Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Norges verste vei

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Norges verste vei

Det man vel må kunne kalle en dynamisk, eller løpende korrigert kåring over Norges verste vei har i noen år pågått med mer eller mindre dekning i media.

Det er nylig forbedret det som tidligere var Norges verste vei og brunt opplysningsskilt er i den anledning tatt ned for to kommuner den gikk mellom har forhåpentligvis kunne ramme inn hvert sitt skilt med tidsepoken gravert på messingskilt for opphenging i rådhusene

https://www.nrk.no/sognogfjordane/tu...te_-1.13951373

I all enkelthet er det et gedigent etterslep på mye i dette landet, og når vi har et såkallt regjeringsparti som vil "kutte kostnader" (på å bygge flere ganger det alle andre vil byggeén gang) ved å kutte fra naturens krav om fem og en halv meters pukklag (for å unngå telehiv to ganger i året) så vil de gå til 3 meters dybde i pukklaget - well, da er vi med grovere dekk klar for slike tilstander.

Dersom jeg husker de siste to ukenes dekning av dette tema, så ligger det an til at fylkesveien igjennom Hadsel kommune i Vesterålen er neste på lista men det er vel befolkningen som skal "stemme" på dette, ikke realitetene. Ta mer enn gjerne turen oppom Vesterålen, som muligens før nevnt er det mye finere der enn i Lofoten Fylkesveien fra E6s tidligere endestasjon, Hesseng, til Nyrud øverst i Pasvik er også på lista. Der klages det over trestubber som stikker opp gjennom veidekket og når det ikke er pukk å lage pukklag med har en jo naturlig nok brukt det man har. Så også kjepper og stokker. Det går jo som det må gå, det.

Selv om mange av veiene har asfalt er det brukket og stykkevis asfalt, og selv om disse veiene har bedre toppdekke enn grusveier i mer grisgrente strøk av landet så er de slett ikke bra. Veien opp Grefsen langs trikkeskinnene er en klassiger, og dåelig grunnlag under asfalten ligger også her til grunn for at det vil koste noen kroner å få fikset veien selv om den da altså ligger i landsbyen vi kaller hovedstad.

Jeg sliter fremdeles med å skjønne dem som på død og liv (uff, håper ikke det!) skal senke bilene sine når "norske forhold" er som de er.

-Nevnte jeg i fjor etter å ha kjørt opp bilen til Fauske, at jeg hoppet med den på E6 ? Jeg lå i passende fart etter skilting og annen oppmerking og kom ut av en sving. Ah, rettstrekke rakk jeg tenke før jeg så at det var "noe" pågang hurtig nærmere meg og jeg rakk løfte foten av gassen før jeg var påvei opp i lufta. Opp gikk det, GÆNG! sa demperne idet de strakk seg til ytterste lengde og så gikk det ned igjen og der var det ei dump på E6en hvor jeg fikk et godt schwung og jaggu ble det ikke enda ett hopp men da strakk ikke demperne seg helt ut. Man vet jo at tidligere synder består av for tynt pukklag og at telehiv er naturlig når en ikke holder seg etter minstekravene for vegbygging, men jeg så ikke for meg at selveste E6 - hovedferdselsåra i landet vært! skulle medføre såpass til overaskelse. Holdt meg på veien og kom meg da fram dengangen også.

God tur

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-Vi kan ta med en til en, fra Vesterålen. Veien til Nyksund (dit skal du) er på lista men etter bildet ser den da helt normal ut.

https://www.vol.no/nyheter/oksnes/20...e-16226677.ece

Da kan jeg forsikre om at selv om veiskrapa ("høvel") passerer ofte nok, er den ofte fæl å kjøre på, som vel alle grusveier blir når det går litt tid siden veghøvelen sist var innom og den er i daglig bruk. Deler av veien slik jeg husker den var skiltet etpar steder med "ferdsel på eget ansvar" men det var før tyskern kom og pusset opp værret. Hvordan de delene, eller for så vidt alt annet utenom bildet ser ut nå 35+ år etter aner jeg ei.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •