Side 3 av 21 FørstFørst 1234567813 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 209

Tråd: Rudeboys Vidvandre - '00 VW T4 California Coach syncro

Standard

Flotte bilder!

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Handla småtteri for å blende av EGR-ventilen, den som tilfører eksos fra motoren tilbake til motoren og blander detta med luft (slik at bilen vel i prinsippet går på dårligere luftkvalitet enn høyst nødvendig).

Koster en 150-lapp og er enkelt å montere, skal ta bilder underveis. Aner ikke hva det vil ha for forbruket å si men jeg ligger as is på over 78 mil på tanken - da bilen var på sitt tørsteste kom jeg ikke til 50 mil engang. Så kjører jeg fint framover nå tipper jeg kanskje 90 mil også. Men ikke idag.

Henter tjafset til EGR-blendinga imårra så får jeg se hva det blir av det.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Handla småtteri for å blende av EGR-ventilen, den som tilfører eksos fra motoren tilbake til motoren og blander detta med luft (slik at bilen vel i prinsippet går på dårligere luftkvalitet enn høyst nødvendig).

Koster en 150-lapp og er enkelt å montere, skal ta bilder underveis. Aner ikke hva det vil ha for forbruket å si men jeg ligger as is på over 78 mil på tanken - da bilen var på sitt tørsteste kom jeg ikke til 50 mil engang. Så kjører jeg fint framover nå tipper jeg kanskje 90 mil også. Men ikke idag.

Henter tjafset til EGR-blendinga imårra så får jeg se hva det blir av det.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Jeg må le av og til. Som leietaker må man benytte seg av "tilbudet" om gateparkering, på godt og vondt. Enkelte selveiere må også det og for ti år tilbake har jeg i kontakt med Oslo kommune vedrørende parkeringstilbudet i byen.

Endstate dengang var at man ikke kan bedømme et område bak kantstein som skråner ned til bakken for så å gå langsetter bakken og deretter skråne opp til standardhøyden på kantsten, som et område for inn- og utkjøring.

I dag skulle jeg noe, og subba ut i finværet (høljregn) for å hente bilen. -Bilen !? Dafoque ! Den er ikke her... Parkerte for to dager siden og nu er den ikke her
    Men man søker da de elektriske søkesteder om bilen kan ha blitt tauet, det sto en pall på siden ute i delen av vegbanen man parkerer på, og sperrebånd var satt opp fra pallen og inn slik at sperrebåndet danner en flott trekant som også sperrer fortauet (kan det være lov, da).

Jeg parkerte ved men ikke rett foran slike nedsenkede kantsteiner da jeg satte fra meg bilen, jheg har bodd her i 2.5 år og aldri sett noen indikasjon på at kommunens skriftlige påstand over er feil. Men nå skal noen da plukke ned en nedlagt barnepark innenfor en (hald dykk fast no) lekeplass innafør de nedsenka kantsteinene, og det er mest sannsynligvis derfor bilen har blitt tatt inn til Oslo kommunes inntauingstomt.
    Så da er det min bil og en til som er hentet fordi noen skulle kjøre på en lekeplass og rive en barnepark. Uten skilting om at det skal arbeides innafor lekeplassen, uten å varsle bileiere.

En kompis stiller opp så betaler jeg tilbake halve beløpet til ham når arbeidsledighetstrygda er her neste uke, men det er stusselig å ikke finne bilen sin på offentlig gateparkering når det ikke finnes avmerking om at den ikke kunne stå der. Skal kjøre bred klage på dette med da uttalelsen fra Trafikketatens egne ti år tilbake, slik at den saken blir belyst - skal man nå anse nedsenka kantstein som noe man må ta hensyn til ?
    Men igjen, da, jeg mener min bil sto ovenfor selve partiet med nedsenka kantstein og det vil jo foto fra Trafikketaten vise. I så fall skulle strengt tatt min bil ha stått der fremdeles og en annen antatt påkjørt bil som står på skrå ut i vegbanen med sine bildeler spredt rundt fronten som har hatt sammenstøt, være den som ble tatt i tillegg til den bilen som sto i mellom min og den pååkjørte - fordi den blokkerte motorisert ferdsel inn og ut av lekeplassen.

Well, jeg finner ut av det om ikke kundemottaket skal generalisere når jeg står der (hvorfor skal man generalisere, kan man ikke lytte til den enkelte og høre på hva som blir sagt ? Ingen sak er 100% identisk).

Og i mellomtiden kan jeg jo late som om jeg tror de har parkert bilen under tak i regnværet

Kr. 3.150,- i skrivende stund som riktignok inkluderer parkeringsgebyret for å ha stått ved dette nedsenka fortauet kommunen selv mener man ikke skal ta hensyn til. Og det dekker tauejobben m.v og hele TO dagers leie av plass på inntauingstomta, de kunne jo sagt i fra de tok bilen - jeg har da mobilen påslått...

Vel, skulle jeg ikke nå fram med klagen så er det vå¨re penger, inklusive hun sure dama på kundemottaket jeg snakket med på telefonen ista - arbeidsledighetstrygda er jo så svær at detta skulle jeg gjort flere ganger. Likevel må jeg si meg imponert - fra januar 2013 til nå og INGEN andre har fått krøll for å stå akkurat der, ikke engang en advarsel

(Bør jeg avkreve at de kommer en dag det er tørty vær og markerer asfalten utenfor lekeplassen ??)(eller setter opp permanent skilting ?)

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-I skrivende stund er det 4 dager pluss igjen av en eBay.de-annonse jeg har liggende på VW Caratfelger med noe slitte dekk på.

De er som andetenner der nede og koster litt mer enn hva de gjør her hjemme, prakteksempel på akkurat det er at mine eks-svigers for fire´ish måneder spurte om jeg trengte hjul til bilen og kom da ens ærend til Hovedstaden med fire svært pene 14toms felger med da dekk som fint kan gå på grusveg for dem som har slik luksus. Historien vil også ha det til at det er minst to firehjulssett til her på Bjerget som folk sliter med å bli kvitt og norsk pris ligger på fra tusenlapen og ned...

Det er ikke hva prisen er i Tyskland, for å si det slik... Så får jeg solgt disse fire første, haier jeg tak i de fire neste. Disse nå skal i en ideell verden dekke reisa ned og opp til 30 jahre syncro i Altes Lager, omlag en times tur sør om Berlin - samme treffsted & tidspunkt som das Berliner Busfestival går av stabelen.
    Får jeg solgt innen utløpet av kontortia mandag om få dager, så kan det svært fort bli tur nedover og hvis ikke strekker jeg salgsperioden litt og haier tak i neste hjulsettet for å selge den veien.

Ikke for å spekulere i noen form for gevinnst, selv om det gjør godt i en svært slunken reisekasse, men mer at jeg da ser for meg å skre forsikring og vegavgifta for 2016 og istedet for å måtte ha fokus på disse da kan sette av pææng til Storservice hos Møller - bilen har ikke vært på service siden våren 2012 og er omlag to år over due på "nese service"...

Når da denne nye PKK-lista med drøssevis av nye og mer omfattende punkter er introdusert må man jo forberede seg og bil på at noe utgifter utenfor min rekkevidde blir det når juni kommer og PKK kan igangsettes... Kanskje jeg selger alle tre settene med Caratfelger til Tyskland, evt finner tak i fler... Heldigvis har man forumtransport også i Tyskland så om ikke jeg kommer meg ned til das 30 jahre Syncro (missa 25 jahre syncro, også...) så kan hjulene sendes ned i slutten av september med medforumister som bor t.d laaaaangt neddi der.

Ut over det er det ikke så mye å rapportere om - livshistorien min synes å være at jeg søker og såker arbe men finner ittno, så fredag neste uke starter jeg på pilegrimsleden opp til Nidarosdomen. Ser for meg å gå den i tre etapper og skulle jeg - mot formodning - ikke ha arbeid etter hjemkomst 17./18. september så får jeg vel begynne sykle Norge på langs, eller noe, etter årets Buscamp i sistehelga av september...

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Fikk meg en saftig vridning i et slitt kne igår og sitter i skrivende stund og venter på at min kontaktperson i Lægeforeningen skal få ut minst en finger og fortelle meg når jeg kan møte opp for henvisning til fysioterapeut.

Og relatert til det, så sitter jeg og finmyser på muligheten å få programmert inn en null til å bli et ettall i VAGCOM på bilen, fordi når jeg har slik elektrisk job for hånden bytter jeg blinklyshendel med cruise control-hendel som også dublerer som blinklyshendel (fler funksjoner, sant) og møter opp for å få codet in CCn på bilen. Sliter med å trampe in clutchen på bilen så å kunne slappe litt mer av under kjøring hadde vært noe nå som "det siste kneet" er som det er.

Og jeg har sendt foresørsel til en kjenning om enda et sett T3felger slik at jeg på sikt kan haie dem til meg for videresalg ned til kontinetet. Ikke fordi at annonsa jeg i skrivende stund har litt over tre dager igjen på i eBay.de har gått igjennom og blitt realisert men fordi jeg som arbeidsløs må iverksette tiltak for å gå i kamp med low cash flow.

Som nevnt over venter det store utgifter på bilen til sommeren og det må da kunne antas være fornuftig å få bukt med fra et så tidlig tidspunkt som mulig ?

Skal ikke profitere på dette, det er ikke meg som er Gull-Adam på alternativt forum, men heller bistå en som sliter med å få solgt her hjemme samt bistå dem som vil ha der ute.

Funderte litt inatt som kneet ikke tillot noe så plebsk som "soving" på dette med Island. Island ligger jo bare der og venter på besøk, så hvorfor ikke sette seg et mål to eller tre år fram i tid for å få rasket med seg nasjonen ? Jeg blir mest sannsynlig å fortsette å gå Nijmegenmarsjen som alltid foregår i tredjeuka av juli, så å fly hjemom og hente jentungen for så å kjøre til hirtshals og ferge oppom sagaøya må da la seg gjøre en vakker dag.

Tre ukers tidsspenn med da tre netter på Färöyur i det tidsspennet må vel være noe. Deretter avslutte med noen dager på Skiveren camping som hun kjenner godt fra før av ("Se pappa, de har barnedo og babydo og barnedusj" som hun sa da hun fikk se sanitærfasilitetene da hun var 2.5år). Deretter Stena hjem til Oslo.

Disse kjøreturene ifm Nijmegenmarsjen har så langt foregått på det vis at man ratter ombord Colorline her i Oslo til Kiel for så å kjøre raka vægen dagen etter til Nijmegen og etablere seg på hotell ei til tre netter før marsjen starter. Etter marsjen er det ei natt til på samma hotellet for å få badekar og ikke minst - ei god natts søvn før returen, som da går til Kiel og enda ei natt på hotell før ombordkjøring søndag på Colorline igjen. Mye, åh jeg kan love det går i - mye - god mat ombord og på hotellene på det viset.
    -Men en kompis jeg har jobba med i forsvaret ser for seg å kjøre Kristiansand - Hirtshals (evt Stavanger, han bor jo i Sandnes) og så Jylland ned og det kunne jeg tenkt meg å samkjøre på. Bare ratte ned via das Elbestau og så ut på Autobahn den tiden det tar. -Mener det tok meg 11 timer iht GPS som ble til 9 imer fra Frederiksavn i 2009, greit når det går unna kan man si.

Har, om det ikke er nevnt, anskafet blendeplate for EGR-ventilen, den skal stoppe gjenbruk av eksosen som noen mener gir renere avgasser - sikkert noe som må flyttes ut ifm den nye PKKen men det er lett å montere og lett å ta bort så da så. EGR tar imot eksos og sender det igjennom turboen pånytt sammen med friskluft og i min lille verden går bilen mer urent av det ? Jaja, det skal i det minste kutte en anelse på drivstffbruken når intakslufta er renere om jeg nå har forstått detta rekti.

Dersom det blir tur til Tyskland neste helg monterer jeg der nede slik at jeg kan bruke langturen hjem på å finne ut av om det funker greit og som jeg håper det skal gjøre.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Aj, var så tåpelig jeg sjekket vårmeldinga på yr.no for Altes Lager slik at neste helg er med...

Fredag 14 - 20 35´, lørdag 14 - 20 35´, søndag 14 - 20 33´.

Det hadde jaggu vært noe, det. Kanskje jeg får tigge litt pæng rundtom og istedet se om felgsalget kan komme som sekundærkilde til tur til 30 jahre syncro.
    Jeg har hatt både 35´og 43´ved anledning men jentungen har 33´som sin personlige rekord fra selvsamme Altes Lager for tre år sia, steike så fint det hadde vært å hatt henne med dit for en ny rekordtur

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Ser svært mørkt ut for deltakelse i 30 jahre syncro / Berlin Busfestival i skrivende stund, jentungen er veldig begge veier om hun vil/ikke vil være med og siden jeg har henne til fredagen er det for seint for meg å ratte ned fredag 0800 (vel jeg "kan rekke ned" i tide om det er ferge ledig, tar "bare" 10 timer raka vægen + ferge på seks timer Trellebog - Rostock/Sassnitz) og jeg ønsker ikke å stresse med det.

Har legetime torsdag 0930 og ville ha rattet umiddelbart ivei etter den med jentungen ombord. Men om hun mandagseftan om jeg nå kommer meg til akkurat nok pææng, så sier nei fyller jeg diesel og laster opp tørrmat i skap. Da klargjør jeg til fredag 0800 for avreise i retning Kalhovd og fricamper langsetter veien der til jeg blir lei - har jo ikke jentungen før fredag uka etter (ei uke på og ei uke av, delt omsorg).

Da kan jeg senke skuldrene på fjellet og lese i reisebøker á lá Drive nacho drive eller oppfølgeren til den, jeg kan skrive anbefaling for forumet på disse to samt Survival of the Quickest om en som kjørte sin seks år (i eie) Porsche 944 fra UK til Sørafrika (etter å ha deltatt på Mongol Rally i minimorrisen sin og rattet lange strekk med tuk-tuk i Asia som oppvarming).

Det blir om ikke annet enklere å gjøre ting på det viset enn å stresse 1.800km på tre´ish dagers reise og treffweekend. Båltjenesten kan med fordel gå i orden på Kalhovd, blir reg så å båle i oppmurt steinsirkel får vel la seg gjennomføre.

Legger ut en sak i Åpen post om det blir Kalhovd
    Mens jeg husker det så har jeg omsider og etter lang tids nølen gitt opp busforumet. Eier har svært underlige nykker som i ordets forstand går ut over forumbrukerne, uansett hvem man er. Så da følger jeg de andre som fikk nok og finner på noe annet. Heldigvis har man jo TPH. Jeg kommer legge alle mine data på en blogg, noe skjult i et hjørne men slik at de fremdeles er tilgjengelige meg og ikke dikteres av en eller annen som følger innfallsmetoden for sosial opptreden. Ikke ett vondt ord om forumeieren eller om moderatorene han har som støttespillere men for mye ble for utenfor allfarvei på alt for lang tid. Så da så.

EDIT - kneet begynner oppføre seg. Ikke det at jeg tror det uten hjelp noen sinne blir bra igjen (gammel skade, men dersom det fortsetter bli bedre for hver dag framover mot helga som det har siden torsdagen, tror jeg at det kan bli opprinnelig alternativ til Berliner Busfestival - en tur uten hjul. Må se den biten an men siden jeg har mistet motet mtp salg i tide og treffet der starter torsdagen (legetime) og og og, så ser jeg på kart og myser litt istedet på helt andre ting.

Men er kneet som det var, blir det Kalhovd.

EDIT - kneet bestemmet at det blir byhelg.

Så da svipper jeg innom leiecontaineren jeg har flyttelasset i og henter ut Cobrabøylen min og tar ut det som medfølger den lyktebøylen (TÜVpapirene, f.eks).

Får se om jeg har plass nok uten å modde bunndekselet under motorrommet slik at det bare er å skru på plass lyktebøylen for så å sru på plass mine beskjedne Hella Rally 3000-lamper oppå. Alt for å ha noe som vises i speilet på de som gateparkerer foran meg. Fabulerte om å montere parkeringssesor på bilen slik at når de kommer nært nok slås blinklysene på etpar ganger. Kommer de nærmere går alarmen på med "blip blip" samtidig med to nye blink og kommer de enda nærmere går ekstralysene med på å varsle ryggende bil om at de kommer nærmere og nærmere

Men den moddinga blir ikke denna gangen. EGR-ventilen skal blendes av men jeg må avvente til jeg har internett slik at jeg kan lese meg op på en passekde og ikke minst - fullstendig - How to for VWs T4b. Og da får jeg også hente ut passende How to for å få av Eberspächeren som skal være hjelpevarmer på varmeapparatet slik at defrostinga går i orden til vinteren.

Å sitte der en time, trøtt og jævlig for å se på at isen på innsiden (!) av frontruta skal tine lenge etter at bilen er kosta fri for snø og frontrutas ytterside er skrapa rein, det gidder jeg ikke. At ikke folk kan gjøre joben skikkelig... høl i nerkant av frontruta/gummipakninga slipper inn tilstrekkelig fuktighet i bilen til at frontruta iser ned på innsia. Tips om kattesand m.v skal så definitivt testes ut uansett om jeg får fiksa Ebern eller ikke

Så btw at Hyttetorget.no annonserte 140Ah fritidsbatteri for kr. 2.500,- er om dagen så kanskje jeg skulle peise på og bruke litt pææng på et ånkli batteri og så svinge loddeboten over das Ladegerät og nappe ut de to kondensatorene jeg har erstatningskomponenter til samt den ene jeg ikke aner hva er, som gikk sund da jeg plugga i Warsawapaktstrøm på bilen i juli 2012... Frister virkelig

For med Eberspächer til motor i orden, flette nytt og velfungerende fritidsbatteri og ordna ladegerät (som ikke er en vanlig lader) så er det vel bare å forberede PKK neste sommer Fristende, virkelg fristende.

EDIT II
    Har funnet fram alle deler slik at det jeg mangler nu er å finne fram to bor, og deretter hive på lyktebøylen Statens vegvesen i sin visdom kaller frontal beskyttelse. Nu er vel samtlige lyktebøyler iht EUdirektiv hengslet i bunn og ikke i stand til å "beskytte" så mye som en flue men i det minste vil ikke fotgjengere som kaster seg foran bilen omkomme av at det er noe som bærer mine to Hella Rally 3000 der framme.

Har også funnet fram koblingsskjemaet til min MTPPS (sic) kinaproduserte laderegulator for solcellepanelet, nå som jeg har montert siste bolt (erstatningsbolt) på adapterskinnene som bærer takstativet fra Thule (Squarebar) så kan jeg bære de enorme 50kg minus takstativets egenvekt som last der oppe - solcellepanelet veier ikke allverdens, så da får jeg montere det der oppe og kable ned til campingdelen av bilen slik at regulator tar i mot sin spenning fra oven om ikke så lenge.

Loddebolt og komponent for bytte av to kondensatorer i das ("der"??) ladegerät i bilen er også lagt fram, da trenger jeg jo bare loddetinnet som ligger i kasse på balkongen der jeg bor så er det plug and play der også - selv om runddansen med å finne ut hva i F det siste komponentet på kretskortet egentlig er for noe, og få erstattet denne fremdeles gjenstår. Jeg tenker som så at får jeg dingsen forsiktig og pent av kretskortet, kan jeg spørre meg fr i inn- og utland om hva den er og heter, samt styrken/spec på den. Den sprakk som eletrolyttkondensatorene på langs og deler av sprekkene klipper ei tallrekke i to slik at jeg ikke leser hva som står der uten bistand (må skaffe meg forstørrelsesglass for slikt som lodding, lesing av små tall etc - duger ikke bare med nye briller som jeg vel også må ha...).

Mitt eminente Fiamma sykkelstativ for to sykler bakpå bakluka, egentlig ment for biler med bakdør, var i sin tid ment for Opel/Nissan/Renault/tilsv Vivaro og har toppfester ment for slike bilers bakende. Ergo må jeg anskaffe toppfester ment for VWs T4serie slik at jeg kan begynne bære vekt på stativet som for hver sykkel sier "35kg". Det skulle vel tilsi at min Zarges kjøkkenkasse fint går an å stroppe og låse fast på sykkelstativet før avmarsj en vakker dag, det.
    Sist endret av Rudeboy : 17-08-2015 kl 07:14 Årsak: Kneet bestemer byhelg.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Ligger an til at det blir litt skruings framover. Ikke fordi jeg må men fordi jeg kan, som det heter.

Lyktebøyle foran. Før nevnt, så jeg lar den ligge. Intercooler av, deretter åpne og fjerne smuss i EGR-ventilen som er plassert rett bak/under IC, legge EGR i diesel over natta og så misbruke en tannbørste eller to på å fjerne sot før jeg klemer på plass EGRblendeplata - og det ser jeg jo fram til å få på plass, kan jeg si.

Eksos fra motor og bakover, må få tatt av (current) ekss før katalysatoren ramler i bakken, det er mye luft i eksosrøret som står på bilen idag, for å si det slik. En nabo har tilsv AVC-bil stående som han pluker deler fra og han bød på både eksosanlegg og DEFAs glødeplugg til blokka samt kabling fra den og ut i friluft - den montasjen skal rektignok Harald A. Møllers stolteste få ta seg av, for der skal jeg ha garanti på at det er gjort rekti

Og mens jeg nå engang er igang der foran, så lesser jeg av Eberspächeren og får byta slitedelene på den (glødeplug inklusive) før gjenmontering og forhåpentligvis en bedre verdag når vinteren kommer.

I ettermiddag starter jeg på das Ladegerät, har fått en potensiel spec på den siste kondensatoren som gik i lufta i 2012 samt en meget troverdig årsak til at det ble brann/kondensatorsprekk på Berliner busfestival :

-der ladegerät er ikke ment å brukes i varmt vær, sånn uten videre...
    Så om jeg ikke monterer kjølevifte inni den delen av skapseksjonen slik at den sorte boksen dette er montert i da kjøles betraktelig ned framover, så vil samme overoppheting inntreffe. Og meg som trodde detta var fordi spenningsfallet i Warsawapakten var for stort - vel, jeg har en såkallt USB-coil for å motvirke denslags åkkesom. Plugg i, la stå på 230V en halvtimes tid og så har USBen ladet seg opp og er klar for de 160W belastning der Ladegerät er normert for å tappe derfra.

Dermed skulle ting begynne se litt lysere ut, gitt. "Alt" jeg da mangler er å finne kapital til et nytt fritidsbatteri så er bilen fiks, ferdig og klar til bruk året igjennom

Så da trenger jeg bare en jobb jeg ikke er (sukk, dette er et sitat) "for overkvalifisert" for. De mente forresten at jeg krevde altfor mye i lønn siden jeg har 17års ansiennitet, og ignorerte i sin (manglende) visdom at stilingen og arbeidsstedet legger føring for hvor stor avlønning det går an å få der, ikke en persons individuele arbeidserfaring. ugdommer, altså...

Funderer på å være arbeidsledig helt andre steder enn i Oslo ut på seinhøsten. Det skal angivelig ikke saltes (mye) i Åmot kommune, det vet jeg jo av selvsyn. Samme i Engerdal, og begge steder har de i det minste vinter. Kan like gjerne sitte i bilen en eller annen plass der oppe og søke jobb som hjemmefra.

EDIT 010915 - ikke mye å skryte av, man må holde sine avtaler rundt om og det medfører at jeg ikke får anledning til å la bilen stå lenge nok til at jeg tør dra fram verktøykassa for å løste intercooler (IC) over motoren for å montere EGR-blendplate.

Men jeg har funnet fram til no høytalere jeg handla inn for fem års tid siden som skulle erstatte de som kom fra Volkswagen - i Tyskerbrakka i sin tid var det Blaupunkts høytalere av pappteknologi fra 80-tallet (Tyskerbrakka var jo 1991-mod) og bare noe så enkelt som bytte av papphøytalere til plast/kompositt/hva det nå er i nymotens høytalere, gjorde at jeg begynte høre ikke bare trafikkmeldinger, men også hva som ble sagt under sendingene til NRK P-1

Så i 2010 tenkte jeg gjøre samme simple utskiftning av 2000-generasjonens høytalere i 2003-modellen Kakemonsteret, en Multivan INTRO jeg da eide. Samme bil i utgangspunktet, som Vidvandre er skrudd opp på med 2.5TDi ACV-motor og det som er så hvorfor ikke bare bytte høytalerne og se om det da kanskje kan bli en anelse renere lyd i bilen ? Det er gratis å prøve, ikke sikkert det er gratis å la være å prøve (med at jeg sliter høre det som sies i sendingene, håper bytte av høytalere alene gjør radioopplevelsen bedre men en vakker dag må Far ha høreapparat).

I prossessen med å skulle utstyre Kakemonsteret, for den hadde mye ledig areal og mange steder å montere f.eks forsterker og en diskret sub så handla jeg inn nettopp dette. Det som dengang var Det Store Aber som medførte at jeg ikke heiv sakene i Multivanen var at spileren i dashbordet hadde kun en "LINE IN"-utgang, dvs rød/hvit kontakt som man plugger det som misvisende har blitt hetende RCA-kontakter i (RCA var noe anet man brukte for å skjøte høytalere på hjemmestereoen, en plugg med flatstift med underliggende rund stift som utgjorde de to polene og alt var aldeles uskjermet).
    Anyroads - slike røde og hvite kontakter har jeg bare én utgang på dagens bilradio også, jeg skulle så sårt hatt en bilradio som dekker VHF-, AM og detta fjas-DABplussnettet OG som har to slike røde og hvite utganger (ikke innganger). Så derfor leiter jeg litt etter detta.

Planen er å ha min minisub plassert en eller annen plass den kan gi sin basseffekt fra uten at den står nært noe elektronisk eller gassførende, samt at den ikke skal kunne gi varmgang til sine ombigelser (ref der Ladegerät som portugiserne mente skulle tåle 40 varmegrader som ti år etter montasje sprekker i vilden sky på usle 30 varmegrader...).

Planen er også å montere forsterkerelementet - for eksempel - på torpedoveggen foran, slik at den ligger nært nok til å kunne nås ved vedlikeholdsbehov/lignende, at den ligger fullstendig i skjul for å synes der den kommer til å bo og selvsagt samme punktene som for minisuben - ikke i nærheta av elektronikk/gass/annet som ikke liker varme objekter.

Alle disse delene, sub/forsterker/høytalere/MFD-II navigasjon, 2DIN-støttestag for å monteres der det idag står et 1DIN-stag i dashen, bytte av frontrute, fjerning av rust og grunningsarbeide med påfølgende lakkjobb begynner bli litt av ei gjøremålsliste. Skulle hatt en garasje, gitt...
    Jeg får skille mellom de oppgavene som kan gjøres inne i bilen uten å ta ut frontruta og de som (kun ?) kan gjøres etter at frontruta er tatt ut.

Uansett har jeg jo både arbeidet med å feilsøke og fikse vannvarmeren, Eberspäceheren til motoren foran og EGR-blendplata som skal på plass samt bytte av hovedlykter og montering av lyktebøyle der foran som kan gå uavhengig av annet innvendig når jeg bare er ferdig med oppgaver for andre.

Ser jeg har papirene for økt hengervekt og lyktebøylen med et utgått grønt kort liggende sammen med vognkortet så da er det jo bare å koble opp. Tenker jeg får starte med Eberen - høstferieuka eller uka før blir vel best, om man ikke kommer seg i arbeid innen den tid.
    Sist endret av Rudeboy : 01-09-2015 kl 11:04 Årsak: Tillegg i hardware

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Alle (håper jeg) defekte komponent hentet fra kretskortet til der Ladegerät, lade/drivkretsen som brant i Altes Lager i 2012.

Diagnosesystem for Eberspächer påvei for korttidslån, slik at jeg får lest av feilkoder på vannvarmeren fra Eberspächer som skal hjelpe kjølesystemet defroste f.eks frontruta om noen korte uker. Dersom jeg kommer til/finner påkoblinga kan jeg vel alltids lese av feilkoder på luftvarmeren bak i bilen, syns den går litt tregt men det er ikke sikkert det er mer en innbildning, da.

Med feilkoder avlest foran, dersom ikke skjermen på laptopen viser med illrøde krigstyper "LØP!" så kortslutter jeg tempføleren for å se om breneren lar seg tvangsstarte og om så er lar jeg den gå en times tid. Men jeg har mine tvil til at den starter uten videre.

Ny brenner, dvs 5kW Eberbrenner koster NOK 5.100 før moms og det er jo noe å tenke på om dagens Eberspächer skal byttes ut. Det er ikke ille med 3kW heller men om nå jeg begynner frekventere de dype skoger igjen så er jo fort 30 eller 35 blå lettoppnåelig. Da hadde det vært moro med full pinne fra motoren starter og går til man skal begynne kjøre.

Samme trivelige fyr låner meg også VAGCOM, dagnosesystemet til VAG fra før de begynte bli avanserte. Da får jeg lest av feilkoder på bilen også, og jeg kan omsider få montert inn cruise controllen jeg har hatt liggende siden 2009 da jeg kjørte Kakemonsteret og trodde CCn skulle i den bilen
    Sist endret av Rudeboy : 08-09-2015 kl 07:43

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •