Kanskje en slags advarsel, men datatrafikken på fergene er enten via wifi (datarouter á lá den du har i stua) eller via mobildata. Her er forskjellen ift det å stå på land.

Er det datatrafikk via mobilen går du over SATCOM og det koster fremdeles flæsk. Kanskje ikke like mye som på 90-tallets kostnader over SATCOM men fremdeles noe helt annet enn å bruke mobilens datatrafikk på landjorda via basestasjoner.

Her en liten skrekkhistorie om en tysk familie som ikke fulgte med på hva de gjorde. Regninga ? Et sekssifret beløp i etterkant...

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/...en-12-000-euro

-En av de tingene jeg måler ferger på er tilgangen på wifi. Noen av selskapene reklamerer med å skulle ha dette, noen gjør klokelig ikke det men i norsk informasjon står det svart på hvitt at dette koster om man må over SATCOM på båtens egen form for basesrasjon linket til verdensrommet.
Jeg sjekker ut vha lugarvalg om det er tilgjengelig wifi på lugar, svært skjelden er det så.

Jeg har forsøkt velge siste lugar før fellesareale som trappeløp/tilsv og i disse lugarene - kan - det være wifi men ikke forvent dette. I all hovedsak må du og din laptop, evt mobil eller fjasbrett sitte i spisesal eller tilsvarende for å kunne oppleve wifien.

De mange bilder jeg tar under turenes etapper laster jeg opp i nettskyen ene og alene når jeg er online og da ikke via mobilen. Da jeg reiste til Tyskland i våres hadde jeg nok wifi på lugar (nest ytterst mot fellesareale avertert å skulle ha wifi) og da kunne jeg se HBO Nordic og Netflix på lugar etter at jeg hadde lastet opp annet jeg behøvde. Mail og nettbank er problemfritt men selskapene har enda en drøy distanse å gå før det er wifi på lugar.

-I 2018 ? Triste greier. Jeg valgte tolke dette slik at de heller vil ha oss til å sløse med pengene i butikker ombord. Colorline skulle attpåtil ha betalt for wifibruken - hvorfor ikke ta ekstra betalt for bruk av varmt og kaldt vann, for bruk av seng og belysning også ? Uproft.
Det blir mest sannsynligvis Stena fra Göteborg neste gang jeg skal ned på kontinentet nettopp fordi Colorline seiler så langt akterut f.eks Stena.

DFDS testet jeg i fjor høst tre ganger på rappen (var vel fem ganger mellom midtsommers og jul) og de er omtrent som Colorline i sitt syn på "tilbud" om wifi.

Har ikke fått testet båter til Polen eller i Østersjøen men det ligger an til at Stenas balje fra Göteborg til Fredrikshavn i juli, om jeg kan. Vurdering av fergene kommer i egen tråd hva nettopp datatrafikktilbudet og løsningene de respektive selskap jeg så langt har rukket over kan tilby vil komme på et nettsted nær deg.