Side 20 av 20 FørstFørst ... 10151617181920
Viser resultater 191 til 200 av 200

Tråd: Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Rakk ikke Reiseradioen, dels fordi den visstnok er nedlagt og dels fordi jeg var på campingen 0930'ish.

To timer senere var tilstrekkelig campingbiler, såkallte båbiler vekk og Far kunne installere seg i skyggen av et tre (treet som ga skygge i fjor var plukka ned siden da, de er store og trenger bli bytta ut, ja).

Fire T4 som deltok på treffet, et hav av ubrukelige T3'ere - well, én flott Joker, da, samt en Californiafødt camper som har helt egen forumtråd her. Ingen T5, ingen T6 og ingen T1 (i år). Mange av det faste inventaret er på ferd mot Somero i Finland hvor årets bussfest går av stabelen og de mente på sitt vis de ikke ville rekke bortom Finlandstreffet om de også deltok på Drammenstreffet. Makan! To stk derfra skal kjøre imårra bortover så det å ikke rekke fram er kun tullball.

Hjemme igjen forbereder jeg meg som best jeg kan, sjekker kart og funderer på ting man kan og ikke kan. Siden jeg ikke kan bære pakning går jeg jo ikke firedagersmarsjen i Nijmegen før jeg oppnår pakningsfritak i 2022, når jeg fyller 50. Greit nok, men det er lenge til.

Jentungen er 11 i 2020 og kan jf statuttene til KNBLO, det nederlandske idrettsforbund, delta på firedagersmarsjen men da 4x30km i sivil. Da kan jeg sikkert gå sammen med henne og jeg vil oppnå et 2-tall på min ikke-aproberte ordonnansmedalje, jeg syklet et år for NROFs Bergensavdeling og fikk den medaljen da.

Jeg er i prossess med å trene opp dette lille pikebarn. Hun trener jo amerikansk fotball som det er og turn, så fysikken er dermed tatt hånd om. Det hun trenger i tillegg er mild marsjtrening og mild styrketrening. Vi kommer slett ikke til å innstallere oss i apeburet og stå der og brøle som styrkeløftere gjør men istedet drive lek og aktiviteter som likevel dekker opp for både marsj- og styrketrening framover. I juni gikk vi en dag i Elfsborgsmarschen i Göteborg og hun uttalte tvert at neste år går vi to dager. Greit, det.

Jeg har god trua på at fra nå og til startstreken om to års tid. Det går fint an å pusle med f.eks Linnémarsjens familieløype på 2x6,5km hvor det er poster underveis, hinderløype og post man snekrer fuglekasse på f.eks. Det går fint an å gjøre som hun sa å ta 2x10km i Elfsborgsmarschen og se om ikke 2x20km i Hærvejsmarchen er oppnåelig (og det mener jeg hun fint får til).

Men hva Nijmegenmarsjen angår, så tror jeg rett og slett vi må bli turister der neste sommer. Bare innstallere oss i nesten Tour de France-stil langs løypa men da på steder hvor kun jeg (sic) får lov av KNBLO og den militære organisasjonen CVM tillater meg å stå, men hvor ingen sivilister kan campe for å se marsjen fra. Sikkerhetsspørsmål, si.

Stor plan er vel å ankomme helga før alle andre slik at man har ei uke i ansvarsområdet til aklimatisering og sightseing rundt om både i løypa marsjen foregår i men også severdigheter sett fra sporet og som man ikke får sett fra løypa. Når nordmenn begynner ankomme tirsdag, onsdag linke opp for is og brus, kanskje middag.
    Fredag foregår Øltimen, som jeg i min tid initierte for å få folk dels til byen tidligere enn de pleide (aklimatisering over flere døgn er bedre enn å ankomme dagen før marsjen for så å gå til sengs og krampesove i en ukjent varme før start..) og dels for at det lokale næringsliv skulle ha større inntjening på oss og dermed gi oss litt høyere takhøyde (hehe).

Når de er ankommet AO og befinner seg der, stille og rolig bare trekke seg tilbake noen dager og gjøre ittno. Mandagen (som i år blir gårsdagen) kjøre ut til et sted våre folk passerer uten sivile langsetter, og campe der. Når mårrante kommer, fyre opp vann for suppe og sette opp en portapotti til deltakernes bruk (blir ikke akkurat med hjem igjen etter endt uke...) og strekke pressenning for skygge eller ly og bare avvente til de første begynner ankomme stedet. Overlevere brus, varm suppe, øl eller snop over en lav sko til dagens porsjon er servert. Så kun være supportere, med et stålrør jeg har, stroppa fast til reservehjulsbæreren og balkongflagg påmontert på toppen. Sløve i skyggen, som Dum Dum Boys sier det.

Samme dag 2 og 3. Fredagen etablere seg en plass og ha syklene klare, så snart folket har passert hive seg på og tråkke litt rundt om - en utmerket plass å se er landsbyen Beers i Grave kommune. Der avholder den norske militære (og akk, så uhøytidelige) orden Kirketrappen i Beers' beskyttere sitt årsmøte, som i praksis tilsier at det vanker en cognac på de som går og så får noen opprykk iht statutter der. Herlig opplegg, alt for å trives.
    Sykle derfra og til en annen kommune nærmere Nijmegen og linke opp med ei venninne der borte og sløve i skyggen av huset til ei venninna av henne, der er det uhøytidelig og uoffisiell rasteplass. Mellom Beers og huset til venninna henter vi bilen noe nærmere og sykler de siste minuttene til huset, igjen.

Så snart klokka passerer 1800 er marsjen offisielt over på fredagen og bilen kan hentes for pakking. Deretter kjøring til et annet sted på ferden hjemover.

Som om hun ikke er preget fra før av tror jeg så definitivt hun blir det etter en slik tur. Hun kjenner ingenting annet enn at Far har reist ned årlig siden hun ble født, hadde jeg hatt knær som funka kunne jeg muligens ha stilt til start i år men jeg avventer til pakninga blir igjen hjemme. Så får jeg teste ett eller to år først sammen med henne hvor jeg er fotordonnansen hennes mens hun forsøker seg.

Skal bli noe å bryne seg på for kjærester framover: -hva er det for en medalje ? Det er en nederlandsk militær medalje aprobert på norske uniformer.

Jaja, får trene litt på å bo i bilen sammen også. Er det mye vind, sover hun jo ikke oppe. Da er taket nede og hun er for lang neste år til å ha en brisk på tvers over førersetene mellom seterygg og dashbord. Jeg har trua.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

All (?) administrasjon rundt hevinga av bilen er nå avsluttet. Det var noe knot med overlappende fellesferieperioder hos hhv Seikel og tysk tollvesen i Itzöe som medførte at refusjonen av for mye innbetalt ift hva jeg endte opp med å få utrettet hos Seikel, men når saksbehandler i Itzöe var på plass igjen etter ferien sendte vedkommende tvert melding til Seikel og dermed kom det kapital inn på bok i går.

Jeg mottok også et knippe dekaler for montering på bilen, disse ble ved en glipp ikke med fra Freigericht i mai men nå har jeg så det holder. Får montere klistremerket så pent jeg bare kan bakpå Vidvandre.

Mulig Nord-Norgetur med jentungen neste helg, må se an fiksinga av ting i skapseksjonen slik at bilen får montert opp sengplata over bagasjerom, det som skal holde madrassen "min" nede bak baksetebenken slik at når jeg feller bakseteryggen ned så går den i flukt med madrass på plata bakerst mot bakluka. Har kontroll på tre av skruene for å kunne lukke den svarte boksen til der ladegerät, for å montere kretskortet på boksens bunn trenger jeg bare 3 maskinskruer jeg tar fra en stasjonær-PC jeg har stående så er den (åjåjåjåjåj, ordspill) i boks. Kjapt bytte av gasslangen baki bilen, fra manometer til røropplegg, så er komfyren også operativ.

Koble på hurtigkobling mellom laderegulator og fritidsbatteri slik at jeg ved hurtigkobling mellom laderegulator og utsia av bilen kan koble opp solcellepanelet ved behov - ser for meg å bare bruke 230Vkontakter IP44 jeg har liggende til siste punkt før kabelen til solcellepanelet.

Og med det er bilen omtrent like god som ny, bare å få skrudd opp kjørevarmeren og konvertere den til parkeringsvarmer så er bilen (igjen) i bedre stand enn da jeg overtok den.

Fauske, Sulisfjellene med alt av grusveier er målet. Muligens tager vi også en tur til Stamsund og ser etter the Girl nextdoor om det er tid til slikt og i så måte blir det vel fort en tur oppom Stokmarknes også for å vise pikebarnet hvor man vokste opp. Skulle bli enda flere grusveier av turen om vi sviper bortom Bø kommune ute i havgapet, også. Må se det an.
    Innervägen opp og ned, gidder ikke kjøre bompengeregimet når man kan nyte frisk fjelluft og se flott natur på transportdistansene.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Harrybilklubben jeg er medlem av skal ha 25årsjubileum om få uker (manglende varslingstid) så da mailen tikket inn noen minutter før æppen varslet om jubileumet, hadde jeg allerede rukket melde på Vidvandre til utstillingen der.

Planen er enkel og grei, få på gangstercapsen, ha med forteltet og finne ei gjørmeløype påvei dit. Nedsausa i gjørme, med ventiler montert i vinduene på framdørene, åpent kjøkkenvindu, tak, skyvedør, bakluke med reservehjulsbæreren åpen og rør m/CB-antenna påskrudd.

Ikke helt som alle andre, med andre ord. Ser vel strengt tatt for meg å bli eneste bruksbil i hallen om jeg til syvende og sist får stille ut. De fryktet at vi må stille opp utenfor veeeeeldig tidlig. Jeg bød på mårrajogg 0500 der oppe.

Hadde vært moro å fått stilt ut doningen. Rapport kommer i så fall.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Sånn ut i framtia så mumler busforumet om et Nordlandstreff igjen, noen år siden sist. Denne gang i 2020 i Vesterålen, noen har sett Monsen minutt for minutt-TV og blitt inspirert av landets fineste område. Stakkarene er bare vant med Lofoten fra før av, så det er jo ikke rart de blendes av det som Monsen nå har vist dem på TV.

Dersom de ikke knoter det til med datoer så blir det en tentativ kalender for jentungen og meg for den sommeren etter denne lest

-Drammenstreffet for så å kjøre relativt sakte til
    -Nijmegenmarsjen for så å kjøre relativt sakte (ferge Polen - Sverige?) opp til
    -Vesterålstreffet.

Jaja, man får vel se hva en rekker over. To år å forberede seg på. Burde jo gå.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

En skulle ikke lenger ut i forumtråden enn én deltaker til før forvirringen umiddelbart oppsto.

Nå er det ikke snakk om et løp over tre helger mer men å ha det som et akutt treff umiddelbart etter busfest. Noe som da sprenger tidsskjemaet ift skisseringen jeg jobber ut fra. Ba om verifisering og skjær igjennom tåkepratet, de må forholde seg til det som er sagt og kommer man med noe annet så må en da først kunne forankre det i at dette er hva folket vil.

Drammenstreffet første helga med kjøredager imellom til Busfest er som før. Men nå vrøvlest der om å ha Vesterålstreff umiddelbart etter Busfest og ikke lenger i Vesterålen men i dritschtøgge Lofoten (fysj!) og det uten kjøredager imellom.. Racer-etappe med fler enn én vognfører som da denne husstanden har.

Elskluderende og forbeholdt de priviligerte.

Vel, i verste fall dropper jeg som før Busfest og da også Vesterålstreffet om de presterer (nuvel) å malplassere det både i rom og tid. Vesterålen skal jeg alltid få vist jentungen. Med eller uten deres hjelp

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Jim snakker om å ta en tur nordover (til Fauske eller der om kring) før høstferien, jeg har spikra den fram til onsdag/torsdag men småmyser på nettstedet Nimber for å se om det er noen der som vil ha transportstøtte fra Oslo'ish via Østerdalen, Trondheim og så opp til Fauske (evt Bodø/tilsvarende).

Dersom det er like mange interessenter som har sitt de vil ha fraktet, så kan deres oppdrag på nettstedet innbringe diesel, bompenger og en burger eller to hver vei. Hadde en bare hatt tid... -Idag er det f.eks tilstrekkeligmed oppdrag til at jeg kunne kjørt ivei og returnert med en bugg til overs, hva storkapitalen angår.
    Dette er vel ikke hva reklame-TVs "fraktekrigen" går ut på men det minner om det.

Jim skal ha opp ekvipasjen sin og trenger skyss ellereget kjøretøy ned igjen, jeg må ha tre+ antikviteter som kommer oppta all plass bak i Vidvandre så da var jo egentlig den saken grei. Jeg kan verken ha med dem sørover eller kjøre hans bil nr. 2 opp om det bliranledning til å reise.
    Egentlig et enkelt regnestykke. (store ord, så det ikke før nå)

Ikke nytt om bilen, det gnager i bakhodet med Eberspächeren som ikke har virket på snart 6.5 år. Hjelpevarmeren, kjørevarmeren - kjært barn har mange navn. Den virket da jeg kjøpte bilen men uten tvangsstart-mulighet kokser den igjen og dør på seg, standardfeil på dem. Med bryter for tvangsstart, alternativt kontrollpanelet fra Eberspächer på dashen (hah, har for innfelling i dashen) så styrerman selv om den skal starte som den skal i.l.a en måneds bruk selv om temperatursensor forteller den at det ikke er 5'C eller kaldere, der er minstetemperaturen for at den skal starte selv. Tungt midtsommers å få starta den uten bryter på tempsensor, ja.

Må vel blande litt aralditt/tilsvarende og finne tak i god "snekkerkniv" for å bende unna gummilista på frontruta for å få tettere frontrute, har hatt tre punkt langs bunnen av ruta hvor det glipper nok til at bilen dugger innvendig ved kulde med det resultat at da er frontruta overiset også innvendig - feil; helst innvendig uavhengig av om utsiden er iset nedmidtvinters. Da er det herlig å ankomme bilen i 18 blå, og få starta opp, rusle rundt med kost & isskrape og stulle for seg selv noen minnutters tid og konstatere at jo, nå er bilen kjørbar og fri for snø og is - åpne førerdøra, sparke og evt koste av seg snø, sette seg inn, hive på seg beltet og oppdage at neidda, frontruta er nediset på innsia, den, ja. Jeg vet at jentungen ogmeg satt i bydel Bjerke og ventet i 80 minutter på at det føkkings varmeapparatet i bilen skulle tine av innsia av frontrutaen av vinterdagene mens hun enda gikk i barnehagan. -Dét hadde aldri skjedd med fungerende hjelpevarmer! Den gir kjølevæskeanlegget den ekstra varmen som varmeapparatregisteret behøver siden kjølinga ellers er høyeffektiv for en TDi-motor.

