Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Rødspritbrenner i kokeapparat

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Rødspritbrenner i kokeapparat

Nok en gang viser man at brukerterskelen for bruk av rødspritbrenner i f.eks Triangias kokeapparat er for høy, denne gangen (også) er det skoleelever som pådrar seg brannskade.

https://www.nrk.no/troms/frarader-br...rit-1.14197728

Jeg har selv i lange tider anvendt Triangias kokeapparat, i jobbsammenheng og som elev ved linje for idrett- og friliftsliv eller på privaten. Det er en terskel du skal over og må du bruke rødspriten skal du ha godt med ro rundt deg. Krav til underlag m.v gjør også dette noe vanskeligere enn "hiv mat i karet, sett på flammen og avvent til ferdig".

Heldigvis har Triangia et "utbyggingssett" hvor rødspritbrenneren blir byttet ut med en propanbrenner, nå husker jeg ikke prisen i farta men den koster ikke så langt unna innkjøpet av selve kokeapparatet. Kanskje en kunne tipset dem om å innlemme propanbrennerhodet som fast inventar i settet slik at rødspritbrenneren anvendes som jeg bruker den, bare når det er kaldt ?

Settet er fin-fint for matlaging og/eller oppkok av vann, selv om det for sistnevnte funksjon har kommet kapable konkurrenter som f.eks Jetboil som lover en liter kokende vann på 90 sekunder (og under korrekte forhold også gir det) - og man har f.eks Kelly Kettle fra gammelt av som går på småkvist og flis og gir hurtig oppkok av vann.

Den store fordelen er vindskjerminga, at alle deler unntatt propanbrenneren kan pakkes ned til ett kolli som opptar liten plass (propanbrenneren blir eget kolli, og regner man propanboksen som kolli også er man da oppe i tre kolli hvor man før hadde ett/to (rødspritflaska)).

Jeg kan ikke få fullrost Triangias kokeapparat godt nok men som allerede nevnt fordrer det at rødspritbrenneren kun brukes når du har øvet på det og etter det kun når det er for kaldt for propanen å ha noen effekt som drivstoff. De som er ansatte på skoler hvor kokeapparatene finnes må sikre at eleven kan brenneren godt nok og at elevene lærer at ved bruk av åpen flamme skal det være en absolutt og udiskutabel disiplin som sier at dette er farlig. For det er nettopp det i visse situasjoner. Som artikkelen nevner ser du ikke rødspritflammen godt nok, og man "antar" aldeles feil.

Så får det stå sin prøve at jeg svir egg & bacon i teflonpanna på propan og banner og svær når jeg får kun en ring nede i kjelen til å bli varm nok

Standard

Det har vært mange ulykker med slike spritbrennere opp igjennom tidene... Men du verden så mye de har vært i bruk uten uhell også. -og nok en gang blir jeg mest forferdet over at den foreslåtte løsningen på 'problemet' skal være å innføre et forbud, og ikke å ha grundigere opplæring i bruk av utstyret og faren ved å bruke sprit som brensel (tilnærmet utsynlig flamme).
    Selv har jeg både JetBoil, Kelly Kettle, Trangia Mini, svensk Snuskburk, Primus gassbrenner (både ett og to bluss), pluss et par biltema 'gasskjøkken'. Personlig har jeg kun brent meg på Kelly Kettle'n en gang, og har tilgode å ha uhell med spritbrennerene. Mye kan nok skyldes at jeg bruker de alt for skjelden. Det burde jeg absolutt gjøre noe med.
    Jeg reiser, altså er jeg.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •