Kom over på VBF en tråd om alternativ til Zargeskasser siden de er kostbare. Vel, de er ikke det om man tar i betraktning at Zarges leverer både saltvannsbestandig og "vanlig" alukasser for røff bruk, at lokkene har tetningslist og at kassene i utgangspunktet er luft-, støv-, smuss- og fukttette (om man ikke senker dem på dypt vann).

Men likevel er prisen hos zargesleverandørene ofte en terskel. Selv handlet jeg tre bokser i forskjellig størrelse hos Eivind i sin tid (var det ikke fra ham, tro) og av disse tre kassene har den minste så godt som alltid vært med på tur. Det er kjøkkenkassen min. Den mellomste har også vært med på opptil flere turer og den siste har jeg lagret tjafs som ikke tåler fukt i mens den var plassert i kjellere rundt om og i leiecontaineren jeg bruker som bod. Eurocase fra Zarges (blå hjørner) er vel innstegsmodellen, mens K470 er den (enda) mer robuste zargeskassen på markedet som bl.a forsvaret benytter seg villig vekk av. Og årsaken til at jeg handla meg K470.

Clas Olsson, Biltema og Jula leverer alternativ i aluminium, men utenom Clas Olsson sine så har jeg ikke fått inspisert kassene. C.O sine ser troverdige ut, og den siste jeg så på hadde tetningslist under lokket - jeg husker ikke om de jeg så på før den hadde det.

Jeg har via andre observert umodifisert julakasse i dørkplatealu montert på baklukemontert sykkelstativ på en VW T3 Vanagon (importert). Der er det også tetningslist og null tilførsel av støv og fukt inn i kassen under kjøring eller stans. Nå har jeg hengerfestemonter-bart lastestativ (kan moddes til å bli sykkelstativ lett som en plett men ikke anskaffet for sykler siden jeg har baklukestativ) og på den skal jeg se om ikke storboksen min kan plasseres på trygt vis.
Min plan er å ha, som en framtidig takboks, kun lette men romslige og luftige ting. Ting som tar plass, soveposer og liggeunderlag, parkas og ullgensere, pledd og tomkanner. Tjafs.

Jeg har observert Pelicase (hardplast som tåler litt selv i kaldtvær. Disse kan også fungere til turbruket vårt, og enda litt til. Et annet eminent produkt er våpenkassene som kom fra Heckler und Koch til forsvaret, disse ble avhendet etter parolen "kan noen komme og hente disse"
Hentet jeg ? Nei. Anger ? Nja, kanskje. (kan btw ha vært nettopp Pelicase som laget de kassene også... tre lås på langsia vekk fra hengselsiden, håndtak for løft på begge kortsidene, hjul under ene kortsia - perfekt til alt, selv krumkaker)

Opprinnelig tråd
http://www.lrforum.com/forum/index.p...blir-for-dyrt/

ett av forslagene til "veske" som fjortisene på Jula mener trillekofferten er
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-...offert-001592/

Clas Olssons kofferter kommer jf katalog bare i tre str, jeg har sett en enda større med trillekoffertstatus også men kun i butikk
https://www.clasohlson.com/no/Koffert/Pr314142000

-Det er jf NRK Beta fra 2013 er det spørsmål om motstandskraft mot støt og slag på plast, det vet vi jo og legger du til 30' blå går motstandsdyktigheten enda mer ned men det er gammalt nytt - pakk & bruk etter behov med fornuft - https://nrkbeta.no/2013/05/30/vi-tes...ene-dine-best/

I tillegg kan man jo shoppe seg flightcase, disse av forskalingsplater med forsterka kant og hjørne - som Zarges og sikkert andre produsenter, kommer disse i alle størrelser.
Jeg har som tidl leder for postmottak hos en av landets større avdelinger, tatt imot både Zargess og flightcase av forskalingsplatetypen som dekker hhv 1x Europall og 2x Europall på langs. Da snakker vi kasse litt utenfor vårt behov (?) men likevel innafor. De av dere med småbruk kan notere dere slikt for senere bruk på garden. (Min største dekker en Europall i lengderetninga men er noe smalere i bredden). Forsvarets standardkasse er vel 80x90x90 mener jeg å huske, to pr pall.

Selv om disse kan stå ute i all slags vær og ristes, skakes og t.d ta slag og støt under lengre turer, så er det neppe meningen man skal lagre f.eks tøy der for lenge av gangen. Jordslag og mugg oppstår etter en tid, selv om min største sto i container i 2+ år uten at dette oppsto i bomull lagret i min kasse - nice to know.