Av og til får jeg flashback til da jeg kjørte Tyskerbrakka og kun hadde varme i dashen. Det var et bakre varmeapparat under midtseksjonen av bilsete bakover, men det hadde aldri virka med bilen i mitt eie - jeg mener ham jeg kjøpte av hadde også forsøkt få det til å virke uten hell.
    Jobba på Rena ogfredager midtvinters kunne jeg kjøre med varmeapparatet i dashen på full guffe i tre timer, fra Rena til Elverum og over Miklagard og gjennom byggefeltet fra Kolomoen til Gardermoen og på den siste halvtimen begynte det å slutte være kaldt over skuldrene uten at det betydde varme i kupéen.
    Da jeg etter mye om ogmen oppdaga at det rett og slett manglavarmeapparatviftemotor i bakre varmeapparat og fikk tak i en av dem som umiddelbart'ish ble innskrudd i bilen, så tok det meg 10 minutter å ha gjennomvarm bil fra kaldstart i -26'C. Og sånt merkerman som pendler til Østerdalen!

-Med fungerende hjelpevarmer så kan jeg kaldstarte opp Vidvandre (som Kakemonsteret) og han gjennomvarm bil i.l.a et kvarters tid, Vidvandre har fire varmeapparat ombord mens Kakemonsteret hadde tre.

Mensjeg husker det, favorittlaptopen krangler påmellomromtasten så serdu sammentrukne ord er det ene ogalene fordi den er som redigeringsfunksjonen påforumet, noget defekt

Jeg har angivelig tilstrekkelig deler for Eberspächeren at det skal la seggjøre å koble den opp som parkeringsvarmer nå, dvs la den surre og gå på fritidsbatteriet mens bilen er parkertom jeg enten fjernstarter den (DEFA Smart Startmanuell utførelse (blir velåfåmedSIM-kort påden en vakker dag)) eller om jeg låser opp førerdøra og starter den manuelt før jeg f.eks koster av og skraper is mens den surrer og går for seg sjøl. Gleder meg til vinteren, det er kos å stå der og koste snø av bil - du veit at om kort tid så starter du bilen og kan kjøre ut i fantastisk vintervær.Vel, ikke her på Østlandet da - herskal man ut å kjøre i brun trafikkfarlig gugge sammen med alle de som aldri har kjørt en vinterdag før

Blir vel å seipe BF/Goodrichdekka som står på og så kjører jeg neste år på 215/75R16 eller hva nå enn sekstentomshjulene har for dekkhøyde, hadde jeg bodd bedre til ville jegogså pigga opp gammeldekka. Det er dem jeg handla av en kar her på forumet, han kjørte en svart US Truck og la ut endel fra turene sine, husker ikke nick & navn men trivelig fyr. De begynner sikkert å bli gamle hva gummikvalitet angår men seiping ogen teoretisk piggingløser vel veigrepstematikken der, vil jeg tro.

Er i prosess med å forsøke finne et sted bilen kan få stå i fred på, når jeg ikke bruker den. Visdomsmennene ogkvinnene i Bystyret i hovedstaden har (sukk) overlatt til bydelsrådene å selv bestemme om det skal innføres segregasjonsmessig "beboerparkering" på gatene i de enkelte bydelene. Og da er det helt okay at håndtverksbiler o.asom ikke brukes - til noe - står der imånedsvis mens dem av oss med reelle parkeringsbehov, som ikke har firmaet som eier av kjøretøyet og kan parkere på firmaets eiendom, vi får ikke lov å parkere på gata fordi kjøretøygruppenbyr lokalpolitikerne imot. Campingbil er unntatt "løsningen" med beboerparkering... Missunnelsen lenge leve.

Jeg vet av to steder, og da som i "steder" og ikke "områder" innenfor bymuren til hovedstaden som jeg kan få lov å parkere utendørs på og den ene er et prvat sted man må knive med dem som bor der og samtidig krysse fingrene for at kidsa ikke tagger ned bilen din (for det gjør de der...).

Jeg visste om en campingplass 30 minutter ut av byen, og romantiserte meg vekk i tanken om å få parkert der borte. Bil og henger med låsbare kasser stroppa & boltet fast på minihengeren min. Bruke den løsningen som fattigmannshytte, komme seg ut av byen i helgene. Skal være 230V å få kobla på bilen så med ClasOlssons enkleste SIM-kortløsning kunne man trykketpå play 30 minutter før ankomst og ankommet varm campingbil der ute.
    Ved vær som nå, sykle ut med jentungen - trene henne opp til en times sykkeltur før ankomst der borte. -Jeg aner ikkehvordan det er med sanitæranlegg men jeg imin ringe visdom tar det joforgitt eksisterer, med dusjfasilitet og tilgjengelig toalett for byfolket.

Det hadde jaggu vært noe å våkne av fuglekvitter (nei, ikke nattergalen - som jeg ikke har hørtmye av i år, når jegførst snakker om den. Borte fra Gamlebyen, tro ?) og så strekke seg og lytte til omgivelsene. Åpne skyvedøra og for en gangs skyld ikke få alt av væte fra nattens duggproduksjon ned i nakken idet man stikker hodet ut og titter seg rundt. -Uten denne Branderuplisten jeg har for å gå langsetter bilens overgang mellom (opprinnelig) biltak og bilside, så renner vann gjerne ned, da. Med Branderuplisten på plass vil vannet renne ned men da i bortoverformen av "ned", og ut påfrontruta før den så ledes vekk den veien. Litt mer komfortabelt enn å måtte dra kaldvannet om eget nakkskinn, veit jeg

Tamed seg kruset ut av bilen, slå ut campingstolen min - den var egentlig en form for hagestol men i sammenleggbar form, som Husstanden engang i tia handla til en hage tilhørende en rekkehusleilighet ute på vinterbro. To stoler beholdt, de sammenleggbare. Med pute, selvsagt. De toutslåtte, ikke sammenleggbare går på Haraldrud idag - og jeg kommer ikke til å bryte dem i atomer og hive dem i hver sin blåpose for kildesorteringa! Banna bein, dem og bordet går på dumpen idag. -Sette seg ned på stolputa som går fra der låret treffer stolen til over hodet, lene seg tilbake og stille inn rekti vinkel å våkne opp i, og hive opp beina. Første supen av kaffen ? Himmelsk.

Lettere inspirertav detta vrøvlet så tror jeg at jeg stikker opp påHolmenkollens bakre deler, i området ved NRKs TV-antenne er det en større flekk campingbiler kan stå og hvile over ei natt. Værmeldinga sier regn inatt, så da er det jobare å ha med bok og etpar raggsokker, læsta, og så slappe av i høyden. Skal regne i mårra også, så etter mårrakaffen blir det vel frokost ogmer bok, da. -Har deler av campinginnredningen demontert bakover, det står i å finne tak i maskinskruene som skal lukke der Ladegerät etter at kretskort er skrudd til bunnen av den svarte boksen. Deretter innmontasje av den svarte boksen, få på plass plata som skal være utenfor m/tilhørende ventil, og deretter montere eiplate m/dør bakom - i bagasjerommet.
    Problemet er at setebenken er låst i en til to posisjoner og jeg får ikke kommet til rommet til der Ladegerät så da nødløser jeg problemstillingen med å stable ting under sengplata bak i bagasjerommet og så sover jeg minst like godt som om alt var skrudd til.

Ikke greit å finne alle skruer man engang tok løs når man har fått til å spre dem. Noe ligger i containeren, noe ibilen, noe i leiligheta - men hvor...?
    Finner detnok, og hvis ikke har jeg erstatningsdeler for det meste (bare ikke maskinskruene...) så før vinteren er alle skap som ikke harskapdør lukka ogigjennskrudde.

Husker ikke om jeg nevnte det, men jeg har jo to gassbluss i bilen. Kjøpte et sett med slange ogmanomenter (dvs uten viser/display) da jeg handla Branderuplista et årjeg var i Nijmegen, dro til Amersfoort til en Californiaforhandler der. Jeg trodde da jeg ankom Oslo etter endt "ferie" at jeg hadde fått feil sett,men det viser seg jo aldelest ironisk at jeg har misforstått monteringen av det settet - min mutter jeg mistenkte var linksgjenga (alternativt ikke linksgjenga der røret som skal føre gassen fra gassrommet bak i bilen og fram igjennom campingseksjonen til blussene, såfremt påkoblingspunktet var linksgjenga if you catch my drift) skal enkelt og greit forklart monteres i motsatt ende - på manometeret.

Panneklask og stor latter dajeg fikk den nyheten av en trivelig tysker bosatt i Vestfold, han kjører også California. OK, det skulle vise seg å være så enkelt...

Umiddelbar plan etter at denne verdensnyheten om hvilken vei settet skal monteres på, er at jegmonterer det komplett iht instruksjonene, og deretter åpner for gass hele veien til bluss og skrur på bluss. Så åpner jeg påmanometeret påflaska oglytter fra komfyren. En dærsj gass innover gjør ittno, alt jeg trenger høre er lyden fra blusset. Når lyd, steng igjen og koble fra for å lufte bilen.
    Deretter bestill ny gasslange, den er jo av gummi og lever sitt liv etter ferskvareprinsippet så fem år etter anskaffelsen er det vel på tide å anse den gummislangen som "for gammel". Kødder ikke med gass og der Caravanklubben sier de har varighet på to år, så har de varighet på to år uavhengig av bruk eller ikke bruk. -Hadde vært noe å hardkoke egg i bilennår det er kaldt ute, bare ha opp taket ogmyggnettingsfeltet i takduken åpent slik at dampen forlater bilen, og så etterpå hive på kokevannet på termos for pulverkaffe eller kakao før taket gikk ned igjen og man kunne nyte dagene som de kommer.

Vel, vel. Jegfår se omjeg finner en vennlig bonde i ikke altfor lang avstand til landsbyen vi kaller hovedstad og høre om jeg kan få koble på 230V der ogda ha egen måler samt fjernstyring av start/stopp på forbruket, og kanskje også ha tilgang på sanitærfasilitetene. Har ikkelyst til å parkere der folk fjerner tilhengeren din, drar den borti en kilometer lenger vekk før de gjennomfører herverk påden, pakker hansken full av jord og så slenger den fra seg på felt med parkering forbudt... (for det skjedde i Bernhardland tidligere i sommer, gjett omjeg blefornøyd... - har en kandidat for udåden, forresten.)
    Det er ett av de to områdene jeg veit det enda er lov å parkere på gata, enn så lenge. Ikkemye lysten på å parkere der fordijeg ikke har råa til å leie garasje av Europark her jeg (enn så lenge, det også) bor.

-Men først! -Haraldrud gjenvinningsstasjon og hengerlass med ræl ut av leiecontaineren.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Sukk & stønn

Som direkte konsekvens av manglende mulighet for å planlegge, og med det utføre saker & ting må jeg stå over begge årets Turpåhjultreff.

Denna gangen skyldes det ei jeg mistenker er utdanna på Bedriftsøkonomisk institutt, hun bruker masse farger og fonter i mailene og det er vanskelig å forstå hva hun mener med korrespondansen sin. For to uker siden tok jeg kontakt med (grøss) et sivilt firma og spurte etter arbeid, nettsidene lover gull & grønne skoger og det er faktisk talt ikke noen form for salg involvert (wohey!).
    De svarte at man må gå to kurs de selv ikke dekker - selv om andre i bransjen gjør nettopp det, og at det i flere branser er norm at arbeidsgiver dekker slike utgifter for arbeidstaker, worst case må en skatte av "fordelen". Samma det, jeg kan føre fradrag på det i april åkkesom. -Men de hadde ikke oversikt over når kurs 1 på enorme 6 timer og kurs 3 på enorme 3 timer skulle kunne gå av stabelen.

Med mine straks (usle) 20 år i arbeidslivet så kjenner jeg godt til at å dra inn 9 timer med pauser etc attåt kalles en titimersdag. Dem har det, for å si det slik, blitt en del av opp gjennom årene. Jeg svarte at jeg er interessert men at jeg i forrige uke og denne uka er opptatt med maskinførerkurs (kursdeltaker) og av naturlige årsaker ikke kan delta disse to ukene. Det var okay, bekreftet de.

Mandag mens jeg står og klør meg i hodet over at jeg har funnet funksjonene til rotortilt på en gravemaskinskuff på aller første besøk (som voksen) i en 21-tonns gravemaskin ringer de. Jeg svarer jo ikke når jeg holder på med noe annet og jeg svarer ikke uten headset siden høringa er som den er.

Fikk SMS og etterhvert også mail i.l.a få minutter, inntil da hadde jeg fått gravemaskinskuffa i water igjen og kunne herje rundt med graveren. Sjekka mail i lunchen og de lurte der på om jeg kunne komme på dette overnevnte 6+3timerskurset de tilbyr. På onsdag. Heeeeelprofft.

For å kontre dårskapen med null varslingstid kvitterer jeg med en overdrevent lystig svarmail med at joda, jeg kan stille 0700 onsdag 5. september og gå ut dagen for å delta på disse to kursene, dette vil jeg være med på (for det hører med til historien at de lover jobb til alle som består kursene)
    Selvfølgelig "mente" BI å si noe annet enn hun sa, det var denne ukens onsdag det dreide seg om. -Åh.

Satt i bilen etter å ha inntatt en bedre lunch og funderte på hvordan besvare detta. Kvitterte med at da sliter jeg med å kunne stille fordi jeg er i pliktig praksis ifm annen kursing og dette visste hun og firmaet hennes at jeg skulle gjøre denne uken. -Noe senere på mandagen sier instruktør at -karer, dette har dere god kontroll på. Det ligger an til at vi avrunder kurset litt tidligere enn fredag kl. 1530 på generell basis og så slipper jeg dere en etter en når jeg veit at dere veit hva jeg veit dere kan.
    En bonde som "aldri" har kjørt gravemaskin, en ungdomskriminell som trenger gravemaskin i jobb var de første to som forsvant ut døra med godkjent maskinførerkurs (og med rette, begge var dyktige med skuffa såvel som dumper og hjullaster). Tirsdag får jeg tilbakemelding og på tross av at jeg anså meg som klassens ukyndigste (vi var 6 pax) så sa han som så at imorgen onsdag slipper jeg deg, du kan detta men jeg vil se deg planere masse med rotortilten i bruk først.

Jeg kvitterte til firmaet som ikke evner planlegge (sånt må da koste forferdelig mye penger i.l.a ett inntektsår, da ?) at det lå an til at jeg kunne slippe fra på hhv torsdagen istedet. Hun hadde i mellomtiden spurt om jeg kunne "onsdag eller torsdag", så vinglinga fortsetter (presens). Igår, da jeg ble igjen som siste mann og rydda anleggstomta med instruktør og vi var ferdige å rydde opp masse, stein etc og stoppa maskinene så kvitterte instruktør med at "du kan dette, du har erfaring fra andre maskiner du har hatt god nytte av og idag så jeg at du kan rotortilten på gravemaskina, så du får M2 (gravemaskin) med rotortilt + M4 (hjullaster) og M6 (dumper) pr mail enten fredag eller mandag som midlertidig kompetansebevis og så kommer et nyutskrevet i posten sånn om litt.
    Ta helg med god samvittighet.

Dét gjorde jeg, driver og tømmer flyttecontaineren jeg har hatt som bod i lang tid og sa den opp tidligere i måneden. Hadde jo vært fint å fått vekk papp & ødelagte bøker etc (vannlekkasje i leilighet over bod for mange husstander siden, dritten ble pakka om i hui & hast og sneik seg med i flyttelass etter flyttelass), tekstiler ingen kan bruke osv klar for dumping på Haraldrud innen lørdag, si.
    Med et 9-timerskurs idag så har jeg jo én tur jeg rekker i kveld, hvor jeg da kan laste opp hengeren og ha den klar for morgendagens første tur til Haraldrud gjenvinningsstasjon, si. Lett som en plett.

Men er det lett med sveiseblinde svimlinger som skal "administrere" ?

Bedriftsøkonomisk institutt kom da med en (litt for rosa skyer og enhjørninger) mail med at da har vi plass til deg på kurs X torsdag på 6 timer fra kl.1000 til 1800. -What!??
    Kurs Z går fredag fra kl. 1000 til 1800.

I helvete! Hva skjedde med å ha de usle 9 timene i én smell ?? To arbeidsdager og føkkings 2 x 8 timer i kursinnkallinga hun sendte !?

Da har jeg én tur med hengeren i kveld, og å få lasta den opp til imårra slik at så snart det "åtte timer lange" tretimerskurset er ferdig så svipper jeg til neste postnummer og får ut hengeren og kjører rælet til Haraldrud, samt tar én tur hjemom med ting som skal hit før jeg plukker ned IVAR-hyller og hylleplater etc.
    Vil ha enda en tur til fyllinga men det blir jaggu tight med tid på dette BI-viset...

Uproff gjeng. Jeg så tilfeldigvis at konkurrerende firma utlyste stillinger i akkurat samme leia som det kursarrangørs firma skal ha meg inn i, her blir det enkelt. Jeg tar på meg min HR-hatt - 12 år innen HR og offentlig administrasjon gjør at regelverket er relativt enkle greier - og så får kursarrangerende firma bare bla opp når avlønninga skal avtales. Konkurrenten veit om at jeg har (straks) kursinga deres folk behøver...

Vidvandre har to sett felger i containeren, ett på 16toms og ett på 17toms. Tenkte få av gummien på de 16tommera og hive på mine ubrukte og et halvt år gamle BF/Goodrich Allterrains (siste versjon av AT) slik at de er klare for sommerbruk over vinteren. 17-tommerne kan jeg sikkert selge unna på busforumet om noen vil ha, evt dytte dem inn i et hjørne og la dem stå til ev senere bruk.
    Jeg har et partytelt jeg ga bort i containeren, en kjøkkenbenk av sammenleggbar campingversjon som jeg vil beholde. Ellers er det noe tilhørende eks.kona (fanmeg betalt for å lagre hennes ting...) og det har hun opp gjennom årene sagt hun ikke bil ha - nu er det attester, vitnemål og arvegods i blant rælet så jeg får sortere og sile vekk skjiten for henne og så dumpe det en dag de er hjemme (lørdag er en fin dag).

Ah, mottok SMS fra OK minilager om atte de veit også at jeg skal ut i.l.a mårradagen. Så fint de sender ut generelle meldinger. Støy...

Kanoen og utstyret til den er også i boden enda. Blir vel til at når siste turen til Haraldrud er unnagjort, går resten i bil & henger og så kjører jeg hjem og parkerer alt her for sortering lørdag i ro og mak.

Så da veit også dere hvorfor jeg ikke fikk anledning til å delta på høsttreffet

Hadde hun tyggegummibobla på firmaet evnet se lengre enn sin egen uhm, tyggegummiboble? så ville jeg vært ferdig i containeren i mårra ca 1200 og kunne kjørt raka vægen til dette friserte treffet som først er her, så der og jaggu må en på campingplass i år også ? Makan.

Frister, sånn ærlig talt, å ta kurset, få kvitteringene og gå til konkurrenten. Me lyt sjå.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

De tilbød meg å komme innom om mandagen for kontraktssignering. Får høre på lønna, har aldri vært noen fan av at opptjent annsienitetsberegning skal annulleres og at en skal starte fra 0,- bare fordi man er ny et steds hen.

Besto med andre ord også kurs for personell som skal arbeide på og ved vei, samt trafikkdirigering. Og maskinførerkurset.

Containeren er tømt, fikk bistand av Jim på slutten - han syntes min henger var for puslete, så vi dro og henta hans scooterhenger og fyllte opp der, slik at jeg idag og imårra kan plukke ut det som skal ut derfra i ro og mak. Vidvandre er stappfull av tjafs nå, så jeg starter om en times tid med å tømme der. Ikke mye i bilen som skal avhendes, mer i hengeren av det.

Bilen er å anse som lastet men ikke de enorme 470kg last den kan bære, er nok noe mindre. Så da vi kjørte med hengeren til Jim igår, merket jeg godt at bilen var anderledes å kjøre. Litt sigen i igangsetting og som forventet, noe tregere på oppbremsing men det er jo ittno aent å gjøre enn å ta ting med ro og som alltid (unntatt i stillestående kø eller ved kryss) å ha avstand til bilen foran. Hengerlappen kommer godt med en og annen gang.
    Med last i hengeren brukte jeg sig mye mer fram mot kryss, at momentet i vogntoget dro oss framover.

Scooterhengere har alle som en (?) hjulene på utsiden av karmen slik at hengeren gjerne er bredere enn bilen og det gjorde at jeg måtte ha tunga rett i munnen den første iden til jeg ble vant med å ha den bak bilen igjen. Trange gater i landsbyen på vestkanten hjelper heller ikke

TPH-treffet utgikk for annen gang på ett og samme kalenderår, fysjom! Får satse på et vintertreff før nyttår, da ? Jeg har en romhjulstur jeg ser for meg å ta, om fritiden er der, men det er pr scooter om ikke knærne krangler altfor mye, da.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

TPH-treffet ble likevel realusert, infallsmetoden virker en skjelden gang.

Sitter med kart og kompass, hadde jeg nær sagt. Pønsker på det jeg anser som sikkert blir tur nordover og det i forlengelse av deltakelsen på Buscamp jentungen og meg skal på. Det vil si, vi skal på en snaromvei derfra og litt rundt før vi så stiller hos mora og hun overtager pikebarnet, siden vi har delt omsorg byttes annen hver uke.

Da kjører jeg nordover, en tur. Parkere i Sulitjelma i Fauske noen dager og så bruke nyvespaen litt med telt og sovepose på scooteren. Deretter ei natt på Fauske og så hjem i tide til å hente pikebarnet på skola igjen ifm bytte av omsorgen. Trur det kan bli bra.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Nord-Norgetur droppes pr nu. Dels fordi det er låste dører dit jeg skulle, og dels fordi jeg har mine tvil til om kulelagre på minihengeren takler akkurat så lang distanse over tid og med hastigheter på opp mot 80km/t.

Den bruk jeg har hatt på hengeren har jeg jo kun kjørt den inn fra utenfor Ring 3 og til akkurat innafor Ring 2, og her er det 50km/ om ikke både 40 og 30, sånn alt avhengig av hvor en befinner seg. Det er noe annet enn å hive på 110kg scooter og ratte 80km/t fra Oslo til en plass mellom Namskogan og Mosjøen før man fyller diesel.

Vespaen blir nok stående hjemme men sykler skal med på tur. Etter å ha funnet et sted ved Femunden, så står vi grytidlig opp onsdag 3. oktober og hiver i oss frokosten før vi så parkerer på Koppang og tar toget nedover. Hun skal til Mor, og jeg returnerer uti kveldinga for ei ukes avslapping i området Femunden. Kjenner jo ikke området siden jeg bare har én visitt på to overnattinger i 2012 ved Elgå (begge campingplasser prøvd og funnet i orden).

Denne gangen blir det mest sannsynligvis å finne seg et stille sted og hive opp forteltet på bilsia og bli der noen dager - kanskje hele perioden.
    Ete godt, slappe av og ha beina opp. Lese bok, hvis det er dekning for DAB+ radioen, høre på Nitimen og nyheter når sånt blir husket på. Grille litt, kanskje fiske en og annen dag.

Trur det blir bra.

Og så sparer jeg endel tusen kilometer, også, på denna forsikringa mi som jeg kan kjøre andre steder.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •