Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Stena Lines rutetilbu i sommer

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Stena Lines rutetilbu i sommer

Dette med hvilke ruter et fergeselskap opererer på varierer jo etter kundemassens behov. Dette kjenner vi jo godt til ifm Smyril Lines nedleggelse i årtusenets første tiår av ruten fra Bergen til Storbritania.

http://blogg.stenaline.no/polen/rute...233b72&urlid=7

Denne URL leder til noe jeg fikk på mail som viser et knippe fergestrekninger en kan fundere på og myse over.

Selvsagt "dei faste postane" fra Oslo til Frederikshavn, fra Frederikshavn til Göteborg, fra Göteborg til Kiel og det vi er kjent med at de pleier ha av rutetilbud. Men de har jo også andre, og de har charter (sic) hos andre operatører fra Esbjerg til Immingham, uten at jeg fant ut mer om akkurat dét strekket pr nå - sier som Derrick, eg kjem attende til saka

Sør om Göteborg og Frederikshavn går strekket Varberg (S) til Grenå (DK). Fra Trelleborg (S) går det båter til Rostock (D) og polske Sassnitz.
    Fortsetter jeg kartet østover her, vil neste overfart være Karlskrona (S) til Gdynia (P), hva med et besøk i svenskenes marinemuseum før avreise ?
    Kalmar er jo ikke så langt unna om en liker historie.
    Videre har man fra Nynäshamn (S) både rute til Gdynia (P) og til Ventspils i Latvia.

Ventspils har et godt ffotballag og de er med i UEFAcupen nå og da, Vålerenga har bl.a spillt mot dem hjemme og borte

Fra Latvia og Liepäja går det sågar også ferge til Travemünde (D) og har man historisk interesse er det jo enda et sted man bare må innom.

Da er Østersjøen dekket hva Stenaline angår. Det er andre selskap lengre nord som opererer f.eks fra Stockholm til Estland og Finnland - for alt jeg veit, sånn i skrivende stund, også innom østre bukt til Russland. Jeg vet det går ferge fra Helsinki til Estland.

Hoek van Holland, altså ikke i Nederland, går til Killingholme, (England) og fra samme havn går det også båt til Harwich (ENG). Europas største havneby, Rotterdam, kan by på strekket over til Harwich, de også. Dersom man tager turen ned til franske Cherbourg for vin og baguette til kvelds, kan kanskje turen til Rosslaire (IRL) friste. Grei overfart etter all vinen bort til Guinnessens hjemland
    Fra Rosslaire går det ferge til Fishgurad i Wales.
    Lenger nord i Irland finner man en kanskje mer kjent strekning fra Dublin til Holyhead.

I Belfast (igjen, "historie") går det ferge over til en tilfeldig engelsk landsby med navnet Liverpool, det går ferge til Heysham (mulig den går via Douglass på Isle of Man for dem som liker haleløse katter eller motorsport på Isle of Man) men jaggu går det ikke ei ferge opp til Cairnryan nord for muren, i Dumfries and Galloway counsil area.

Fra Scotlands "fastland" går det båter ut til øyene våre om det er Hebridene, Shetland eller Orknøyene. Pr dato er det visstnok ikke fergeforbindelse fra disse, eller "fastlandet" til Færøyene men om man f.eks tar en avstikker påvei hjem fra Island med Smyril er jeg hellig overbevist om at båt, som sådan, går det så absolutt mellom Færøyene og de britiske øyer. Og da kan en øyhoppingstur bli moro.

Jeg driver i skrivende stund og pusler med bloggen min hvor hver fergestrekning er linket til aktuell fergeselskaps nettside, hvor hver havneby er linket med Wikipediaside om stedet osv og når det er oppe og går slik at jeg har publissert dette, så legger jeg inn et nytt innlegg om saken. For alt jeg veit kan dette også ende opp med å inkludere fergene ellers i Østersjøen samt fergene fra UK/Eire til andre steder på kontinentet eller enda lengre

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Jeg skriver som ei ræv med dysleksien i behold men uten redigeringsmuligheter blir det jo som det blir...

Fra Esbjerg til Immingham er det denna delen av Stenaline som opererer moroa
    https://www.stenalinefreight.com/rou...jerg-immingham

DFDS skal ha "noe" men jeg kommer tilbake til dette når ånden har forlatt og roen har innfunnet seg, eller hva det nå heter.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •