Vi karret oss opp til bobilmessa den siste dagen, altså på søndag, og var der faktisk et kvarter før åpningstid. Allerede ved parkeringen skjønte vi at vi kanskje var under snittalderen, da vi ble spurt om vi kanskje ikke var på feil messe og heller skulle til MC-messa på Lillestrøm...

Det var godt med utstillere, 26 i følge www.bobilmessa.no. Utvalget spente også ganske vidt i prisklasser, fra små ombygde varebiler opp til 10 meter lange Trippel-E Commander. Man fikk et godt overblikk over hva som var tilgjengelig på det norske markedet, da vi tror 26 merker er det meste av det som finnes.



Egentlig er vi ikke så "inne" i bobilverdenen, men brukte tiden på å se på hva som var tilgjengelig, og gjøre oss kjent med hvordan ting gjøres i bobiler for tiden. Det som slo oss var at det var mye likt. Det er tydeligvis et ganske lite antall leverandører av ting som kjøkkeninnredning og baderomsinnredning, og alle bobilbyggerene benytter seg av disse.

Blant de større bilene på messen var denne: Kanadiske Triple-E Commander.



Den pent brukte 2003-modellen på bildet hadde prislapp på 1.350.000,-, og hadde en Ford V10 bensinmotor til framdrift. Dette er kanskje samme motor som i Excursion, og vi fikk noen svært optimistiske tall på drivstofforbruk for denne doningen, faktisk så optimistiske at vi ikke skal skjemme ut noen med å gjengi de her. Doningen er naturlig nok bussregistrert.

Det var mye likt i innredningen, men dette var en av de mer originale løsningene:



Vi har ingen formening om hvordan dette fungerer i praksis, men om ikke annet så var det et friskt pust blant mange like løsninger ellers.

På vår vandring rundt fant vi også at det gjorde en enorm forskjell med lyssettingen. Nesten identiske biler virket helt annerledes hvis den ene hadde lyse materialer og godt med belysning i forhold til den andre.

En bil i vår foretrukne størrelse var SEA Sloop 1:



Med en bredde på 202 cm, en lengde på 560 cm og en høyde på 253 cm var den ganske liten i forhold til mange av de mobile hyttene utstilt. Den hadde det mest nødvendige, og det at den var en ombygd varebil gjorde at det var godt med dører. Med bakdørene åpne og sidedøra dratt til side ble den riktig så luftig. Messetilbud på utstilt bil, registrert for fire, var 395.000,-

En nyhet fra Stamsaas Fritid var SEA CPT, en bobil for rullestolbrukere:



Det var en lift fra siden, og man hadde ryddet plass innvendig ved å ta bort veggene rundt badet. Det var bare et forheng rundt, og da det var trukket bort så det ut til å være plass for en rullestol i midtgangen. Bilen var bygget Fiat-plattform.

Blant messas minste var Renault Trafic X-cursion med poptop:



Den var registrert for fire, og med bobilreglene så betyr det fire sitteplasser og fire soveplasser. Messeprisen var 379.000,-. En ting vi stusset på var fargen på innredningen. Interiøret var mørkt, og poptopen var mørk grå innvendig. Dette formelig slukte lyset, og gjorde at den allerede lille bilen virket enda mindre. Størrelsen var dog hendig.

Bobilmessa ble arrangert for første gang, og det så ut til å fungere greit. Et godt antall leverandører stilte ut, og det så ut som alt rundt fungerte som det skulle. På den negative siden savnet vi leverandører av tilleggsutstyr, slik som campingutstyr, satelittnavigasjon og sikkerhetsutrustning.