Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Lastsikring av henger

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard Lastsikring av henger

Dette med å kjøre tilhenger kan alle.

Sikkert derfor man differensierte til BE og BE1 og BE2, som fikk koder som kode 96 og hva det nå landa på til slutt. Hvermansen har til alle tider "bare" hektet bakpå, lastet og kjørt.

Jeg kan ikke si at dette er årsaken til at E18 ble stengt idag men det gikk bra med folk, så får materiellet ligge.
    https://www.nrk.no/vestfold/lange-ko...e18-1.14205220

Hengeren fikk sleng. Enten for høy hastighet eller som følge av feillasting og for høy hastighet ift feillasting. Fysikkens lover gjelder men hva hengere angår så veit vi at det er noen som ikke får kjøre i 80km/t, som dere vet er jo det maksimal tillatt hastighet her til lands for henger over en viss vekt hvor hengeren har brems. For alle andre hengere er høyeste tillatte hastighet fremdeles bare 60km/t.

I saken over kan det ha vært med vind fra siden som ødela kjørekomforten, men det blir spekulasjoner.

Hengerlappen kostet i 2011'ish mindre enn å kjøre med for tung henger ift førerkortet og lensmannen i Østerdale sto gjerne og huka inn folk som kjørte forsvarets MB-240 GD med Tyssehengeren bak. Den veier 1.300kg og har du ingen BE (dengang) så slapp du heller ikke unna. Men med bantamhengeren på feltvogna, den gamle "willyshengeren" vi fikk med Marshallhjelpen så gikk det greit.

Vit hva du har bakpå og vit hvordan du kan stable i hengeren før du legger ut på veinettet du vet du bare kan kjøre i hhv maks 80km/t eller 60km/t uansett hvor sure de som kjører bak blir..

...skulle hatt meg ei campingvogn, ja

EDIT - hva lasthengere, båthengere og skaphengere angår kan selv Biltemas skrale stropper sikre lasten din om du gjør ting på ånkli vis. Som de sier i kavaleriet - gjør rett, frykt intet.
    Sist endret av Rudeboy : 12-09-2018 kl 16:05

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Skrekkeksempel på at folk overhodet ikke tenker før de legger ut kan vegvesenets kontroll i Svolvær skildre. En av de som ble kontrollert hadde en plankstabel på takstativet - sikret med tape.

Ikke engang gaffa, men billig plasttape. Ble billig for ham, tenker jeg.

https://www.an.no/bil/statens-vegves...t/s/5-4-860226

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

-I Telemark var den en bil og henger som havna på 10m dyp etter at vognfører "skal bare", han skulle ha båten opp for sesongen, går jeg ut fra.

Det er noe med fysikk og bilens funksjoner jeg ikke kan på tross av hengerlappen og jeg veit at dersom jeg gjør denne ene tingen, så går ekvipasjen rakt bakover og ut i det våte element. Men jeg evner ikke finne det når jeg googler, så en vakker dag er det vel meg som ringer brannvesenet fr å høre om de har lenser og til nærmeste dykkerklubb for å høre om en av dem gidder feste krok på shakkelen foran på Vidvandre...

Standard

Virkelig en luring han som sikret taklasten med tape. :o Det hender også rett ofte at jeg observerer folk som 'sikrer' last med sånn hvit hyssing som alle byggevarehandlene har for å feste 'langlast'-skiltet bak på plankene med også....

Men, når det gjelder sjøsetting av bil, så er det en gjenganger der:
    De aller fleste slipper (eller sjøsettingsramper, eller hva de nå heter) er støpt i betong, og har en ganske bratt helling nedover og ut i sjøen. Området som står i vannkanten får ofte groing av sleipe sjøplanter, og blir dermed svært glatt. Når man så rygger ned bil og henger, og da gjerne sjøsetter hengeren slik at blien står helt nede i vannkanten, så har en bakhjulene på dette glatte området. Bilen står fint på håndbrekket så lenge lastfordelingen er normal. Men når man begynner å trekke en tung båt inn på hengeren, så får man all last bakerst på hengeren helt i starten. Da løfter hengeren opp draget, og følgelig også trekkbilens bakende. Tyngden over bakhjulene (som er de eneste som står med brems på) minsker drastisk, og bilen begynner å skli.
    Løsningen på dette kan være å stoppe bilmotoren og la den stå i 1.gir (forutsatt at bilen har framhjulsdrift). Da vil framhjulene være med på å holde bilen. Har den 4wd så sørg for at denne er innkoblet hvis mulig.
    Alternativt (og hvis bilen har bakhjulsdrift), la hjelpemann sitte i bilen og holde bremsen inne.
    Jeg reiser, altså er jeg.

Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Hovedstaden

Standard

Stemmer! Ah, håper jeg husker dette og ei bøtte sand til den dag jeg skal rygge ned rampen

Riksmedia har funnet saken og kommet med bilder og litt til, men årsakssammenheng utelot de. Det går mer i stakkars ham, og det kan en jo si seg enig i uavhengig av bil. Dette var en Geländewagen som jf NRK Telemark nå ansees som vrak.

https://www.nrk.no/telemark/sag-bil-...oen-1.14207173

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •