Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18

Tråd: Reisende Mac sin VW T3 Syncro

Standard Reisende Mac sin VW T3 Syncro

Standard

Så bra! Gratulerer så mye!
    Bernhard

Standard

Da er litt nødvendige deler bestillt inn fra Tyskland. Får håpe det ikke tar altfor lang tid før de dukker opp. Ingen store greier, men en ny clutch-master, pakning til skyvedøra, og litt småkrims til overføringen mellom gearstang og gearkasse. Mens jeg venter på dette så kan jeg jo ta en sjekk av termostaten, for jeg føler at motoren går alt for kaldt.
    Litt frem i tid så ønsker jeg meg nye hjul til den, og regner med å gå for 15" denne gangen.
    Kanskje noen her inne vet om det finnes forhandlere av Mefro stålfelger her til lands?

Standard

I dag fikk jeg skiftet clutchpumpa, så da får jeg tro at bilen ihvertfall er kjørbar igjen. Jeg har også fått de andre delene som ble bestilt fra Tyskland, så da har jeg litt å pusle med utover i uka som kommer.

Standard

Clutchpumpa er byttet, men på prøveturen etter bytte så hørte jeg noen ulyder som kunne minne om gåene drivknuter. En liten sjekk av bakre drivaksler avdekket gåene mansjetter og litt mye bevegelse i aksling. Nye drivaksler er bestilt fra Brickwerks, så da blir det å bytte de komplett.

Standard

Da er det gjort litt mere med bilen. Begge drivakslingene bak er byttet. Det var ikke mye igjen av de gamle. Jeg har også skiftet manskjett på en drivknute foran. Det var en ganske mye større jobb enn å bygge akslinger bak. Nye hjulbolter på et framhjul er også montert, og det var en operasjon som egentlig krever skifte av hjullager, så det må jeg altså også gjøre en dag (jeg fikk satt det sammen med det gamle lageret, men tror ikke at det var bra for lageret). diverse foringer og ledd i giroverføringen er også skiftet, så nå kan bilen gires som normalt. Og så byttet jeg termostat, og fikk bekreftet misstanken om at dette var årsaken til lav driftstemperatur på motoren.
    Alt i alt, så har jeg hatt en svært produktiv natt.

Standard

Jeg har fremdeles noe vibrasjon i bilen. Jeg føler at det er drivlinjevibrasjon, og ikke f.eks er ubalansert hjul.
    Det er tydelig at motor og gearkasse heller till mot den ene siden. Dermed er det forskjell på vinklene på drivakslingene på høyre og venstre side bak. Disse har riktignok CV-ledd og ikke kryss, men det er sikkert ingen ulempe at ting står likt uansett.
    I tillegg så ser det ut til at differensialen foran har en vinkel nedover, slik at mellomakslingen ikke ligger helt på linje med diffen (altså det er en liten vinkel mellom diff og aksling). Denne akslingen har kryss, og vi vet jo alle at en aksling med kryss vil på en sinusoidal bevegelse på utgående tapp dersom det er vinkel på den, og inngåenda har konstant hastighet. Kanskje vibrasjonen kommer herifra.

Standard

Det har jo ikke skjedd så fryktelig mye med denne i sommer.
    Jeg hadde den på EU-kontroll tidligere i høst, og den fikk noen få mangler. Det ene var håndbrekket, som nå er strammet, og hornet som også er fikset. Dernest var det en brukket fjær på den ene siden bak, men jeg har ikke klart å påvise noe brudd. Det siste punktet var dårlig effekt av vindusspyleren. Det viste seg å være forårsaket av hull i slangen til høyre dyse. På T3 er det litt mer omfattende å bytte slage opp til dysene enn det er på endel andre biler....

Klikk bildet for større versjon

Navn:  20171017_184233.jpg
Visninger: 379
Størrelse:  76,0 kB

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Kjip C ? Likevel et godt utgangspunkt og som du veit tar den seg jo bedre fram en LR-90-serien.

Trenger du Caratfelger ? Har i 14toms men de går for tysk pris. Da er forummoderasjon inklusive.

Standard

Er nok en kjip 'C' ja. Det spiller forsåvidt liten rolle, da planen uansett er å bygge campinginnredning i den.
    Jeg skal nok ha nye felger etterhvert, men kommer til å velge 15" eller 16" stålfelger. Mest sannsynlig 15",da jeg synes at utvekslingen med 16" blir litt i høyeste laget for offroadkjøring og krabbing opp de bratteste bakkene.

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •