Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Kjøring med takboks, evt skiboks

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Kjøring med takboks, evt skiboks

Forsikringsbransjen er lei av at du og jeg ikke forstår fysikk. De vil at vi enten lar vær å kjøre på ferie med takboks (den brede) eller ligger i høyre fil, noe vi jo jf lovverket jo allikevel skal hele tiden med mindre vi er i ferd med å kjøre forbi saktegående trafikk.

https://www.an.no/bil/naf/sommer/du-...e/s/5-4-789678

Det omhandler både at de fleste takboksene som selges nye er av et merke og av modeller som kommer generelt dårlig ut på krasjtester (hallo, Skiguard...) og det går på at idioten bak rattet gjerne hiver tyngre objekt i takboksen enn man bør kunne forvente holder seg der ved hurtig oppbremsing eller frontkollisjon. Fysikk, altså.

Dengang jeg rattet med takboks var de eneste større kolli der oppe en til to hagelenestoler av plast. Dette er de grønne sammenleggbare som ikke veier allverdens men som er mer romslig enn at jeg vil ha dem i kupéen på (dengang) Tyskerbrakka. De ble behørig stroppa fast inne i takboksen og jeg sikret det i tillegg med soveposer, liggeunderlag og tidvis også dyne & pute slik at alt lå i ro.

Ut over det kunne det hende jeg kjørte med ski ombord i takboksen midtvinters - noe annet hadde jeg ikke der oppe. Av naturlige årsaker.

Skibokser er disse smale eldgamle boksene som kom i forrige årtusen som veier t.d mye og tåler ittno. Ligg unna. Finn en takboks som er trafikksikker og sjekk testinga av dem.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Ei lita bygd utenfor Kristiansand som heter Vågsbygd.

Standard

Hva? mener du at jeg ikke kan hive opp 2 kasser Øl og de 2 fulle 20litrene med vann til hytta??? Skal ikke være lett å være bilist i dag.
    Men, når du ser en godt oppakka offroader med 5!! jerrykanner på taket, da er det ikke lett å forstå at det kan være innafor... (Folk forstår jo ikke at de er tomme....)

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Ei lita bygd utenfor Kristiansand som heter Vågsbygd.

Standard

Hva? mener du at jeg ikke kan hive opp 2 kasser Øl og de 2 fulle 20litrene med vann til hytta??? Skal ikke være lett å være bilist i dag.
    Men, når du ser en godt oppakka offroader med 5!! jerrykanner på taket, da er det ikke lett å forstå at det kan være innafor... (Folk forstår jo ikke at de er tomme....)

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

haha, jeg er enig i konklusjonen din om at de ikke forstår dette stort sett er tomgods på taket. Det sagt, så er jo Chriss Scott en av dem som forteller det fint går an å kjøre Landcruiser med et tonn vekt på taket.

Det står, og det ikke engang med mindre tekststørrelse, at dette da dreier seg om troopcarrieren som definitivt er langt over på heavy duty-utgaven av Land Cruiser.

Men folk vil jo ha alt fra slalomsko til gryter og spann i takboksene - blir som det blir.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •