Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro - Side 14
Side 14 av 21 FørstFørst ... 4910111213141516171819 ... SisteSiste
Viser resultater 131 til 140 av 204

Tråd: Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Får fremdeles ikke redigert tekst på Firefox.

Skulle si som så at jeg har rektig hjulbolter, selv om bolthodene synes for en legmann som meg som noe små. Ikke det at bolthodet kommer til å bli dratt igjennom kransen ved bolthøla, men de andre boltene er større. Likevel ikke kilde til at boltene skal drive og løsne i ett sett, som jeg kjenner fysikk.

Ellers går man jo og kjenner det klør etter å få bilen noe opp. Den kan ikke heves mer enn 10cm før man må begynne bygge om bilen, men inntil dit er det å skru opp torsjonsstavene foran og hive på VW T5-fjærer bak så skal rukkelet løfte seg noen mm fra bakken. I en ideell verden, skal hjulene jeg har på alene gi 35mm som det er så om jeg evner å holde følge med resten når jeg en vakker dag har handla enten Seikelsett eller fjærene til T5, så skal vel det gå i orden uten at vinkling til drivakslinger og kryss blir fail.

Blir ikke å klatre over trestammer som mange av dere kan, men jeg slipper å måtte skrape borti fortauskanter der de er i veien

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Har vært nede relativt mye de siste dagene, igår var boltene igjen løse men idag var de det ikke. Skal ha meg en liten kjøretur imårra formiddag så sjekker jeg jo før avmarsj om de sitter der de skal når den tid kommer. Fant trekkmomentet de skal teites åt med og det er 180Nm. Da veit vi det.

Har romstert baki bilen, rydda veien fra bakfanger og fram til roterommet hvor den noe forhatte pog noe myteomspunnede - for ikke å si misforståtte - der Ladegerät bor. Direkte oversatt forstår jeg andre dithen at det betyr "batteriladeren" og det kan jeg leve med men det er kun én av funksjonene den har.

I tillegg til å drifte vedlikeholdslading til fritidsbatteriet når den er påkobla 230V via "landstrømkoblinga" på bilen, så drifter den kompressorkjøleskapet fra Electrolux, den drifter luftvarmeren fra Eberspächer samt begge taklys. Den nedtransformerer 230V til å bli 160W på 230V-uttak på B-stolpen, gir 12V på en s.k Hellakontakt på B-stolpen og i skrivende stund lurer jeg jaggu på om det er mer den gjør også (kommer ikke på mer).

Så da jeg omsider kunne se rsakt inn i rommet under motoren til kjøla så ser jeg jo at det er noe rom der for "andre ting" sånn til jeg skal til å koble opp "diverse" men ikke såpass mye at jeg får klemt på plass min USB-dings, en coil som skal surre og gå 15 minutter etter tilkobling før den settes under belastning - da skal den gi noen minutters nødstrøm hvis landstrømmen kuttes slik at kjøleskap, laptop etc kan avsluttes på normalt vis før det ikke er mer strøm. Det er sånt no man bruker på serverrom slik at arbeidsfolk kan lagre og avslutte arbeidet ved strømbrudd. Nødstrøm, er det noen som kaller sånt noe. Jeg anser det å være en coil som lades med tilstrekkelig spenning slik at den gir jevn spenning ut for f.eks PC etc i andre enden.

Da jeg deltok på der 2012 Berlin Busfestival så gikk kretskortet til der Ladegerat åt skogen - en nederlender målte spenninga på koblingsskapet til å variere mlm 90V og 260V og at da kanskje 20 år gamle elektrolyttkondensatorer ikke lenger ville være med å leke er kanskje normalt... Så jeg handla den USB-dingsen for å kunne ta imot landstrøm fra selv slike Warzawapaktkabler med jordfeil og det som er, uten å risikere at kretsene på kretskortet til der Ladegerät gikk heden pånytt. Montert det ? Meh, har lett lenger enn langt etter å få identifisert krester og kondensatorer som sprang i lufta der sør.

Men i dag, da, fikk jeg prøvemontert det og testet at det ikke gikk i lufta påkobla 12V både uten motor igang og med motor i gang. Imårra, når jeg atter har landstrømkabelen til bilen i bilen, så kobler jeg opp 230V og ser hva som skjer. Går det greit dytter jeg kretskort inn i sitt hus, den svarte boksen, og så er det å montere hele sjalabaisen på sin rettmessige plass og så skru igjen luka - har hatt ei sponplate vekk fra bilen i tre eller fire år mens jeg har kødda rundt og forsøkt identifisere kretsene på kretskortet, av dem som måtte byttes eller så ut som de mer enn gjerne hadde lyst til å ryke.

Får raske med meg støvsugeren ned i varmgarasjen først og støvsuge inni skapseksjonen førs montering slik at nye lodotter og støv ikke bosetter seg der.

Framskritt, in other words.

Jeg har også identifisert en knirkelyd jeg oppdaget i fjor eller var det året før, tro.. Vel, åkkesom - det er takskapet bak montert rakt fram for bakluka. Ikke ment å ha mye vekt i seg men ved kjøring så vris og ristes bilen med innhold og da seks år etter at jeg overtok Vidvandre så syns jeg det er okay å vite jeg må ettertrekke muttere på det skapet (det skapet også). Planen er å plukke det ned, strekke kabler og evt også isolere oppi der før skapet går på plass igjen - samt fikse låsen på luka. Det har for uvane å sprette opp "av seg selv" f.eks under kjøring. Kan ligge i fartsgrensa etter fire-fem timers ratting framover og eksempelvis ha registrert det nærmer seg ny drifstoffylling og så sier det HAHAHA! DU SITTER DER OG ANER FRED OG RO OG INGEN FARE DIN FJESING! så spretter det da altså aldeles umotivert opp med sin brå lyd. Far pleier skvette av sånt no.

Det er en plate, eller ei skinne - rektangulært, jaffal, som er benda noe bakåt og haka på låsen klarer akkurat (here it comes) ikke å holde på den plata så jeg skal skru den ut og vende den 180' i bilens fartsretning slik at det den idag ikke klarer å strekke seg bakover med, vil være hva den har av rom å holde fast på når jobben er utført

Jadda.

Ferdig ? håh, ikke denna karen. Jeg fikk omsider av innertrekket til skyvedøra som har hengt på halvåtte i lange tider fordi en eller annen idiot hadde brukt 2x treskruer for å montere dørtrekket på skyvedøra.. Det var altså ikke nok å bruke tokomp-lim på de knottene VWs ingeniører mente skulle holde trekket på plass med, neiheiheiiiiidah, det måtte bores med ublu legering inn i bildøra og skrus fast treskruer der.
    Får hive på kaldzink, primer og lakk før jeg dytter skruene igjennom de selvsamme høla når jeg har fått på plass trekket.
    Innen den tid skal jeg ha på dempematte for å minske støy utenfra ved kjøring. Ikke all støy utenfra kommer til å bli stoppa men mye av det - planen er jo å få av dørtrekkene foran også og hive på selvsamme støydempematter der også samt i bakluka.

Er okay med varmgarasje, si. (grøvannstank ser ut som en sort loddrett strek midt i bildet av rommet til der Ladegerät)

Hadde man hatt anledning til det, ville jeg tatt ut hele campingmøblementet bakover på venstresia av bilen og hivd på støydempematte rund baut. Men det får bli, det som blir.

Mens skapene er åpne der de normalt ikke skal være det, skal jeg strekke kabling til CB-radioene og til solcellepanelet - sistnevnte skal på taket og da er det jo hensiktsmessig om kablinga går den veien fra fritidsbatterirommet baki derbaki. Har et måleinstrument jeg handla på eBay som skal avlese spenning og strømstyrke der ved solskinn & regn og det skal i en ideell verden koblest opp så nært batteriet som mulig, jeg vil vel ha noen desimeters avstand slik at dingsen kan avleses - settern ikke på batteripolene, akkurat.

En eller annen plass mellom laderelé og batteripol, si. Reléet må også få sin plass, må myse litt og fundere på praktisk plassering av det for det har også sitt LCD-display og jaggu har det jo påkobling av nettverkskabel også (avansert) for påkobling av ekstrautstyret jeg sparer til
    Mer om det når det nærmer seg montering.

Baksetebenken, the Coach in Coach går fremdeles ikke framover men står på to hakk foran den delen av skapseksjonen som har kjøleskapmotor og da altså pleide ha der Ladegerät i seg. Må få ut den forbanna saken - hva enn det er - som ligger i skinnene og holder setet fast. Setet kom jo dit det kom nå, og kanskje jeg får dytta det bakover om jeg forsøker med mine brudne knær men jeg tør ikke dytte bakover før jeg har skrudd i hop minst ett skap bakover
    Plutselig står jeg der som god idiot er og ikke får setet verken fram eller tilbake mens det blokkerer for både batterirom og rommet foran batterirommet, hvor der Ladegerät bor

Jeg kunne se gråvannstanken idag, la meg ned med hodelykt og titta ut mot venstrevekken i bilen. Utenfor, litt ned og litt forover ift kjøleskapet så er det en 27ltr gråvannstank og den ligger ut mot metallet i bilsiden. Ante ikke hvor den var hen annet enn "inni der" til nå. Noen mumler om at California Coach har oppvarming på gråvannstanken for å forhindre frysing, det har jeg mine tvil om men den ligger ikke så himla langt unna både gassrørene til toblusskomfyren og motoren til kjøleskapet så i teorien kan den vel holdes lunka en stund ut over høsten der den er montert.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Vel, vel, vel.

De av oss som beskyldes være connosoires, vil nikke gjenkjennende til innledningen til de Lillos' klassiker Tøff i pysjamas, der. ("Vel, vel, vel", vel)

Da er det offisielt. Der verdamte Ladegerät fungiert noch einmal Kobla bare opp og satte på 230V igjennom påkoblinga på utsia av bilen (den kontakten skal få en dose elektronikkrens, der var det smutsigt) og lot det stå på noen minutter. Merka tydelig at fritidsbatteriet begynte å få lading, suste merkbart derfra (batterirommet ligger mellom rommet der Ladegerät deler med kjøla, og gassrommet aller bakerst i campinginnrefdningen i California Coach ab. bj 1999) og det var nesten som om jeg var lysten på en tur oppom Bogstad camping for å plugge i bilen i friluft og campe litt med strømmen påkobla

Så om nå jeg ikke ødelegger kretskortet ifm montasje i kabinettet det bor i, før dette monteres i rommet jeg avbilda igår så skal alt være i skjønnaste orden inni der inni.

Det skal rengjøres i alle kriker og kroker inni der når jeg har dekkplatene med til bilen (to i buret vi har som bod her) og det skal støvsugest også - og om det da er f.eks LEGO eller annet fjas som blokkerer skinna coachbenken skal fram & tilbake i (den legoen har ikke vært i bilen siden 2012 og ikke skal det ny Lego dit!) så er både jentungen og jeg fortrolig med at vi kan tåle tap der. Småklosser eller hva enn det er, så skal det vekk så setebenken kan føres framover og bakover som normalt.

Jeg får ta meg etpar runder i helgene framover og lære meg å bruke laptop i bilen igjen. Denne jeg bruker hjemmefra har brukket ene festet til skjermen så den skal ikke bli med på tur mer men minilaptopen kan med fordel få f.eks Sid Meyer's Pirates! innstallert og er det plass til ett eller to fotoredigeringsprogrammer som også dekker filmsnutter så er det bare velstand.

Sterkt motivert av dagens suksess med elektronikken i bilen, ser jeg for meg å rusle ned med min Pioneer DAB+radio til bilen og begynne montere den. Den har så mange som to par LIINE OUT, som det heter i tillegg til én LINE IN (ROPESKRIVING; JEG VEIT), optisk kabelinngang og så fulgte det jaggu med mic til handsfreedelen i stereoen også - har jeg ikke hatt siden Tyskerbrakka i sin tid og der varte det jo bare til biulen ble stjært fra P1 på OSL ene året jeg var i Nijmegen og gikk marsjen (2007 var det). Blir moro om jeg får paret iPhone VII Plus med stereoen.

Her vises de tre "smugler compartments" som Han Solo kalte det i Millennium Falcon i sin tid, kjøleskapmotor så vidt synlig i fremste rommet (bak dobbeltskapet som i en ideell verden skal være rett foran setebenken). Deretter batterirommet med sin jekkestropp trygt og sikkert bolta igjennom dørklagene - det er 90Ah i det batteriet som står der, men det er vel ikke mer enn 10.3V om jeg ikke husker feil så å få lading under kjøring de neste dagene og evt lading (230V) under stans må vel gå an å få til. Bakerst og minst trafikksikkert er da 5liters blåkula med propan. Fyllt opp i 2012, og sikkert en klunk igjen på men påskruinga på selve rørledninga fra gassrommet og fram til komfyren er gjenga fail ift den koblinga jeg handla meg i NL for etpar år sia - og gummislangen kan jo være aldri så armert den bare vil (blanda jeg to uttrykk nå?) for de skal vel byttes pr annet år og da får jeg begynne se meg om etter rektig slange (de har en orange og en gul, jeg skal ha den gule).

Etter at radioen i front er skiftet ut, så gjenstår annen til dels ekstern elektronikk bak.

Begge disse to har ekstern påkobling av "noe", laderegulatoren/styringsenheten for solcellepanelet har en påkobling som nesten gir de samme tingene som blåboksen under gir (skal anskaffe ekstrautstyret til laderegulatoren, det er bare more is more, less is ikke tess, som man sier det).
    Den blå skal vise batterispenninga så i en ideell verden skal den "egentlig" være påkobla siste strekket fram til batteripol fra regulator - de skal i selvsamme ideelle verden vise hver sine verdier (om desimaltallene er mange nok). Men jeg ser vanskelig for meg at blåboksen kommer til å få lov å bo så langt unna som laderegulatoren vil komme til å gjøre, sett fra batterirommet. Husker ikke hva slags ekstrautstyr, dvs hva det gjør, til også blåboksen. More is more.

-Hvorfor har inn-kablinga til fritidsbatteri slik pinglete dimensjonering, forresten ? Skulle en ikke ha (evt zenerdiode for å forhindre tilbakeføring av spenning på) feite kabler den veien for å dra mest mulig trøkk inn på batteriet mens det er sol den ene dagen i året ?

Har forresten lyst på enda en blåboks, også den med ekstrautstyr påkobla, hvor startbatteriet gir sine tallverdier før, under og etter bruk. Klok av andres skade, kommer jeg vel til å montere bryter på den kretsen nært batteriet slik at den ikke står der og dreper startbatteriet når jeg snur ryggen til den.

Som før nevnt er PKK fra 010618 og jeg ser for meg å ta frontrutebyttet enten slik at det er utført i tide til time den dag, og så snart bilen er EUgodkjent så skal jeg fram med drill og seks skruer for å få på gangstercapsen. Ikke for å være gangster, det får andre pusle med - men for å få mer skygge på frontruta sommarstid. Det er forskjellig vinkling på VWs T4a og T4b og facelifgtversjonen er markant varmere under de samme forholdene. Måtte fyre igang både vifta på minst 2 helst 3 i tillegg til airconditionning da Kakemonsteret var ny i eie mens jeg i Tyskerbrakka nøyde meg med vifta på 2 (ingen A/C).
    Det sagt så var jo alt bak B-stolper 30% sota gjennom Solarplexius.se sine pleksiglass for innvendig montasje, hjalp betraktelig på.

I skrivende stund mener jeg å ha rimelig kontroll på innfestinga til Cobrabøylen min, lyktebøylen som skal på foran. Vidvandre har ett par Hella 3003 Comet og skal få på ett par Hella Rally 3000 kembo bøtteløkter i tillegg (trur Cometerne skal kobles som arbeidslys, gitt). Og siden jeg er i gang med belysning så kan jeg jo finne hurtigkobling for Hellas arbeidslys, har to stk lamper ubrukt som skal på bilen. Og jaggu (puh) er det ett par aldrende LED-lamper som jeg med fordel kunne hatt som utelys i området skyvedør, kobla dem på stigtrinnsbryteren - dvs i den lampa som er bryter samtidig. Da skulle det gå greit med teltoppsett i mørket, vil jeg tro. Forteltet, ja, må få på lista som skal holde forteltet til bilen. Avglemt i buret de kaller bod her.

Det er én fordel å være uten jobb, man får gjort ting nå og da.

-kjapp drodling om den USB/coilboksen jeg har for 230V. Den krever at man pluggern i, dvs kobler på landstrømmen, og så skal en avvente 15 minutter før den settes på belastning og det gjøres vha en bryter på selve boksen. Fra boksen går det da ordinær jorda 3pola kontakt som en finner i stua hjemme, som jeg ser for meg å plugge der Ladegerät i slik at når landstrøm er påkobla og Far er ferdig med teltoppsettet på høyresia av bilen OG har vært på sanitærbygget på campingplassen for biler som Turpåhjul.com velger for treffsted OG kokt opp vann på propanen uttafor bilen, så kan jeg strekke en neve etter bryteren og gi den ett trykk og så gir den sin svært jevne spenning til der ladegerät.

-Jeg ser for meg å lete fram løsninger hvor USBen er hengt opp bakerst på skapseksjonen slik at jeg når den om jeg krabber bakerst i bilen, evt åpner bakluka (og den er jo gjerne åpen under etablering av base). Så da skal jeg egentlig bare teste ut der ladegerät over tid før jeg så tester ut USBen kobla mellom der Ladegerät og landstrømmpåkoblinga. Trur detta blir en fin vår, jeg!

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Gjett om jeg får redigert innlegg i Firefox ? Nå har jeg sågar (foreløbig) siste versjon av nettleseren, også. Ikke så nøye, men likevel.

I dag hentet jeg opp ei tjafseske med tre blå skråstilte streker på opptil flere av sidene. Eberspächer sin logo. Har ei tjafsekse jeg handla fra en kompis for tre (?) år tilbake fordi han på sin side hadde samla opp diverse ræl fra og / eller til sine egne VW T4's og T3's. Jeg fordi jeg har en vannvarmer som er ment være kjørevarmer på kjølevæskeanlegget på bilen. TDi-motorer kjøler sin kjølevæsketemp såpass effektivt ned at skal man kunne hente noe fra varmeapparatregisteret som på sin side skal gi varme i dashbordet til kupé eller defrost-funksjonen på frontruta så må bilert i de nordiske land ha en såkallt vannvarmer. Også kalt hjelpevarmer, og for så vidt også kjørevarmer siden de for det meste er i bruk mens motoren går.

I en ideell verden skal min Eber DZ3w eller hva den nå heter, min 3kW Eber wasserheiser fungere på det vis at når jeg trykker på nøkkelen for å få opp sentrallåsen (ja, "sentrallås", du... don't get me started...) så skal Eberen avvente om noen tar i førerdøra og om døra går opp så skal Eberen begynne å gløde (dieseldrevent, sant). Dermed skal endel av forvarminga av Eberspächeren være igangsatt, påbegynt og et stykke påvei til den tid man har med sine polvotter på funnet veien for nøkkelen å gå i tenningslåsen på rattstammen. OK, med votter på så må jeg skifte grep om nøkkelen etter innsetting i tenninga, det handler om fysikk og sånt.

Greit nok, man setter nøkkelen på ON og lar bilen gløde motoren (også). Etter en tid slukker glødesymbolet og i en enda mer ideell verden (hvor startbatteriet har maks futt) så skal bilen starte opp. Selv om en kald motor vil gå tungt med stiv motorolje, går den og dynamoen overtar som strømkilde for både tenninga, alt bakover i bilen og da altså også Eberspächeren. Den skal til nå ha startet blåse unna kaldrøyken sin, hvitaktig i farge og det fra venstre fremre hjulbue.

Så snart Eberspacherens brennkammer begynner oppnå driftstemp forsvinner hvitfargen (dvs damp, vil jeg tro) fra eksosen og den blir mer gjennomsiktig eller usynlig. En må da ut med tørrneven og kjenne på eksosrøret i hjulbuerommet for å finne ut om den går om en ikke har det såpass tyst rundt seg at man kan høre pumpe m.v surre og så der inne.

Det vannvarmeren gjør er å varme opp allerede nedkjølt kjølevannsvæske som strømmer fra motoren (varmeste punkt på sløyfa i kjølevannskretsen) før varmeapparatregisteret i dashen som henter ut varmen til overnevnte funksjoner i bilen.

-Uten hjelpevarmer har jeg tidligere skildret det å skulle kjøre jentungen til dengang barnehagen hvor vi satt der som to nelliker og så på ei innvendig frossen frontrute som aldri ble varm, det tok sågar langt over en time og 20 minutter før ruta var isfri... Heldigvis kan jeg i slike tilfeller la jentungen leke i snøen og selv fjerne annen is og snø på og oppå bilen iht myndighetenes krav. Og det som er av snø på jentungen, kostes vekk før hun dengang ble stroppa fast i barnesetet.

Så langt alt vel ?

Jeg hadde funksjonsdyktig hjelpevarmer da Vidvandre var ny, men uforutseende som jeg var monterte jeg ikke bryter på temperaturfølerkretsen på Eberspächeren slik at jeg inne fra dashbordet fritt kunne bestemme om Eberen skulle kjøre selv om det var 5' eller varmere utendørs. For om man ikke tvangskjører den i varme måneder, så tettes eksosen igjen av støv 6 smuss og brenneren skal jf kunskapsministeriet kjøres minimum 60 min i strekk pr mnd for å unngå tilsoting.

Og om du ikkegjør dette, mister du funksjonen Eberspächeren har.

Må jo si at det er interessant at Harald A. Møller ( Svindel-Møller som noen kaller dem pga "kreative" priser og udugelige forslag ved verkstedbesøk), Sulland bil, Albjerk etc aldri tok seg tid for å forklare første eier av disse bilene etterhvert som de ble kjøpt, at "dersom du velger å bare ha en kjørevarmer vil varmeren slutte å virke fordi den ikke har tilstrekkelig med utstyr påkobla for å selvstendig kunne fungere skikkelig". Og selv om supperådet hos f.eks Møller da så seg nødt til (my ass) å ta seg ekstra betalt for å få konvertert Eberen til en parkeringsvarmer med forskjellige tidsur på eller i dashen, så skulle de jaggu fanden likevel ha trumfet igjennom dette hos kundemassen.
    -For alt jeg vet spekulerte de i å da skape en drøss av kunder som senere måtte ha bilene på verksted for å få fikset Eberspächerne sine ? Sier litt om hvordan systemet hos Møller fungerer...

Åkkesom. Jeg har et display, eller styringsenhet for innfelling i dashbordet (mot at jeg mister ei lita hyle der) som skal drifte min Eber den dag den igjen virker som den skal (som kjørevarmer). I tillegg mener jeg og andre at jeg nå har det aller, aller meste av deler jeg behøver for å kunne konvertere vannvarmeren til å bli en parkeringsvarmer i tillegg til bare å være en kjørevarmer. Det vil si at jeg ikke bare kan fra mitt fancy innfellbare modulur i dashen kan tvangsstarte Eberen, sette på tidsur hele tre tidspunkt pr døgn eller se hva klokka er (de tyskerne er noen luringer, hva om klokka på dashbordet ikke virker ? Jo, vi lager klokke på moduluret også). Neida, jeg kan sågar koble opp både modulur og vannvarmer til å fungere sammen med DEFAs Smart Start-system. Den dag jeg flytter Nordover, for jeg mener det er usannsynlig jeg blir her i syden til evig tid, så har bilen blokkvarmer montert slik at i tillegg til at kjølevæskeanlegget får oppvarming før og under bruk, så får motorblokka sin tining som jo i tradisjonell stil også varmer motorolja slik at bilens motor i prskais starter varm selv om det er 40 blå der ute. Mindre slitasje på motor, mindre avgasser og Lanpartyet i byrådet gleder seg.

Som nevnt er planen nå den at jeg skal så godt som skru opp det jeg har av deler i haugen med lausunger av Eberspächerdeler, til å være svært nært funksjonsdyktig utgave. Jeg får ikke testa den uten drivstofftilførsel og spenning, men dette er i min verden noe jeg kommer til motorrommet med bolt on-ferdig dings, så "alt" jeg trenger er å blende av de to kjølevæskeslangene på montert Eber (21mm skal det være, en rørstuss som plugges i hver slange etterhvert som de kobles av Eber skulle gi minimalt med søl) og så kan jeg anvende ei arterieklemme (som dr. torgersen i sine sketsjer kaller "arteriepinsett") og så er det å koble av kabelen med kontakt som en lett når fra oversiden av motorrommet. Deretter ? Løsne skruene som holder dingsen til bilen, og ta av for så å montere igjen.
    -Selvsagt etter at jeg har lagt opp strøm direkte til Eberens kontakt for spenning inn, det må jo testes om den ikke vil gå bare fordi den ikke får minstekravet til spenning Hadde vært moro om det var eneste feilen som er der, men jeg tviler på det fordi de pleier å sote ned når spenninga synker og så stopper de fordi de ikke klarer drifte seg selv med lavere og lavere spenning og selv om den har hjerne som sier "start opp igjen" så er da spenninga for lav til at den gjør det.

Blir moro å se hva jeg har i eska, men før jeg starter rengjøre i oppvaskbenken skal jeg lese igjennom en halv smalordner med litteratur på hva som befinner seg både i eska og hva som står montert i bilen. Jeg har alt av reservedeler unntatt glødepluggen fra før av, så noe mer enn å kunne tilføre minimum 11 V skal jeg vel få til før jeg eventuelt går på full stans igjen.

Lesesøndag, som man sa det på gymnaset. (alle disse dokumentene ligger online hos Eber, forresten).

Dels relatert til dette, så har jeg ved de to siste periodiske kjøretøykontrollene fått anmerkning fordi temperaturføleren er utklblet. Noe som ikke er spesielt rart, det er Eberspächerens tempføler jeg har koblet ut (ikke bilens/motorens) så der får jeg forventningsstyre verkstedet når bilen går inn for PKK ultimo mai.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Glemte ! Oslo antirust langt oppi dalen sausa inn eksosrøret til Eberspächeren i hjulbuerommet, så jeg tror første gang jeg ser for meg å brenne Eberen rein, så skal det skje etter noe rens av røret - evt om farsarven (han daua i mars 2017) står på bok, at jeg kjøper et nytt eksosrør.

Hvis ikke kan jeg jo selge røyklegginga til Sjøforsvaret eller ne i den retningen.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-driver og forsøker få 4x16tomsfelger nordover pr post. I og for seg en enkel affære men med mange brøker og detaljer som skal gå opp før eier (kjøper) har fått henta dem på lokalt postkontor.

Posten tar, som eneleverandør på kolli av slik størrelse (dekkene står på dels fordi de kan brukes en eller to vintersesonger til, evt flere sesonger på grus) 260,-/stk i vektkostnad samt (seeeeelvsagt) håndteringsgebyr på kr. 119,- pr stk fordi de er 67x67x23cm i omfang.

Jeg kunne i teorien ha sett om jeg fikk av gummien på felgene, sånn for å gjøre kolliene mindre - men like forbanna veier to felger mer enn de 30 kg som er maksbegrensninga hos Posten. Da blir det 4x25kg (de veier 22.24kg pr stk før jeg taper på papp etc).

Greit å vite om en skal sende hjul her til lands. Jeg drømmer om å få parkeringsplass på glatta med bakenden på Vidvandre i retning hovedinngangen på et senter borte ved der jeg bodde før. Så få ut vippetralla og ta ett for ett hjul på innsia av senterdøra og så gå og presentere seg, hei jeg har fire hjul - du ser dem der borte. De skal avgårde, helst med bilen idag, kunne jeg få lånt buret av deg for å laste dem opp slik at alt du trenger gjøre er å skyte dem med pistolen ?

Om ikke "post" i butikkmedarbeideren anser det som et rent varp at jeg tilbyr meg, så tar jeg ett og ett hjul til disken og laster dem opp der.

Fiskeagn-vekta mi stoler jeg på. Jeg testet forresten egenvekta på BF/G AT km-II som står på bilen (reservehjulet) og det veier mer enn 25kg med sin 215/75R15, så veit man det. Fiskeagnvekta stopper på 25kg og presenterer "Err" ved mer vekt enn som så.

Så da gir jeg opp å veie vinterhjulene og veit samtidig at Postens gebyrer fremdeles stinker men denna gangen er det relativt sett hållreit likevel.
    Lenge leve brokk!

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-i ungdommelig overmot sendte jeg forespørsel til fraktfirma på Orknøyene om pris for å få Vidvandre fra Tórshafn til Kirkwall/tilsvarende.

Jeg har hyttpæng på vei etter boet fra min far, og de pengene må jo gå et steds hen. Jeg har mine utgifter gjennom året og arven kommer jo av naturlige årsaker ikke til å gå med til Bugg & cola.

Men jeg har råa til å reise over til det 17. Busfest som i år avholdes i Somero, Finland Nord-Vest for Helsinki i juli og deretter er det likevel både tid & anledning til mer hyss. Kunne vært moro med ei uke på Sagaøya, noen netter på Færøyene sånn for å ha vært innom igjen og så tatt seg over til Orknøyene hvor fergenettet til Northlink tar en til Shetland og Scotland for videre snaromvei bortigjennom den veien.

Og likevel skulle det vært godt med penger til Bugg & cola etter hjemkomst. Får se hva svaret til shippinggjenget blir og deretter hvordan tidslinjalen blir framover.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

...sukk.

Var også så tåpen å spørre på tilsynelatende OK reiserelaterte Facebookgrupper men får brødmeldinger om "ta container fra Danmark" eller historisk informasjon fra før Smyril slutta med alt annet enn (tidl. Esbjerg) Hirtshals - Island - Færøyene - Hirtshals (tidl Hirtshals) og jeg supplerer med at heller ikke ferga innom Bergen går lengre eller Harwich - Esbjerg og at jeg ikke er interessert i å få lest opp historikken på fergeruter som ikke er lenger.

En var spydig, ei var hånlig. Facebookdritten man leser om i media, med andre ord - ingen svarte på spørsmålet så langt

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Sier som Harald Heide Steen jr i Soga om Hellig Olav - Helvetikum forbannikum.

Feilkjøpte 16-tomsfelger til Vidvandre, solgte dem videre for to uker sia og fikk dem avgårde rett før helga og nå først viser det seg at ny eier kryssjekka delenummer som sto på dem - selv om ham jeg handla dem av bedyret at disse basser T4-serien, så er det T5-serien de passer på. Og uten illegale spacers så går de slett ikke på ny kjøpers T4

Sa som så at så snart jeg har arven på bok får han umiddelbart sine kronasjer for frakten opp. Han står selvfølgelig fritt å selge hjulene som han enn måtte ønske det, siden han har dem hos seg i annen landsdel. Minnet ham på at i tillegg til kr. 260,- så tilkommer det jaggu kr. 119,- i omfangsgebyr hos Posten Norge. Pr stykk.

Sånn er det når man stoler på venner. Det er sikkert min feil at ikke jeg så etter enten om det sto stansa inn delenummer på dem, eller for den saks skyld at jeg ikke prøvemonterte dem (med brudd i knær & totalforbud mot løfting & bæring ? Neppe) men like forbanna er det feilsalget som er surest.

Men jeg lærte i det minste dét, da. Selv om "noen sier" så er ikke det identiak med at "noen sier sant", sant

Driver og tømmer containeren jeg har leid som bod (i altfor lang tid) så det er mye småkjøring og omtrent daglige turer bortom Haraldrud for deponering av ræl.
    Note to self - om en senere skulle ha samlivsbrudd, ikke ta hennes ræl med i bagasjen (vi skulle tømme felles eid leilighet på Vestkanten ifm takstmannens inspeksjon, meglerfirmaets fotografering og da også salget)).

Bilen funker, All Terrain er noe så som så på glatta men ikke verre enn at det går helt fint å kjøre med dem.
    Jeg har dóg ikke kjørt i f.eks 80km/t, trur 50 er eneste de siste ukene) så jeg veit ikke om den fremdeles ruller på tvers av fartsgrensa som før.
    -Skulle jo være bra underlig at to sett hjul skulle være årsaken til disse kastene jeg skildret oppsto - det sagt, så ettertrakk jeg fanmeg sommerhjulene mens vi var i Danmark; de satt som de skulle, og da er det ikke det som er opphavet til kastene.

Har av innertrekket til skyvedøra, to av platene på skapseksjonen bakover. Skal anskaffe støydempematter når der er lapital og legge i dørene, og så lurer jeg på om det kunne vært noe å lagt filt på innsia av plata til det rommet som har kjøleskapmotor og der Ladegerat (gass og batteri utgår det å ha matter på).
    Det blir sånne tykkere skumplastmatter med sølvfolie på ene sia og så blir det filt som skal på diverse flater før jeg gir meg med den jobben.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-forbanna Harald A. Møller og hele hans gjeng. Opplevde på Kakemonsteret i sin tid at innertrekket på skyvedøra løsnet, og forsto dengang dette skyldes at noen todelte plastknoter som holder trekk til dør er festa fra fabrikk med tokomponentlim.

Så lang alt vel ? Tokomp smuldrer hen med tiden og blir porøs... Og innertrekket på blåbilen løsna helt, hvorpå jeg fikk handla en pose med nye knotter siden jeg dengang mistet dem etterhvert somd e løsna og falt ut ved døråpning.

Så da dørtrekket løsna på Vidvandre også tok jeg det ikke så himla tungt - vel har jeg tatt bedre vare på knottene denne bilen har sluppet men jeg tror ikke alle er å finne på de forskjellige (selvsagt) stedene disse er lagret. Altså er jeg i manko. Oppom Møller Ryen igår, og ETKA-katalogen hans viste at det etterforsyningssettet med knotter jeg handla for åtte år tilbake ikke er i systemet mer.

Om ikke bilen din er utslillingsmodell i lokalet kan du drite i å finne deler til den
    Bruk & kastmentalitet for rikfolk - pakk.

Dermed leter jeg etter slike andre steder for jaggu finnes de der ute! Og om Møllers stolteste representanter fortsetter å ikke vil ha penger til å betale smøret på frokostbordet søndagsmårran så er det jaggu helt greit for min del
    Da tar jeg mine penger andre steder.

TPH-turen/treffet på vårparten går samme helga jeg er i Borås og trør, så der stiller jeg neppe.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •