Warning: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/hansenha/domains/turpaahjul.com/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1960
Vedlikehold av totakts utenbordsmotor
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Vedlikehold av totakts utenbordsmotor

Standard Vedlikehold av totakts utenbordsmotor

Hei.

Bak i turbilen har jeg en liten, sammenleggbar båt.

Til denne båten har jeg en liten påhengsmotor på 2,5 hester.

Denne motoren er fire-fem år gammel, men har ikke vært i bruk. Jeg har tenkt å prøve den for første gang i helgen, og begynte å se over den i går.

Jeg byttet nødvendigvis oljen i propellvinkelen, men finner ikke noe sted å bytte motorolje. En bekjent påstår at det ikke er motorolje i en totaksmotor, men det kan da umulig være korret?

Den har vel en veiv? Den er vel opplagret? Er dette smurt med fett og "sealed for life", eller er det bare jeg som er fryktelig dårlig til å lete?

Hilsen Eivind

Standard Re: Vedlikehold av totakts utenbordsmotor

Den blir smurt av oljen du blander i bensinen 2%. Bensinen er jo nedom veivhuset før det kommer opp i sylinderen.

Kent
    Turbil/dagligbil/fotobil: Land Rover Defender 110 87mod
    Prosjekt: Land Rover 109 serie III 1972 mod
    [url]http://www.kameranerd.com/[/url]

Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Kongsberg

To tater blir smurt av olje i drivstoffet. Enten med olje blandet rett i bensinen eller med separat olje tank som smører via egen pumpe. Normalt blandings forhold er 2 til 4 prosent. 4 prosent på lav effekts motorer som rusler sakte( relativt sakte) rundt. Høyeffekts motorer ( ala cross sykkler) har 2% og service intervaller på 10 timer omtrent.
    “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
    Sir Winston Churchill

Felgsølgelig skal det olje i bensinen, men at denne bensinen også smører veiv og lagre var nytt for meg.

Takk for svar; da slipper jeg å lete etter tappeplugg og påfyllingshull.

I helgen er det meldt knallvær! Dette blir turhelg!

Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Askim

Eivind, har du aldrig hatt moped?
    Defender Td5 00, Serie 2A 69
    Redaktør for 4WD, [URL="http://www.nlrk.no/default.aspx?pageId=12"]Medlemsbladet til NLRK[/URL]
    Turer: [URL="http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=3193"]På tur i USA 2012 [/URL]

Det er klart jeg har hatt moped. Og den hadde motorolje.

Eivind

Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Kongsberg

nja,kan jo hende det var girkassa du hadde oljepå. ofte clutcher likervanelig motoroje på slike kjøretøyer. derav noe forrvirring til tider
    Eller 4 takts moped da
    Eneste to taktsmotor jeg kommer på som har separat olje smøring av veiopplagring er bimotas 500 ccm v-twin. Det ble vel gjort for å kunne greie utslipps kravene, noe som to taktere sliter med.
    Hadde en to takter bil, saab. det var bil med personelighet og sjel det........
    “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
    Sir Winston Churchill

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •