Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Rudeboys Vespa - Side 5
Side 5 av 5 FørstFørst 12345
Viser resultater 41 til 44 av 44

Tråd: Rudeboys Vespa

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Som nevnt, var det tur nylig.

Husker ikke om jeg nevnte trasé men den gikk stort sett parallelt med storveiene som jeg som mopedist slipper å måtte kjøre på nede på kontinentet. Skulle jo bare mangle med en toppfart på 45km/t jf lovverket (min går røfflig i 43km/t uten last). Rutevalg Frederikshavn - Skagen - Grenen - Ålbek - Hirtshals - Hjørring - Frederikshavn og alt det på røfflig fem timer. neste gang rasker jeg med meg Aalborg også for det er det jaggu tid til selv om man kjører slow speed.

Kaia på Vippetangen har ikke varme, med mindre man sitter i blikkboksen sin (noterte meg at elbilistene kjører uten varme, det gikk i kåpe og vinterfrakk der i gården).

Det var heller ikke påslått varme mellom innsjekk og ombordkjøring men det var man jo forberedt på, og det var heller ikke særlig kaldt.

Ut av ferga og slakt mot høyre, deretter ei kort rettstrekka med lyskryss i før man så kommer ut av Stenalines del av havna i Frederikshavn. Jeg brøt hardt høyre også her og fant tofelten nordover.

Rett ut av både Frederikshavn (her) og Hirtshals er det rasteplasser man kan fyre igang GPS eller en kjeft kaffe om en ønsker det istedet for å stresse med sånt i og utenfor ferga. Relativt smart, vi har nærmest ved uhell slike i Norge. Dvs noe utilsiktet plassert.

Herfra kunne jeg som mopedist på scooteren kjøre på sykkelbane dels vekk fra 70-sona man som bilist følger. Mer å se på, så det kan kun anbefales.

Noe av det aller beste jeg veit er å stå opp og få med meg mårran. I mine år i Nijmegenmarsjen, NL, starter man jo å gå lenge før sola står opp (borti to timer) og langt ut i sporet finner man motiv som jeg insireres av, til også å ta "Elg i solnedgang"-aktige bilder utenom marsjrelaterte opplevelser.

Detta er på langstrekket etter rasteplass på høyre hånd, nord for Frederikshavn i retning Skagen.

Svære løkter de har som vegbelysning i Danmark. Rett nord for tettstedet Skagen i retning Grenen.

Parkeringa på Grenen er der, det virket som om det er sanitærfasiliteter åpent men kiosken som skulle ha solgt meg klistremerke med "Grenen" på var selvsagt stengt. Jeg droppa å kjøre oppom Grenen i sanden.

Av det jeg fikk ut av kjøringa Nordover, var blant annet at det med letthet kan la seg rundt på sykkel noe jeg og jentungen liker å gjøre. Så får hun tråkka litt uten last og jeg peser bak med henger på sykkelen, når det blir litt varmere i været igjen.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

si mer enn gjerne i fra om jeg f.eks har avglemt å dele bildene i albumene de ligger i, ellers ville de jo ikke vises for dere andre.

Dette er fra et sted jeg og familien reiste til da vi enda bodde sammen, og jeg og jentungen (nåværende familie) var der i fjor høst). Det var mye, mye mer sandstrand der da vi pleide være der for 9-10 år tilbake og erosjonen gjorde inntrykk på meg sist høst.

Til høyre i bildet er restene av en klit, eller sanddynerygg. Den var svært mye høyere tidligere og kasemattene som ligger strødd i sanda mot havet, lå i høyden for noen år tilbake. Disse er en del av Atlanterhavsveggen tyskerne satte opp under krigen men har da blitt offer for tidens tann og overnevnte erosjon.
    Området til høyre for dagens rygg, er naturvernområde men stier gjør adkomst til fots enkelt.
    Stranden blir hyppig brukt av både lokale og turister, og det er tillatt å kjøre her.

Utsikten sørover mot Hirtshals (som man kan se på varmere dager). Når utfartsdager er på kalenderen å finne, står det rekker og rader med biler på stranda her og folk koser seg.

Østover, inn mot Skiveren. kliten til høyre var borti 15m høy for 10'ish år tilbake men har dels blitt doset ned av anleggsmaskiner i en operasjon på a) å grave fram et sanitærbygg bakenfor avbildete sanddynerygg, og b) for å tilføre sand mot havet. Selv om danskene ikke tillater fricamping er stranden hyppig anvendt til slikt noe sanitærbygget bidrar til. Det holder jo også forsøplingen på et minimumsnivå.

Innkjøringa til Skiveren camping (anbefales) ligger til venstre i bildet. Til (hardt) høyre, eller "foran" scooteren går det en vei opp i sanddynene hvor bl.a Novasol har utleiebygg som jeg og min nu ekskone anvendte da jentungen var et halvt år gammel. Med tanke på den trekk som så godt som alltid er i Danmark, så er det greit. De hadde vedovn og vi kunne fyre de tre dagene det regnet i vårt tidagersopphold sommeren 2009. Adkomst til området er til (slakt) høyre.

Fra Skiverenområdet går det sykkelstier, eller skogsveier både sørover og nordover. Denne er retning sørover og tohjulinger kommer lett fram ved bommen. Jeg vil si at om man sykler med henger, må den avkobles sykkelen og lures rundt bommen, men alt går an.

Skogvei der biltrafikken tillates. Pent å se på når man kjører her.

Samma stedet, motsatt retning. Traff på flere turgjengere og området er hyppig brukt av lokalbefolkningen også.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Hirtshals er jo en av de to byene i Danmarks yndige lille Jylland vi har fergeforbindelse med fra lille Norge. Der er det både Colorline (Larvik, Kristiansand) og Fjordline (sørvestlandskysten) som daglig har sine ankomster og avganger.

Her inn på nordsia av byen, og jaggu er det ikke i det som i skrivende stund er nordre del av havneområdet som fergene bruker.

Nå vet jeg hvor Smyrilline har sin terminal på Jylland, greit å finne den.

Fjordlines terminal ligger rett ved. Vær dóg observant på sanden utenfor asfalten, det er kvikksand og deler av den er avsperret fordi det er svært mye væte i sanden. Deler av det som ligger mellom asfalt og inngjerding skulle ha vært inngjerdet fordi det er for tynn suppe til å stå på... Jeg fikk tatt bildene men måtte nærmest løpe til scooteren for å hindre den i å velte.

Pausebilde, i denne postleggingen av innlegg, fra Skagen sentrum. Var her med to venner i sommer etter at vi hadde gått Hærvejsmartsen i Viborg, ene skulle med Colorline til Kristiansand da. Svært god mat og jaggu selger de ikke øller også, for dem som liker sånt.

Påmontert scooteren er en såkallt leg warmer, eller et regntrekk med plysjfôr langs senterlinja slik at knær og lår kan være "varme" om man bare bruker trekket.
    Jeg skal få på plass skvettlappene jeg hadde limt på scooteren sist vinter, de har jo selvsagt løsnet så jeg stikker vel på byggvaren og handler meg selvskruende skruer og stoppskiver for så å peise på - kan ikke ødelegge skopussen slik selv om det var gjørmete på skogsveiene!

Jeg kjørte uten last i Jylland denne gangen, kunne nok hatt med meg en genser for å stoppe opp for lenge på samme sted var kjølig. Og da jeg ankom Frederikshavn aldeles for tidlig, stoppa jeg jo på kafé og inntok et bedre måltid inntil jeg om på at i Danmark er det påbudt med parkeringsur på kjøretøy og jeg fikk panisk retrett siden jeg sto på "maks 60 min"-parkering. Tåpelig, skulle ha kjørt en runde til og funnet et bedre egnet sted.

For jeg returnerte til kaia som åpnatre kvarter senere og der satt jeg på dobbeltstøtta og leste. Slapp omsider inn og oppdaget vinden, og ble nedkjølt tilstrekkelig til at jeg pådro meg en forkjølelse jeg enda koser meg med men såntnoe er det jaggu verdt når man glemmer sin genser hjemme! Hadde den vært på kropp, ville jeg ikke frosset nevneverdig og forkjølelsen kunne ha funnet noen andre.

Man kan mene mye og mangt om både "danskebåten" og om Stenalines Stena Saga, men til tross for rett tid på kalenderen så jeg lite julebordsfolk der. Og jeg så ikke noe av disse som en tarvelig reklamefinansiert TV-kanal lager show av, heldigvis.
    -Som en ansatt sa til dem på nabobordet - "hm, ja, den serien der taper vi penger på" og det tror jeg. Men noen i Stenalines ledelse bestemte at å slippe TV-crew ombord og lage "show" av fulle folk på danskebåt var det store og da må jo betjening og oss mer normale (sic) bare late som om det er greit.

Datteren min og hennes moder hadde i høst vært et sted og funnet skrapelodd fra Stenaline som de så vant to ganger to billetter med Stena Saga til Frederikshavn. Det medførte at jeg kunne anskaffe begge de nye whiskyene fra Higland Park destilleri på orknøyene fra taxfreebutikken i én og samme uke. Fest & moro for en som etter dokterens ordre nyter et glass annenhver fredag!

Snakket med ekskona under overfarten, siden vi reiste ilag på det som er jentungens aller første initiativ (9 år) for å gjøre noe sammen med sine foreldre (og forloveden til mora) (gikk så bra, atte) så støttet vi gladelig opp for dette. Og vi er enige i at det finnes Smyrilbåt enda. Men vi tar vel DFDS' fartøy til København neste år, hvis det ikke blir ny Stenatur, og så står Colorlines Kielferge for tur etter det. Dermed ligger det jo an til at deres Mitsubishi SUV kan tas med på luftetur en gang, og Vidvandre og/eller scooter kan tas med til f.eks Sagaøya en dag i framtiden.

Sverigestur med scooter er som de sier på engelsk - pending. Det er noe kjølig for tiden og økonomien så som så, inntil jeg finner meg ærbe.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Kom ned idag morges for tur ut med Vidvandre ifm jobbintervju en times kjøring unna, og da ser jeg at luka til "barskapet" på kåpa er åpen, den har knepplås en dytter luka inn igjen etter åpning og noen har jaggu F vært og pella på scooteren min i varmgarasjen her jeg bor og åpna luka.

Får finne fram hekksaksa og legge på styret, så folk tar hintet. Mitt er mitt.

Eneste som er der, var en skiftnøkkel av et billigmerke, to pærer til frontlyset og vognkortet. Påbudt refleksvest er da vekk, så jeg får vel si jeg lar meg imponere over nivået på den eller de som har vært der.

En refleksvest til verdi av ittno. Gratulerer med dagen.

Gårdeier varslet.

Ny refleksvest kommer fra leiekåken neste gang jeg skal noe steds hen, man har jo etpar sånne liggende. Spent på hvor lenge det går før neste vest er vekk... Det barskapet er ikke som på en 1985 Vespa PK, det har plass til åtte 0,33 brunbjørner og derav betegnelsen "vi" i Badeyes Scooter Club på Fauske ga oppbevaringsrommet på den ene scooteren som var der oppe på 90-tallet. (alle brukte briller eller linser)

Ellers ikke noe nytt ut over at jeg vel imårra henter meg selvborende skruer for monteringa av skvettlappene. Blir bra.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •