbrudd i kne, remember) og tatt bilde med mobilkameraet og jaggu er ikke mansjetten trukket vekk fra hjulet.

Jeg mener det skal være en form for klemme som skal holde mansjetten fast der, den klemma (evt en klemme nærmest hjulet og lengst inn mot motoren, i hver ende av mansjetten?) er vekk og jeg får vel høre med Harald A. Møllers stolteste om de har noe sånt å tilby. Two pounds of flesh.

Har tre verkstedhåndbøker jeg skal bla igjennom imårra, så tar jeg vel kontakt med dem over helga. Synd for VWBus.no avd Mjøsa har treff i helga i området Lillehammer camping. Det får bli VWBus.no avd Drammen i juli i stedet.

Ellers ikke mye å melde. Sånn omtrent som med dere andre, altså

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Faen ta. Ikke i såpass dyster utgave som jeg inntil ganske nylig gikk og kunne ha utbrudt, men en ganske harmløs, lett oppgitt "det enkleste er ofte det beste"-faen ta :

-Drivakselmansjettene er som kompis Bobil-Jimmy sa fredag ittno galt med. At jeg syns det ser ut som om de henger litt for langt inn mot motor får stå sin prøve, og lakkmusstesten sier jeg får klipe igjen brødsaksa for de lager ikke lyd i det store og hele.

Var bortom Jim fredags og han konstaterte kjapt at lyden ikke kom fra høyresiden men fra min hhelt egen venstre framaksling'ish. Nåh. Vel, jeg fikk epikrise m.v fra hørselslege og diverse idag så det så
    Han og jeg fikk med oss at lyden kun skjer når bilen ruller hjulene. OK, passer med drivakselmansjett som skraper på noe. Vel, ikke når drivakselmansjettene sitter relativt bra plassert og ikke er borti noe de ikke skal være borti.

Dagens beste tips var å jekke opp og rugge hjulet for å høre om det da kom lyd, for da kunne det (og der kjente jeg lommeboka lutet seg og ble taus) drivknuten i selve akslinga. Ikke helt samma pris som etpar mansjetter, spennbånd og no grease, altså. Men vi drodlet også over at jeg i min streven da jeg tok av punktert vinteraluhjul hadde brukt samma bolter på stålfelgen som kom på med et noe slitens sommerhjul. OK, jekk opp og hør etter lyd, evt drei hjul og lytt (syncro ruller ikke langt om du ikke hiver den på firpunkts-jekk). Man kan jo rulle en syncro som er jekka opp på ett hjul bare én vei og det er bakover. Med samme irriterende og uforståelige lyd.

Vel, jeg gikk baki bilen og romsterte fram en neve hjulbolter. De så mektig like ut de som sto på og det er de også, de tilhører stålfelgene som All Terrainhjulene og ikke ordinære småfelger (de er 15tomsfelger de også men læll). Men så fant jeg noen, de så da kortere ut.. måle, måle, myse, myse - det hører med til historien at dagens elektrikerstand, NITOmedlemmer eller andre, monterer lamper som skal ryke i ett sett og i garasjeanlegget her ryker hver lampe ca etter åtte uker. Men de var kortere.
    Etter å ha konkludert jeg kunne prøve dem, fant jeg tre som er enda kortere men de antar jeg er for å ha reservehjulet bakpå og ikke til å bære bilens vekt under alle forhold - pakka dem pent bort igjen.

Rundt bilen og tilbake til problemhjulet. Ut med bolter og inn med bolter. Rugge litt til på hjulet for å lytte om det kom lyd nå ? Meh, ittno. Rulle syncrohjul går bakover fordi syncroen er frikobla den veien. Tyst. Hm. Det var da lyd bakover med de boltene jeg akkurat tok av.. Tyst er bra.

Sveiva ned jekken og pakka pent sammen godsakene jeg hadde spredt ut over garasjegulvet og starta opp og kjørte fram ei billengde. Ikke et eneste knyst. Den stora tystnad. Tally føkking ho, sier jeg - problem løst og en linje på verkstedrekriveringa før sommeren strøket.

Note to self - de boltene som er med felgene er ment å brukes til gjerne bare de felgene. Det er ikke noe one size fits all, for det kan fort bli one size shits it all..

Da skal jeg bare rekrivere service på bilen så blir det ny Fausketur om en måned og to'ish uker etter reiser jeg til Nijmegen for å bo i bilen ei uke mens jeg går firedagersmarsjen (joa, det er dusj og dass på en interim-campingplass de setter opp på en gård 3-4km unna sivil start & mål.

Det kommer reisebrev fra begge turene, tenker jeg.

Skulle jeg komme på det imårrante så stikker jeg bortom og sier hei på kaffekopptreffet

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

bilen går på verksted straks for bytte av dieselpumpe, vannpumpe og de tre reimene som surrer på og i nærheta av disse.

Har i bestilling det siste komponentet til der Ladegerät, denne lade/omformerkretsen som tar imot 230V i ene enden og porsjonerer ut bl.a 12V og drifter lading til fritidsbatteriet, kjøleskapet, luft-Eberspächeren etc.

Er på leit etter både solcellepanel (fleksible for velcromontasje der oppe) og fritidsbatteri, må vel ha sånn laderegulator også. Markise med side- og frontvegg må til, skal jo bo i bilen i år i Nijmegen så å sitte i den i eventuelle 40'C er ikke mye fristende, da må jeg ha mere skygge. Samme ved regn, greit å ha muligheten til å sitte uten å bli blaut under tak.

Jaggu skal jeg rekke ei oljebehandling hos Funderuds lokale leverandør også før høsten.

Trur det kan bli bra.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Kretskort til der Ladegerät er fikset, nå gjenstår bare tørrtest og så montering så er det å få vekk utslitte fritidsbatterier (skal kjøpe ett, tar de innbyttepant for begge de jeg har slengende..) og så blir det solcellepanel øverst.

Tirsdag blir det sauefett under, Oslo antirust borte i Stålfjærahøgget skal ha bilen en dag. Torsdag går den inn forpumpe- og reimskiftene og steike jeg håper jeg får ut bilen ca lunch fredag for noen har meldt seg på den danske Hærvejsmarchen til helga og jeg har ikke tenkt å kjøre 49cc Vespa til Viborg...

Så. Det unnagjort er det montering av diverse mer eller mindre originalvare framover. Får se va som skjer først mtp verkstedene men ting ser lyst ut.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Fortelt i boks, Just Kamper har firmaet (?) Camper Shop til å lage retrolignende fortelt for bussene, og et slikt et har jeg handla meg. Gjorde det mandag, idag er det i hende hos en kompis og jeg overrekker ham en sixpack Nordlandsøl når vi møtes om noen ukers tid. Jeg får montert forteltet omlag en time senere når jeg er innstallert (vel, i prosess med å bli det).

Solcellepanel i fleksibel utførelse påvei. 100W samt regulator likeså fra 2soler.no til en okay pris. Starter med 1x100W så ser jeg hvordan dette funker. Får jeg det over meg kjøper jeg ett eller to panel til for å koble inn på et enda ikke anskaffet fritidsbatteri (har de utslitte pr idag).

Igår ble bilen sauset inn med sauefett hos Oslo antirust borte i Strømsveien 203. Skulle ha nevnt for dem at bilen har tre eksosrør, for hjelpevarmeren i motorrommets eksosrør av alu er rikelig innsauset Den varmeren er enda ikke fikset, så litt tid før vinteren har jeg vel på meg. (Har ikke sjekket bakre Eberspachers eksosrør). De hadde et par bakskjermer fra Lokari for montering i hjulbuerom, og de satte disse på etter at bilen inkl hjulbuerommene var innsauset, slik at nå har jeg god beskyttelse mot Framtiden. Får dra fram forskjermene jeg har liggende og se om jeg ikke får trødd dem på plass der de skal være sånn litt utpå sensommeren. De la også fettlist på kanten av hjulbuen, aller ytterst. Lukter litt som de sier, men høyst overkommerlig.

For velstand! Speaking of velstand, så sitter eksen og trøkker på vegvesen.no i skrivende stund slik at Vespaen jeg kjøpte av henne blir min også på papiret. Hun vet jo ikke at den '72-modellen er min treffscooter og at en '13-mod Vespa LX50 Touring 2-t er dagligscooteren min Vurderer delta på Classic Scooterrun i august med ekskursjon til Gjøvik sammen med Restless Scooter Club fra Oslo, må se det an. (Ble overasket da jeg så nyscooteren har 108kg lastekapasitet, imponerende)

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Tok en impulstur til danske Viborg, rasket med meg en kompis og gikk Hærvejsmarchen der i helga.

Ut freddante etter å ha hentet Vidvandre, stakk så bortom Krigsskolen og henta makker før jeg såvidt det var stoppa hjemom for bagasje en må ha til en turmarsj. Glemte feltseng og liggeunderlag men kafan, bilen fungerer jo?

Rakk Fredagskøen fra helvete ut av byen i retning Larvik hvor Colorlines helt egen Superspeed 2 skulle frakte oss ivei ca 1700. Klokka gikk. Køen gjorde det ikke. Men vi nådde fram med ca 45min margin så jeg er fornøyd med endstate der.

Jeg hadde orget mat og sitteplasser i rolig miljø til oss og det var et klokt valg. Mye folk på båden. Maten er god, og vi var ved godt mot da PAen annonserte nå kunne vi rusle ned til bildekket. Problemfri utkjøring og null problem å finne retninga på kaiområdet ut til E45.
    En og annen soleklar nordmann bofast i venstrefelt observert (hva er det med folk, gjelder ikke lovverket for dem ??) som insisterte på at alle kjørte forbi på høyresiden senere kom vi fram til Viborg og Tingvej 17'ish. Ish fordi GPSen ikke ville ha det gatenummeret så vi tok ett av de nærmeste da jeg pønsja på GPSen før vi rattet ut av båten men det viste seg være et klokt valg fordi sportskomplekset vi skulle til var stort og flott og kun adskilt av gatenummer fra bygg til bygg i komplekset - detvi landet på når PGSen skulle ha sitt var selvsamme hallanlegg vi skulle overnatte på.

Vel, jeg dro hjemmefra uten liggeunderlag og feltseng så jeg sa til kompisen at dersom de ikke har noe slikt tilgjengelig så sover jeg i bilen. Var greit, det. Ble greit, det. Har sovet som en stein, selv lørdagskvelden da det var AMCAR-show n'greet på Tingvej 1m unna der jeg sov. Det hjelper vel å ha sovet i mekaniserte miljøer i Hæren, vil jeg tro - fislete V8'ere vekker ikke en som skal sove da.

Marsjen er fin, anbefales også dere som ikke går marsj. Distanser fra 10km pr dag (er todagersmarsj) og oppover via 20, 30, 40 og vår egen 45km som vi startet med. Men denne marsjen er noe ulik andre marsjer jeg har gått fordi en kunne kutte ned på andredagen uten videre. Fikk man problemer eller vil unngå problemer i Nijmegenmarsjen om tre uker, så kunne en da gjøre som oss gå 30km på andre dag og fremdeles ikke bare kvalifisere seg til Hærvejsmarchens medalje men også International Marching League sin medalje (der er kravet 2x20km eller mer pr dag).

Så da kom jeg hjem med to marsjmedaljer jeg skal vise pikebarnet og spørre henne om hun og jeg skal trene for årets Sagamarsj, slik at hun kanskje kan erverve seg en slik lyseblå sak selv. IML-marsjene går rundt om i verden og for hver nasjon en er innom kan man anskaffe seg nasjonsnavnet på spenne for å feste til medaljebåndet.
    I skrivende stund har jeg Danmark i bronseutførelse, om tre uker har jeg Nederland i sølv utførelse og i august kan det tenkes at jentungen og meg har Norge i bronseutførelse. Blir å bo i bilen i Nijmegen når jeg skal se om jeg får til å gå sivilt (4x50km, det blir langt men vi får se om det ikke kan la seg gjøre likevel) og har et fortelt jeg får hentet der, og da gjennomført første gangs oppsett på før marsjen.

2solers handel trodde jeg var unnagjort og at varene er påvei men så sent som idag kvitterte de med at kjøpet var notert, jeg trodde jeg skulle få hentelapp idag. Jaja.

Onsdagen blir det tur til Fauske i familieanliggende, har jeg jentungen og vi kjører vel opp til Namskogan siden drivstofftanken rekker dit før overnatting (etter drivstoffylling og varmmat der). Ser for meg at vi ankommer Fauske rundt 1200 og da treffer hun både gamle og nye familiemedlemmer, eksempelvis en bror av meg som er 52 hun ikke har møtt og som jeg i år har møtt to ganger.

Ned igjen lørdag til søndag. Drammenstreffet for VWBus.no går av stabelen helga før avreise til Nederland, blir bra. Sagamarsjen er nevnt i august, VWBuscamp går av stabelen som alltid før i sistehelga i septembers siste hele uke og da setter jeg av på kalenderen at forumtreffet vårt blir helga før det, igjen.
    Var fint på Sporevann, blir det den veien tror jeg at jeg tar begge nettene der.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Ser ut som om jeg må ta meg en tur på Posten, en noe treig leverandør av solcellepanel har vha Posten Norge fått fart på sakene.

100W og sånn mttps (mtpps??)-laderegulator er nede i sentrum av hovedstaden.

Kjørte Vespa LX50 Touring til jobb så jeg får vel hente pakka med bilen rett før jeg plukker opp jentungen hos eksen og vi ratter nordover. Så får jeg stikke innom det som engang var Omars Auto på Fauske, alternativt oppom Søbbesva og Fauske antidekk & rust som jeg kallte dem og se om de har fritidsbatteri inne. Alternativt Exim bildeler ved der morsan bor. Kanskje Old man Grumpy kan ha ting i kjøleskapet på heimveien denna gangen?

Markise ligger på vent, jeg snubla i adapter til Branderup TOPRAILen min fordi det er såpass mange inne i bildet når folk som selger ikke vet hvilket adapter som skal på skinna.. Så da går skinna på i neste uke slik at den er klar til henting av fortelt i de Kamp Heumensoord og deretter montering av forteltet med da hookup på bilens TOPRAIL i solskinnet i Lent om tre ukers tid.

Jeg sier som Jan Pande Rolfsen - livet er herlig, dere.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •