Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
Rudeboys Vespa - Side 4
Side 4 av 4 FørstFørst 1234
Viser resultater 31 til 40 av 40

Tråd: Rudeboys Vespa

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Heistadmoen lørdag

Drammen, hvor denne David kjøpte sitt øl.

Uppi dalom

Fint, var det, óg

Flott fjellterreng

Fint i finværet

Måtte ta pause for å se Starfighteren i aksjon

Is på Elgsjø café

-Jeg tar bildene på mobilen, og laster dem opp i skyen - for tiden bruker jeg Onedrive.com som er Microsofts abonnementssky. Greit nok.
    Derfra må jeg laste ned bildene til laptopen jeg jobber på, og lagre dem her - noe som er greit fordi jeg ofte bruker bildene flere steder. Originalen sletter jeg fra mobilen etter at Onedriveskyen har kvittert for mottak, så og si.

Deretter må man anvende tredjepartsserver for å kunne laste opp bildene og de fleste her skal ha sure penger for denslags, likevel bruker jeg Postimage til dette.

Etter opplasting til Postimage kan jeg velge "share" og hvilken variant av deling jeg vil ha - her thumbnails for forums. Greit nok, de tar mindre plass enn vanlig billedstørrelse. Og vil noen som har brukernavn & passord se bildene i større utgave klikker de på bildet og ledes til Postimage hvor man normalt får se bildene (om nå jeg har husket på å huke av for "del bildene" da).

Enkelt og greit.

Ny tur ? Fikk spørsmål om det igår på kaffeslabberaset til restless SC på Isabell på Alexander Kiellands plass. Kanskje Koppang i Romjula, evt Røros. Eller en annen tur om få uker, får se. Blir solo med oppakning og det som er, sove ute og nyte fersk mårrakaffe mens sola står opp - det er som ungdommer sier det - digg.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Har bestemt meg mtp "ny tur om få uker". Blir en transportetappe først, deretter å kjøre grusveiene jeg finner i Sulitjelmaområdet. Lovlig ferdsel, selvsagt - sitter med kart nå over Junkerdal nasjonalpark som er kraftig utvidet inn i Fauske kommune eller da også Sulisfjellene fra Saltdal kommunes side av fjellet.

Ytterpunkt, vel stedsnavnene jeg har før kartlesing og senere kartrek er som følger

Start - Glastunes.
    Første overnatting område Ny-Sulitjelma - Lomi.
    Andre overnatting Balvatn.
    Tredje overnatting Sagmo (som muligens bare finnes på Google Maps som navnløst sted forbi Jakobsbakken)
    Slutt Glastunes.

Laste opp både scooter på hengeren og arvegods i bilen og så ta ei natt på Fauske før søroverturen begynner. Målgang onsdag 10. oktober, hvor jeg så lemper inn bag i Heimen og så henter jentungen på skola hennes utpå eftan.

Skal oppdatere den turen daglig på Instagram og om det er wifi tilgjengelig innen overnattinga på Fauske, også her. Hvis ikke fra Vestmyra.

Trur det kan bli bra - Elg i solnedgang, Etter solnedgang og slike klassiske motiv er et must.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

"Få uker" blir utsatt til ENO, eller det som løst ment fra forsvaret skildrer etter nærmere ordre (som kan komme når som helst men ikke hold pusten).

Det viste seg at begge adresser jeg skulle innom ikke er hjemme på det tidspunktet jeg kan og det er jo meg som reisende som må tilpasse meg dem, og ikke omvendt. Men likevel fant jeg det underlig etter å ha berettet for min aldrende moder at jeg og jentungen skal på Buscamp neste helg og at vi direkte derfra reiser litt med bilen i høstferien. Så la jeg fram hva jeg så for meg, og da kom hun med at åj, der er ingen hjemme da.

Jaja. Veiene ligger der enda. Hun var i den oppfatning av at veinett jeg var mest skeptisk til ikke er utmark, og det tror jeg kan stemme. Må selvsagt avstemmes med fylke og kommunes syn på traséene før man evt kjører der men likevel - kanskje det går an.

Snakket om strekk på de veiene jeg ikke har vært på siden '70-tallet og etter at hun kom med at "jo, det skal jo la seg gjøre med scooteren din" så kom hun med etpar andre forslag. Gulle godt. Uansett blir det kjøring med dashcam og fotoiver, når enn det blir.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Nyvespaen står på verksted - det glemte jeg da jeg i mårrest subba inn i garasjen, tar vending mot min garasjeplass og der står den jo ikke Skal man være tosk skal man være god på det også.

Vespaen har det bra, avtalt henting om etpar ukers tid. Da funker speedometeret som stoppa på det som viste seg bli 5108,1km - før TPH-treffet. Aner ikke hvor langt jeg har kjørt siden, men seks+ tanker har det blitt. Men nå skal verksmester, som jeg kjenner fra før av, fikse speedometerwire uavhengig av om det er indre eller ytre wire og fikse reima som drar oljepumpa på scooteren - turtallsregulering av oljetilførsel er ganske behagelig. Den reima har all min tid på scooteren fungert som så at den hviner når man skal til å starte å kjøre, og så drar den seg inn igjen - om den havner i rett spor eller hva det nå er, veit jeg jo ikke. Men noen meter senere er den tyst til jeg f.eks tar løs fra lyskryss eller annen stopp underveis.

I tillegg skal den på sin aller første service. En 2013modell som får sin første regulære service på termin nå, er litt sånn - rart ? Alt annet har forlengst passert sin første service men altså ikke denna scooteren. Første eier kjørte svært lite, hun jeg kjøpte av hadde fått den opp på firesifra antall kilometer og da jeg overtok var det vel 1822km på meteret. Artig, vel ikke å ha mista de kilometerne som har gått siden wiren ga seg - det skal liksom være slik at man kan se hvor lange man har kjørt, syns jeg. Å sitte her og myse på Google Maps og så skulle legge til, er slett ikke det samme. Antatt 450 - 600km alt i alt, da så allverdens er det jo ikke.

Kommer til å bli kjølig på nevene også i vinter, var vel 18 blå jeg kjørte rundt i nå sist vinter. Jeg har etpar gode kjørevotter jeg kan ha andre hansker inni, så tar vottene opp det holkene ikke tar opp og så later jeg som om detta er godt og varmt En får jo el.varme til hendlene men enda skal jeg holde meg unna sånt noe. -Det blir jo dessuten mer som skal demonteres den dag scooteren selges, om ikke jentungen får den om seks års tid, da.

Litt usikker på om jeg får nytt bakdekk, om så er tar jeg jo med det gamle vinterdekket men likevel. Han uttalte at "jeg syns du har kjørt lite" og tidvis stemmer det vel, men det har likevel blitt noe siden 1822km, da. Inklusive to velt med ett armbrudd samt diverse skjening sidelengs på issvuller midtvinters og ett scootertreff - sier meg fornøyd med mitt første år på scooter, jeg.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Et kvarter før stengetid på verkstedet - og en dag tidligere enn avtalt henting, fikk jeg SMS fra folket.

Scootertur til Solvik sånn uttafor Paddehavet her i byen. OK, jeg sjekka klokka og senket begge skuldrene. Jeg er god men så god at jeg både rekker å sette meg i kontakt med verkstedet og få kommet meg dit på 15 minutter makter jeg ei. Jeg veit hvor de er hen og jeg veit hvor jeg sto da meldinga tikka inn.
    Jeg veit også at om jeg hadde syklet hele sommeren, så kunne jeg tråkket ivei oppover alle bakkene og da klart det med noen minutters margin men nå har jeg jo ikke syklet fordi begge syklene er punkterte.

-Sånn går det når man ikke vil andre skal delta på noe, da er det bare å melde det opp på senest mulig tidspunkt.

Når jeg kommer meg til pææng, skal jeg gå over veteranscooteren så jeg har en i reserve. Dette med null varslingstid er en uting jeg ikke skal ha noe av.

-Men jeg når Klokkerun om etpar ukers tid, rett før jeg reiser utenbys. Tallyho !

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Scooteren reagerer anderledes på gasspådrag, men vekk er den hvininga jeg har hatt fra (viste det seg) reima som fordeler totaktsolja etter turtall til motoren, den er tyst og fin. Skiltlys har jeg jo ikke så da så (forskrifta fritar meg fra pålegget andre kjøretøy har om belysning der, lurer likevel på å montere inn lampe. Leselampe på natta, si)

Ser for meg å svinge en runde dit jeg kan kjøre tirsdag omtrent på denne tia av dagen, skal ikke noe før jeg henter jentungen fredag neste uke. -Steike, kanskje jeg får testa min flunkandes nye gassgrill for campingbruk og tremannsteltet mitt !

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Idag moddet jeg nyvespaen. Ikke noe fancy-schmancy, men jeg har blitt blendet av eget framlys ved mørkekjøring - en elendig italiensk detalj ingeniørene ikke tenkte på:

-Hovedlyset, nær- eller fjernlys blender opp og "bak", dvs at lykteglasset i sin klare utførelse deler godene fra frontlyset slik at jeg blir blendet av det. Har man isolerbånd som også kalles "elektrikertape" ? Ja, det har man. Kan man bruke det ? Ja, det kan man. Fungerer det ? Ja, det gjør det. Koster det mye penger ? Nei, det gjør det slettes ikke.
    Om jeg blendes av frontlyset fremdeles eller om jeg i tillegg må finne fram "noe" å blende ned speedometeret for kvelds- og nattesturer på vespaen, gjenstår å se, da.

Jeg hadde en plan for uka som kommer om å ratte fra Charlottenberg (kommune, ikke kjøpesenteret) og inn i Norge langs en trasé jeg fant på interwebben men når jeg leste meg opp på traséen og den generelle beskrivelse av nettstedets karakteristikk av disse rutene så starter de med "kjør aldri alene" og går glatt over til "du kan komme til å få bruk for å bli dratt løs av følget" så tenker jeg i mitt stille sinn at det må dels gå på uvørne tohjulister og dels bero på at det ikke bare er slik rute her til lands men f.eks i Pyrineene og diverse mer grisgrent strøk over hele kontinentet. Skal komme med hva det er for slags sajt senere.
    Men videre på dette å utsette utforskinga av norsk, søndre rute, så kom det etter diverse klikking fram og tilbake fram at den nærmeste ruta er på rett udner 1.300km og der kjører jeg ikke med firehesters totakter aleina rett før snøen legger seg. Da skal jeg vite bedre hva scooteren er god for med tung last opp og ned samt i gjennom gjørme, først.

Så uka bringer meg rett nok til Charlottenberg men da til kjøpesenteret for en pizza og så kjører jeg hjem igjen. Med bil skal det ta to og en halv time'ish, og med 49cc scooter registrert som moped desto lenger fordi jeg heller kjører kommunal- og fylkesvei enn riksveier hvor Hvermansen driter i fysikkens lover.
    Og jeg kommer til å ha på votter over kjørehanskene.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Tok meg en tur innom Indre og Ytre Enebakk i går, og for så vidt West Coast Enebakk og East Coast Enebakk likeså. Kjørte til etpar badeplasser som er merka av på Google Maps før jeg så rattet i retning Olberg camping i Trøgstad og da hadde jeg jo vært innom Askim kommune på vei dit.

Etter Olberg kjørte jeg raka vægen til Fet og tok så en noe uhensiktsmessig akse langs 100-sona fra Fet og inn til Lillestrøm hvor jeg deretter kjørte på riksveien forbi Kjeller og opp bak Gjelleråsen - det vil si de har så mange rundkjøringer at jeg ble lei og så for meg å kjøre via Strømmen storsenter ligger og bakevja inn i Oslo og da gjorde jeg det.

Seks timer i sadelen, en burgerlunch og etpar pissepauser senere hadde jeg dratt inn noen kilometere på meteret igjen. Røfflig 230km og møe moro selv om det var tidvis 13' og regn flere steder.

https://www.google.com/maps/dir/Schw...3e0?authuser=1

I skrivende stund sitter jeg og vurderer om jeg skal stikke til Charlottenberg men jeg tenker mer at jeg utsetter det til FN-dagen, etter å ha avlevert jentungen på skola kan en sånn tur heller starte - så får jeg håpe på bedre vær da. Regner med at turen da går til startpunktet for den grusveiruta jeg fant online, sånn for å rekognosere noen av de første kilometerne der.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Gårsdagens lille (kremt) tur på rundt seks timer starta vel egentlig med at jeg stakk til skola til jentungen med regntøy og litt til, til henne.

