Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
Kjapp tur rundt sørsiden av Østersjøen 2008
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Kjapp tur rundt sørsiden av Østersjøen 2008

Standard Kjapp tur rundt sørsiden av Østersjøen 2008

For å slippe den kjedelige kjøreturen til Stockholm bestemte jeg meg for å kjøre rundt Østersjøen i stedet for denne sommeren. Familien dro et par uke før til svigers (med fly) og jeg kjørte etter. Ruta ble Kongbserg -> Gedesby, Danmark -> ferje til Rostock, Tyskland -> avstikker til Prora -> Szczecin, Polen -> Elblag, Polen -> Kaunas, Litauen -> Rezekne, Latvia. Jeg tenkte jeg skulle lage et kjekt kart, men verken Via Michelin eller Google Maps vil samarbeide i dag.

Noen bilder:

Bilen ferdig pakket:

Bastøferja mellom Horten og Moss:

Ble omdirigert i Tyskland fra motorvei ned på allé med brostein:

Kjørte innom Prora på Rügen, Tysklands største øy. Her er et 4,5 km langt ferieanlegg påbegynt på 30-tallet som del av nazistenes Kraft durch Freude-program. Utbruddet av krigen satte en stopper for byggearbeidene, og dette ble aldri ferdigstilt. Det står som et tomt skall og et monument til det tredje rikes stormannsgalskap. Hele anlegget skulle romme 20.000 ferierende arbeidere, og det ligger flott til ved en sandstrand på østsiden av øya. Les mer på Wikipedia.

En ganske spesiell opplevelse, og siden hele anlegget er 4,5 km langt, kom jeg ikke rundt hele. Stranda foran bygningene er i bruk, og omtrent 10% nudiststrand, tydeligvis.

På en rasteplass sto denne ribbede bilen:

I Polen var det kors og små altere overalt langs veien:

Polsk landskap:

Av en eller annen grunn snakker nesten ingen polakker engelsk, men mange snakker tysk. Jeg, derimot, er ganske rusten i tysken, men jeg fikk nå mimet meg til det meste.

Polsk veikromat:

Dette rommet, inkludert garasjeplass, kom meg på 50 zloty:

Slett ikke verst til den prisen. Det var forresten det fjerde stedet jeg var og undersøkte. Jeg begynte allerede å se etter steder hvor jeg kunne gjemme bilen og strekke ut soveposen...

Et hovedtrekk ved turen var at det var veiarbeid over alt. Med tysk grundighet var veiarbeidet skiltet, det var satt opp kjegler og lyskryss og alt mulig, så det var greit. I Polen driver de og asfalterer om halve veinettet, tror jeg, men det ser ut til å bli veldig bra. Der syntes de det var greit å skilte omkjøringsruta, og så fikk man klare seg selv hvis man glemte ruta underveis... :/ Når det er sagt så er det polske veinettet bedre enn vårt, og kommer snart til å bli langt bedre, ser det ut til.

I Litauen hadde de revet opp mye av hovedveien, og så fikk trafikantene klare seg selv. Det ble mange kilometer på anleggsveier og gammel motorvei uten asfalt på lenger. I tillegg klarte jeg å ende opp et sted med lysregulering, men da jeg var langt forbi reguleringen traff jeg en annen bil på den smale omkjøringen. Vi kom oss forbi hverandre, men etter hvert gikk det opp for meg at det motgående signallyset var forsvunnet... :/

Ellers var det en grei tur. Et lite irritasjonsmoment var et par lokale radiostasjoner som sendte programmene sine som om de var trafikkinformasjon i RDS-systemet, så radioen min nektet å bytte kanal!

Standard Re: Kjapp tur rundt sørsiden av Østersjøen 2008

Ferja mellom Gedesby og Rostock var forresten noe miserable greier. 880,- DKK for en ferjetur på knapt to timer, og standarden var svært dårlig.

En liten erfaring med 2008-kartet fra Garmin: I Baltikum er det kun de større byene som har detaljerte kart, og ellers er det bare hovedveiene. Det medfører at GPSen tror at mellom hver by så går det en motorvei med 80-grense, mens i virkeligheten er denne veien innom alt mulig av småsteder med ned til 40-grense. Det medfører at ankomsttidene blir svært optimistiske.

Forresten vet jeg hvor alle VW Transporter/Caravelle T3 og LTer blir av - nemlig i Polen. Det var en drøss av dem, og til glede for dere LT-farere så fant jeg et verksted som spesialiserte seg på kun LT45...

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •