Vi tok ferje fra Nyhamn i Sverige til Paldiski i Estland dette året, og kjørte litt rundt i Estland og Latvia. Kjøretøyet var en 1976 Land Rover Series III 109". De eneste forberedelsene vi gjorde med bilen var å lage en seng baki av en 9mm plate av emballasjefinér og klistre på en "N" bakpå. Under senga puttet vi alle Hammarplast-boksene våre, og så var vi på tur.

Bildene i artikkelen er tatt med et 35mm kompaktkamera og så scannet inn. Vi var ikke så avanserte i 2001...


Feilsøking på ferjehavna i Paldiski

Bilen ladet dårlig fra første stund, og på veien så ga generatoren (dynamoen) opp. En gammel dieselmotor bruker strøm kun til starting, så det gikk på et vis. Dessverre for oss så kom vi oss ikke av ferja i Paldiski, og det endte med at vi måtte dytte oss langs køen, til de andre reisendes store fornøyelse. De estiske tollerne tok det også med et smil da vi kom sist gjennom tollen, og hjalp til og med å dytte oss i gang igjen. Den kvelden leide vi oss plass i hagen til et lite herberge, og fikk lånt batteriladeren til innehaveren. Batteriet varte hele neste dag.


Det østligste punktet på reisen vår

Rēzekne er en by i det østlige Latvia. Dette var det østligste målet for turen. Byen er grunnlagt på den gamle handelsruten mellom Litauen og Pskov, hvor den snur østover ved elva Rēzekne. En latgalisk borg lå her mellom den 9. århundre og det 13. århundre, men ble ødelagt av tyske korsfarere. Byen har flere ganger vært ødelagt under kriger, og ble sist gjenbygget på 1950-tallet.

Byen er i dag en spesiell økonomisk sone og et senter for utdanning og kultur i landsdelen. Den er vennskapsby med Arendal i Norge! Les mer i norsk Wikipedias artikkel om byen.


Resultatet av stormen

Det var en storm under reisen. Vi reiste langs forlatte grusveier, men det latviske veivesenet var raskt på pletten og dro veltede trær ut av veien. Det snøyt oss for en god grunn til å bruke firehjulstrekken.


Kulturlandskap i Latvia


En Land Rover er jo egentlig ikkestor