Deretter starta moroa øst og sørøstover. Først ut av landsbyen og inn i Enebakk.
    Sjekka ut to badesteder, begge bilder er fra samma plass ikke langt unna sentrum av Enebakk.

Umerka vegarbeid, for sånt no betyr jo ingenting, rett før badeplassen ga våt pg t.d løs grus og gravemaskin som aldeles plutselig sto midt i der veien hadde vært hen. Antar dette med arbeidsvarsling ikke er så nøye for dem.
    Jeg fikk heldigvis skjita ned scooteren og ser du på gaffelen foran er den rikelig dekket med gjørme fra grusveien. Akkurat som jeg vil ha det.
    Ser jo nesten rein ut på bildet jeg tok under lunchen.

Føler meg litt lat som ikke smør matpakke før slike ekskursjoner men armen jeg brakk i mai krangler så å svinge brødkniven er ikke så himla greit hver mårra.

Her rastet jeg og inntok en Essoburger, og ei halv cola. God stæmning, regnværet hadde gitt seg.

Ikke lenger etter fant jeg et dekktrekk for reservehjul til scooter, det får på gammelvespaen når jeg har fått tak i reservehjul til den - reservehjulsholderen ble stjålet da vi bodde i Uelandsgata i '04 eller deromkring, så det har jo ikke noe hastverk (jeg har eid den scooteren i to år, bare).

Flott kjørevær, stedvis vind men etter at regnet ga seg aldeles herlig.

Fant et kraftverk på Glomma jeg ikke har sett før - vel jeg ser jo heller ikke etter dem, da.

Etter en kjapp tur hjemom bar det sin vante gang til Isabell på Alexander kiellands plass for passiar med likesinnede. Var en der da jeg kom og kvarteret etter avtalt tid kom det muligens en til en men da hadde i allefall jeg satt kursen hjemover.

Småpønsker på å se om det ikke blir den sverigesturen om onsdagen, da har jeg overlatt jentungen til mora igjen og har atter for mye fritid den tid jeg går uten arbeid. Time will show, som Rudolph Blodstrupmoen sa det.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Sverigestur ble utsatt men for dem av dere som er på Instagram kan dere lete opp Yngve Rudeboy og myse etter, så ser dere fort at jeg idag kjørte aksen Frederikshavn - Skagen - Grenen - Ålbek - Skiveren - Hirtshals - Hørning - Frederikshavn og at jeg (hey, naturligvis) storkoste meg.

Dette som ren dimmetur etter TERJE, eller mer korrekt Trident Juncture hvor jeg for øvrig tjenestegjorde med halvbroren til HC. (Nei, de er ikke i slekt engang, bare snarlike).

Bildene ligger på Insta, kanskje jeg slenger ut noen her før helga - kan tenkes jeg får tia til det.

Var greit nok å kjøre hva temperatur angikk men føy fæn så kaldt det er å stå og trø luft på kaia mens man venter på å slippe tilbake til lugaren sin

En stor forden her i EUtopia er at det kan kjøres på gangvei - well, sykkelbane er vel mer korrekt. Siden 49cc scooter ikke river pølseskinn har man på kontinentet (høy, første kontinentaltur med nyvespaen, jo) funnet ut at disse trafikale sinker skal vekk fra der de byr på mest krøll og da fordeles de ut til sykkelbanen der sykkelbane ikke går på fortau. Så lett at selv jeg får det til og da slipper jeg måtte følge med i speilet hvert minutt for å se etter trafikk som tar meg igjen jf vikepliktslovverket.

Å ratte rundt på strender på Jylland er digg, på en tohjulig kunne det nok gått bedre mer optimalt dekktrykk men så lenge jeg ikke velta sto det jo sin prøve og jeg kom meg igjennom grusveiene også uten opphold.

Nå julebordsmat i reateaurant Taste (taste, taste eller tasté?) og imårra blir det rengjøring av scooteren.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •