Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Rudeboys Vespa

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Rudeboys Vespa

Rudeboys Vespa, du - hvilken av dem..

Den første vespaen jeg kjøpte, var min nu ekskones 1972 Vespa 90 Racing. Vinrød og morsom å kjøre, men delvis kranglete og hva vedlikehold/teknisk nivå noe krevende. Det går på f.eks ting som at klemmer i hver ende av gir- og bremsewire over tid - eller ved bruk løsner og slipper wiren. Nå er jo detta en small frame og det innebærer også at ramma er trang der wire og annet går igjennom. Kommer mine never inn og får henta ut en girwire som klemma har sluppet ? Vel, det pleier ta litt tid, da

Men i fjor sommer kjøpte jeg denne samme scooteren av ekskona mi mens hun bodde på Ensjø, og jeg kjørte den ned til Galgeberg hvor jeg bor. Funka dritfint til Shellstasjonen hvor jeg etterfyllte dekkene, scooteren hadde samlet støv i en bakgård i fire-fem år og før det sto den seks år på Adamstua... (og etparår på bl.a Vinterbro, Lokkis - verkstedet til Restless Scooter Club her i Oslo= ogandre steder).

Men etter å ha sett til at lufttrykk var som det skulle være foran og bak, og kicka den igang og gira og til og med sluppet ut clutchen som en skal og nærmet meg Ensjøveien påvei ut fra Shell så stoppa den. Fikk ikke start igjen på den den dagen og siden det var nedoverbakke forbi Vålenga og hjem ? Well, så har jeg ikke testa den mer.

I våres benyttet jeg meg av innfallsmetoden og klikka meg innn på Finn.no og handla meg en 2013 Vespa LX50 Touring. Totakters nymotens fjas med elstart (hehe) og automatgir, så der slipper jeg kanskje at wirene slippes løs av sine fester ?

Henta den på 2827,7km og er på bortimot 3200km nå, Tanken på scooteren skal jf Vespas manual holde til 320km så da skal det være bare å kjøre ivei. Vel, denna bruker litt mer olje enn forventa og jaggu trur jeg at jeg må følge med distanse vs drivstoffkonsum. Ikke helt trygg på at den har det forbruket den skal ha.

For to uker siden henta jeg digital SSB CB-radio hos Simarud på Langhus, omlag to timers kjøring dit fra der jeg oppholdt meg - ny pers for lengde og tidsbruk. Idag, vel igår, så kjørte jeg fra Alexander Kiellands plass og oppom Sørkedalen, derfra til Frognerseteren og så hjem igjen med Restless Scooter Club, de skal arrangere "landstreff" neste juni og hadde behov for kartrek etter treffstedet. Så jeg heiv meg med. Med en scooter som da gjør "45" bortover, eller 40 som speedometeret sier.

Fem timers moro med innlagte stopp underveis. Steike som en koser seg på tohjuling i trafikk og på landevei!

Touringmodellen har bagasjebærerforan & bak og vognkortet sierat i tillegg til mine "75" kg så bærer rasket 108kg last. Det må jo prøves en gang, det også. Tenker som så at 20kg bensin, telt og liggeunderlag kan stroppes foran. Så stropper jeg en zargeskasse med ræl bak slik at det blir litt ekstra. Jaggu trur jeg ikke at jeg kan ha noe som vil fungere som nærmest saltasker på sia av kåpa bak og da skal man i allefall kunne laste opp 80kg på den. -Ingen grunn til å overdrive før man kjenner scooteren skikkelig, mener jeg.

Det er hjelmrom under salen og om jeg slenger i 30kg kjetting der så skal vel det være nært nok

Nuvel. Scooter nr 2 er innkjøpt ikke bare fordi den er enklere i bruk enn veteranvespaen men som en "Ring 2-scooter", til bruk til og fra jobb her i Hovedstaden.
    Om jeg blir å bruke den i vinter vet jeg ikke enda men jeg vet at det finnes piggdekk til Vespa og jeg vet at selv melodipartiet de mosegrønne ikke har kommet så langt som å dra inn mopedregistrerte scootere med på piggdekkavgiften. Så kanskje kjører jeg til vinteren også med denna

Bilder kommer så snart jeg finner vert som vil la meg legge ut bildene.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Trenger/ønsker oppkobling for lading av mobil og i en ideell verden også GPSen på min LX50 Touring.

Det er 12V-system rund baut så da er det for så vidt "bare" å koble opp ett eller annet sted og huske sikringer i samme farta. Basert på tilbakemelding fra da spørsmålsformuleringa enda gjalt "hvor kan jeg koble på 12Vuttak på vespaen" så sies det, og det finner jeg naturlig, at hvor som helst mellom dynamo og batteri på ene polen og da jord på andre polariteten vil gjøre susen.
    Ettersom dette er en 2013modell er det ikke spenningsfall etter turtall som veteranvespaen har, så det vil gi en reell 12V på uttaket selv i oppoverbakker med last på scooteren

Fordel med å få påkobla 12V er at da kan jeg få spenning tilført GPS eller mobil under kjøring og det å ratte rundt og måtte ta småpauser etter gammeldags kartorienteringsmanér går greit men det øker også faren for feilnavigering om en bruker f.eks Google Maps på iPhonen, den er ikke egnet for det bruket sammenlignet med andre apper eller for den saks skyld - GPSen jeg har til bilen. Med holder påmontert, og spenning påkobla går det jo like lett som under kjøring i bil.

Nå fikk jeg link til webshop hos tyske SIP, et velkjent nettsted i Vest-Tyskland som har drøssevis av år med erfaring på det å kunne scootere og også klare å levere til det utall av varianter det finnes. Ikke bare i modeller hos Vespa, Piaggio, Gilera (som er eid av samme selskap) eller Lambretta men de mest elendige plastscooterne du får fra Kina eller hvor som helst fra.
    Hos SIP fant jeg at det til 300cc GTX og GTX Super finnes ferdigbygget opplegg en sågar bare løsner på 1 skrue og tar bort dekselet som kom med scooteren fra fabrikk, monterer komplett del og klipser på ei kobling i en kontakt som ligger innafor kåpa så er 12V kontakt (Hellakontakt vil jeg anta) klar til bruk.
    Fra en britisk sajt fant jeg produksjon av tilsvarende del med 2x 5V USB-kontakter i tillegg og får jeg klørne i denne saken, kjøper jeg den tvert. Da kan mobil og en dings til ligge i hanskrommet på lading i fred og ro mens GPS surrer og går samtidig.

Får se om briten svarer, worst case kan jeg sikkert stikke innom en fredag i april - er i togavstand til Birmingham han (?) holder hus så det kan jeg ta ifm min årlige deltakelse i Royal Airforce Walking and Road Marching Associations todagersmarsj, RAF WARMA, sånn utpå vårparten.

-Men jeg skulle gjerne hatt spenning åt GPSen før det. Det ligger an til at jeg stikker oppom Oslo Scootersentral imårra den dag med ei lita handleliste og spør pent om de har tips til påkoblingspunkt. Så blir det Maxbo og Biltema, evt Clas Olsson - evt Kjells, en leverandør som har diverse ublu antennekontakter jeg har for CB-radioen.

Hm, med 1x12V og 2xUSB kan jeg jaggu drifte min håndholdte CB (FM) på vespaen også. Uendelige løsninger.

Standard

Du verden, det blir bra!

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Mange takk, jeg storkoser meg med denne vespaen som i motsetning til veteranvespaen er plankekjøring å holde på med. Automatgir, elstart og det som er. Men igjen, da - hadde jeg bare hatt 12V- og USB-kontakter på den kunne jeg hagjort mye mer ut av det.

Idag slo det meg at jeg får montert s.k "action camera", eller sånt lite kamera man monterer f.eks på hjelm og kjører off piste nedover fjellsider med. Man filmer sine turer. Vel, bagasjebrettet foran har uendelige festemuligheter for kameraet. Men uten lademuligheter, og uten å ha med f.eks minilaptopen min for å laste over film & bilder til underveis så blir det noe begrenset aktivitet på det mediumet.

Minilaptopen er vel 8-tommers skjerm på, men den har elendig batteri på og begynte gå treigt lenge førjeg egentlig rakk bruke den. Forstår ikke hvorfor PC'er (og Mac, thank you) må begynne gå treigt. Skulle jo tro de var mulige å bruke også etter de er ett år gammal men nåværende laptop ble innkjøpt i juni 2016 og allerede oktober i fjor var den som sirup. Og harddiscen hadde vært byttet 1 gang i mellomtiden.

Så det å dokumentere sitt er noen lunde vanskelig. Jeg har ikke trua på å betale femsifret beløp skal være løsningen, mistenker de blir like treige av mine besøk her, på Facebook og mail & nyhetsmedia. Jaja, finner vel ut av det.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Pusler selvsagt fremdeles med ny-Vespaen min og hver onsdag er det samling for scooterists på Isabelle på Alexander Kiellands plass. I motsetning til dengang jeg var gift med 2run, the First Lady of Lady Luck Scooter Club og vibodde rett oppe i Uelandsgata så starter ikke seansen kl. 1800 mer men 1900.

Så jeg stiller også i aften. Pussig nok er det fler og fler av de faste og t.d mer erfarne scooteristene som glimrer med sitt fravær dels fordi det er "for kaldt" og dels fordi de ikke liker å kjøre når det er glatt. Det siste ser jeg jo for meg at jeg finner ut av helt selv når mer løv legger seg på bakken og kommunen som skryter av at "vi har kostebil" ikke gidder bruker den ene kommunen "har" (leier inn).

I bunn og grunn ser jeg for meg å kjøre så lenge som mulig, i morgen stikker jeg oppom Oslo Scooter Central og henter meg ei lyspære til vespaen og bestiller piggdekk, evt vinterdekk av annet kaliber. Så får vi se hvor lenge jeg tør tøye strikken som scooterist i år, da. Har vært helårssyklist så å kombinere denne noe nølende learning-by-doing framgangen med kjennskap til vær & føreforhalda i indre Oslo by burde jo la seg gjennomføre ?

Er i prosess med å få tak i en 12V-krets til scooteren slik at jeg kan lade mobil, som nevnt førut. Briten som bygger kretsen er flink til å lage kretsene og selge ivei for hver gang jeg har vært i kontakt med ham, er det "have to make another batch". En hellakontakt og to USB-kontakter er det han lager. Ser for meg å åpne kåpa foran og montere tjafset der slik at det er minst mulig fjas med vær og fukt når ting står påkobla.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Ga opp å vente på engelskmannen som "snart" har krets klar, "nesten ferdig" med å lage ny krets for neste salgsbatch osv osv. Om han brexitter oljedollaren min vekk, så er det hans problem. Jeg stakk til Kjell & Co, denna siste utstyrssjappa som driver i Biltemas og Clas Olssons segment og handla meg USB-kontakt (dobbel) samt "hellakontakt" for å montere i nyvespaen.

...som jeg i mellomtiden har lånt bort til min to år yngre bror. Han ville ha noe på to hjul å øve seg på fordi han (også) skal ta motorsykkellappen til våren. Jaja, første snøfall idag og han har LX 50 Touringen stående i oppvarma garasje uten å ha brukt den særlig fordi han oppdaget det er rimeligere å ta buss. Jaja, om bussen går når man skal noe sted og ikke minst - den veien man skal i retning destinasjon, så går det vel an.
    Får ha ham til å komme med den en dag.

Fikk lagt på vinterdekk rett før brodern lånte den, og det fordi jeg ikke kan ta kollegtivtransport med knærne mine. Handicapplassene er jo forbeholdt ungdommen som er frisk og rørig og om det gnisser i et beinbrudd i et tilfeldig kne driter både de og transportør i.

Jeg driter ikke i det.

Og jeg trenger øve mer på å kjøre tohjuling ute i trafikken. Skal jo avslutte A utpå vårparten. Målet, for øvrig det eneste, er å ta teorieksamen når brodern starter på sitt for så å supplere med det jeg mangler før oppkjøring forhåpentligvis innen han har sin teorieksamen i boks. Brødre.

Har en eldgammel skvettlapp med vespalogo på som jeg fant da jeg forsøkte meg på Nijmegenmarsjens sivile rute på 200km i sommer (dro inn 157km før beinbruddene ikke ville være med mer) og den skal på bak på LX'en. Skiltet er festet med skruer, så da kan jeg jo bruke nettopp dem til å holde skvettlappen på plass.
    Ikke det at dem som kjører bak meg trenger at jeg kjører med skvettlapp, så mye grisvei har vi ikke og den går jo ikke i mer enn 45km/t bortetter.

Til veteranscooteren må jeg vel egentlig anskaffe et speil, mener det er krav om minimum ett speil på tohjulinger. Det blir en vakker dag.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Hovedstaden skryter på seg snø, og det er da hvitt ute'ish. (hvitt'ish også, det strøs jo ikke lenger etter at saltbøssene kom på veiene...)

Men hvem bryr seg vel om litt kulde når man kan bekle seg! Skjerf i halsen, samme kjørehanskene som i sommer (de var kalde da, antar at med holker på styret vil de fungere også fem til ti minus kaldere enn de to blå som er her nå) og ellers ikke mer enn arbeidsbuksa under MC-buksa, og en innerjakke fra Arc'Teryx over arbeidsgenseren før MC-jakka. Enkelt og greit. Får vel anskaffe meg en såkalt Buff, da i ull også på sikt.

Ikke glatt i det store og hele med vinterdekka på men det er mye salt på bakken så jeg kommer til å bruke morgendagens ettermiddag på å bære ned 10 liter varmtvann og finne fram en av disse bilsåpesvampene man får fra bensinstasjon - det viser seg jo at jeg eier endel sånne... får vel bruke av det lageret nå.

Hjelmen er sauset inn med klebrig film av noe slag, setter en femmer på at det er saltet fra veien ifm at bilene foran meg (sic, ikke bare biler bak altså) kaster dette opp på meg når jeg ligger nært nok til det. Ulempen ved å kjøre mopp akkurat nå er at biler bak skal komme enda nærmere sånn for å dytte meg enda nærmere bilen foran meg. Hvorfor det, aner jeg ikke men det er jo en uting å ikke holde sin avstand.

Med veigrep får jeg alltids stoppa for ham foran meg men hva da med dusten som liker å kjøre det man i forsvaret kaller kuk i ræv... Jeg liker ikke Peugots varebiler såpass at jeg vil ha dem i nakken idet jeg blir påkjørt..

Neste års, for øvrig det 20. i rekken av Classic Scooter Run skal gå av stabelen på Frognersætra. Driver og forsøker motivere lillebror til å låne denna 50 LX Touringen min så jeg kan kjøre veteranvespaen opp dit og da lesse på med telt og turutstyr for så å sikre oss en god plass på tomta der oppe. Mye land på tomta som er hellende terreng, så da er det vel en tanke å være tidlig nok ute.
    To tunneltelt, alternativt mitt arvestykke fra Trio Tælte og 1973 hvor vi da fordeler oss på hver vår alkove i teltet (kjøkkenkroken imellom). Om så er, får vi bare sale opp scooterne med det som er av stoler, bord, gasslampe og -bluss, og det man måtte ønske av mat for helgen. Kan bli moro.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •